Aвтомати за продажба предлагат изкуство за 1 паунд в Лийдс

Хиляди миниатюрни произведения на изкуството се продават чрез автомати за продажба в британския град Лийдс срещу един паунд. Целта е изкуството да стане по-достъпно за хората, разказва Би Би Си.
Домакин на три подобни машини ще бъде новият търговски център на града, а други три подобни автомата вече са разположени на различни места в магазини и барове.
За продуктите, които така наречените вендинг машини предлагат, са били наети тридесет автори, които са имали задачата да направят по 150 творби всеки.
Произведенията, които се предлагат, включват натюрморти на лимони на плочка с размерите на част от играта "Скрабъл", както и "най-малката екшън картина в света".
Лийдс, където Деймиън Хърст посещава арт колеж, отдавна има традиции във визуалните изкуства.
Зад инсталирането на вендинг машините стои организация на име Woolgather, основана от група артисти, които организират и редица други градски инициативи. Една от тях е новооснована награда за изкуство. Номинираните за нея творци бяха представени в празен магазин в центъра на града, а победителят бе избран чрез гласуване от публиката.
"За един паунд можете да си купите много редки творби", коментира Слеменсек от Woolgather и допълва, че по този начин идеите, че изкуството не е достъпно по някакъв начин и че човек не би могъл да притежава подобни творби, биват напълно смазани.
Авторите на инициативата се надяват, че срещата с отделни автори може да предизвика интереса на хората към тях и по този начин да навлязат по-дълбоко в света на изкуството.
"Тези капсули са нещо като ключ за хората, с чиято помощ да могат да пробват и да разберат дали им харесва", казва още Слеменсек.
Всеки паунд, който влезе във вендинг машината, ще бъде използван обратно за наемането и заплащането за труда на следващи автори.
"Преди няколко седмици разговаряхме да се опитаме да осигурим и няколко машини за презервативи. За съжаление не се получи", казва още представителят на групата, която се занимава с апаратите.
Употребата на вендинг машини за продажба на изкуство не е нова. През 60-те години авангардното движение Fluxus използва такива, а Йоко Оно прави модел за вендинг машина, която пуска картички с изобразени на тях части от небе.