Въпреки завоювания "Оскар" успехът на "Арго" oстава спорен

След "Златен глобус" и БАФТА "Арго" на Бен Афлек завоюва и "Оскар" за най-добър филм, но поредният успех всъщност нямаше очаквания ефект на затвърдяване на репутацията на политическия трилър. Нещо повече – критичният поглед към режисьора и актьор е по-осъдителен от всякога.
"Холивуд обича историите, в които героят от миналото се завръща. Завръщането на Бен Афлек е точно такава и това със сигурност допринесе за успеха на "Арго", смята кинокритикът Питър Брадшоу от "Гардиън".
Малко преди церемонията сп. "Слейт" пък излезе със заглавие "Арго, върви на майната си", а в текста филмът беше заклеймен като измамен. "Арго" е лесна за консумиране смесица от добре познати жанрове, които правят геополитическите му теми да изглеждат умни и важни", пише изданието. "Всъщност дори може да се каже, че продукцията е добра в това, което прави, но тази тактика го прави не само надценен, а дори заслужаващ осъдителни оценки."
Според "Слейт" "Арго" е показателен, че Холивуд не може да "възприема света по искрен начин". Авторът Кевин Лий осъжда и портретирането на иранския народ – в началото критици и зрители са трогнати от представянето им като страдащи от режима, а после като зомбита, които искат инвазия на Земята. "Може това постоянно рециклиране на теми да е приятно за някои, но фактът е, че ние не живеем във време, в което такива филми трябва да бъдат толерирани. Не и ако искаме да се изправим пред реалния свят."
Иранските медии възприеха победата на "Арго" изцяло негативно не само заради тематиката на филма, но и заради речта на Афлек, който определи иранците като "живеещи в ужасни условия". В страната филмът не се разпространява по кината, но е изключително популярен на черния пазар.
След церемонията режисьорът говори повече по политическите аспекти на сюжета. "Това е филм за ситуация, в която американските власти са направили нещо добро, но ние все още не знаем какви отношения искаме да установим с Близкия изток."
"Враг номер едно" и "Линкълн" са много по-силни творби от "Арго", пише в. "Ел Ей таймс". "Филмът на Афлек е едновременно развлекателен и показващ американския триумф над иранските фанатици - това е още по-задоволително за аудиторията, тъй като разказва за една малка победа във време, когато САЩ изглежда изключително импотентна откъм взимане на важни решения".
Според в. "Гардиън", докато журито на оскарите очевидно има много топли чувства към Бен Афлек, то без скрупули "удря в лицето" Емануел Рива. Френската актриса навърши 86 години в деня на церемонията, спечели "Сезар" предната вечер, ролята й в "Любов" на Ханеке беше определена като невероятна както от почитатели, така и от критици, но оскарът за най-добра женска главна роля отиде при 22-годишната Дженифър Лорънс ("Наръчник на оптимиста").
Другият обект на негативни мнения след церемонията е водещият Сет Макфарлън, за който британския в. "Телеграф" пише, че е възприел ролята на "училищния бияч", който се подиграва на всички. Често сексистките му шеги обаче не впечатлиха зрителите, а общите мнения сочат, че създателят на "Семеен тип" и "Приятелю, Тед" е допринесъл към по-скоро посредствената церемония. "В нея нямаше нито нещо твърде разочароващо, нито нещо твърде впечатляващо", пише в. "Уошингтън пост".