Изминаха 20 години от премиерата на революционния "Джурасик парк"

Изминаха 20 години от премиерата на революционния "Джурасик парк"

В тази долина на Хавай са заснети части от "Джурасик парк", "Годзила" и "Изгубени"
Associated Press
В тази долина на Хавай са заснети части от "Джурасик парк", "Годзила" и "Изгубени"
"В "Кинг Конг" бяха впечатлен много повече от динозаврите, отколкото от самия Кинг Конг. Мислех, че тиранозавър рекс е един от най-страхотните динозаври, откривани някога. Но така и не знаех как да прехвърля цялата си любов към палеонтологията към конкретна история. Докато не се появи Майкъл Крайтън и не написа своята книга."
Това споделя преди време Стивън Спилбърг, който точно преди 20 години адаптира за големия екран фантастичния роман "Джурасик парк". Премиерата му е на 5 април 1993 г. и филмът се превръща не само в един от най-печелившите в историята, но и въвежда с размах нови технологии. "Той промени завинаги специалните ефекти и за добро или за лошо действително постави начало на дигиталната епоха в киното", коментира Спилбърг.
В чест на 20-годишнината в петък на екраните излезе преработена триизмерна версия на "Джурасик парк".
Спилбърг научава за идеята на Крайтън за динозаври, върнати към живота благодарение на ДНК проби някъде към май 1990 г., и веднага е впечатлен. В Холивуд започва битка за правата, като сред интересуващите се са Ричард Донър ("Смъртоносно оръжие") и Джеймс Камерън ("Титаник", "Аватар"). "Юнивърсъл студиос" печелят отчасти и заради познанството на Спийлбърг с Крайтън, който почина през 2008 г.
Режисьорът започва фазата на сторибординг (сцените от филма, нарисувани като комикс) още преди да е напълно готов сценарият и бързо събира екип за специални ефекти. В този екип влизат такива майстори като Стан Уинстън ("Пришълецът"), Фил Типет ("Робокоп") и Денис Мурън ("Терминатор 2").
Именно Мурън шашва Спийлбърг и продуцента Катлийн Кенеди с демонстрация на стадо динозаври, тичащи през долината. Те били толкова впечатлени, че скочили на крака от видяното. Режисьорът разказва, че в този момент нещата станали плашещи, защото осъзнал, че звездите на филма са динозаврите, че той ще се провали, ако нещо се обърка със специалните ефекти, и че всъщност използва милионите на "Юнивърсъл" за експериментален филм за динозаври. "Последния път, когато ми е увисвало така ченето, беше, когато Джордж Лукас ми показа на екран крайцера на Империята от "Междузвездни войни".
Стан Уинстън има особени заслуги за успеха на специалните ефекти. Той почина през 2008г.
Associated Press
Стан Уинстън има особени заслуги за успеха на специалните ефекти. Той почина през 2008г.
Гари Ридстром се заема с озвучаването и използва само звуци от дивата природа, за да изглеждат дигиталните динозаври максимално естествени. "Звуците на раптора например бяха сглобени от 20-30 различни животни - дишане, писъци, комуникиране... Но бойният им рев беше комбинация от рев на тюлен за ниския регистър и писък на делфин, търсещ женска."
Дейвид Кьоп е човекът, който превръща книгата с нейните подробни научни обяснения в забързан сценарий за филм. "Той просто взе един банкет и го превърна във fast food. Просто включи достатъчно наука, за да изглежда убедително и да започне преследването", разказва Спийлбърг.
За героите са поканени Ричард Атънбъроу, Джеф Голдблум, Сам Нийл и малките Ариана Ричардс и Джоуи Мазело. Някои от тях изобщо не са чували за книгата, а снимките започват след 3-4 седмици. Ариана Ричардс пък споделя, че на кастинга я накарали само да пиши от ужас и тя се справила толкова добре, че сънливата съпруга на Спийлбърг се появила, притеснена, че нещо става с децата им.
Сцена от филма, който според много специалисти е променил не само специалните ефекти, но и средата, в която се развиват сюжетите в днешното кино.
Associated Press
Сцена от филма, който според много специалисти е променил не само специалните ефекти, но и средата, в която се развиват сюжетите в днешното кино.
Снимките започват през август 1992г. на Кауай и въпреки забавянето заради урагана "Иники" всичко е готово за премиерата на 5 април. "Джурасик парк" се превръща в най-печелившия филм дотогава - световен боксофис от близо 1 млрд. долара.
Той е посрещнат добре от критиката и печели много кинонагради, включително 3 оскара за специални ефекти и звук.