Баз Лурман, режисьор: Вижте в YouTube колко афроамерикански деца рапират за Гетсби

Австралийският режисьор Баз Лурман вдъхва живот на американската литературна класика на Франсис Скот Фицджералд "Великият Гетсби", който тръгна по кината в САЩ на 10 май, само няколко дни преди да открие фестивала в Кан на 15 май, сряда. Филмът отново събира на снимачната площадка Лурман с Леонардо ди Каприо, с когото режисьорът за последно работи през 1996 г. във филма "Ромео + Жулиета" по класиката на Шекспир. Ди Каприо е в ролята на Джей Гетсби, милионер, който се опитва да спечели загубената си любов - в ролята Кари Мълиган, на фона на 20-те години в САЩ. В лентата участват още Тоби Магуайър и Джоел Едгъртън. 50-годишният Лурман разговаря с "Ройтерс" за работата с Ди Каприо, както и за съвместната работа с Джей Зи по саундтрака на филма. |
- Тогава той беше много талантлив, но беше момче. Сега той е мъж и истински партньор в творческия процес. Той е по снимачните площадки от дете и единственото, което познава толкова силно, е филмовата култура. Знае какво е загуба на време и знае къде да вложи енергия. Изключително е взискателен.
Как така?
- Той е толкова продуцент на този филм, колкото и съавтор - той и Тоби Магуайър ме държаха в палатката на сценаристите до 3 часа сутринта, когато трябваше да снимаме в 7 ч. сутринта - минавахме постоянно през материала. Обожавах това и това са някои от най-страхотните ми спомени (от снимките на филма), но това същевременно почти ме уби. Аз съм по-възрастен. Бях нещо като: "Деца, дайте на татко почивка!"

Как ви се стори работата с Джей Зи по саундтрака?
- Това е човек, който редовно е навреме. Ако каже, че ще бъде някъде в 9 сутринта, той няма да дойде в девет без пет или девет и пет. Той ще е там в девет. Работихме буквално заедно върху музиката. Той е много забавен, което бе изненада за мен - някак остроумен и ироничен. Това бе една приятна част от него.
Как се свързахте с него?
- Леонардо каза: "Ела в "Мърсър" (хотел в Манхатън) и се срещни с Джей". Той записваше No Church In the Wild и говорих с него за филма. Той бе един от първите хора, видели суров монтаж на филма. Каза ми: "Виж, това е вдъхновяващо. Става въпрос за това дали Джей Гетсби е добър човек или не? Има ли морален компас? Има ли кауза?
Познават ли онези, родени с пари, свят, който има морална еластичност? Имат ли те някакво предназначение?" Фантастиченн дебат, фантастична ангажираност. Това е причината това да е една фантастична книга.

Трудно е човек да си представи някой като Джей Зи да седи и да чете "Великият Гетсби", след като той постоянно е в движение и ангажиран с работа.
- Ще ви кажа нещо фантастично. Искате ли да видите нещо невероятно? Потърсете в "Гугъл" Gatsby, по-специално в YouTube и вижте колко много афроамерикански деца рапират за това какво е да си Джей Гетсби. Има около 1000 видеа. Това направо ме разтресе. Невероятно е да видиш всички тези деца, които възприемат този герой. Някои от римите им са страхотни. Начина, по който разказват истории, е фантастичен.
Ще се свържат ли зрителите с този филм?
- Мисля, че ще говорят за него. Независимо дали им допаднат моите избори или не, независимо дали смятат, че съм десакрализирал Свещения граал на американската литература, смятам, че те ще трябва да бъдат част от диалога. Това по някакъв начин е страхотен рефлектор за всички.
Какво предстои за вас, след като този филм излезе?
- Както се оказва, съм по средата на сценария на сценичната версия на (неговия филм от 1992 г.) Strictly Ballroom. Какъв идиот съм! Възможно ли е да се самооангажирам повече? Но трябва да направи премиерата си през март догодина, така че още сега отивам в стаята за писане.