Кино под дъжд в Кан

Кино под дъжд в Кан

 
Reuters
 
Незапомненият дъжд, изсипал се в деня на официалното откриване на 66-ия кино фестивал в Кан, който явно няма намерение скоро да спре, донякъде охлади ентусиазма на обичайните фенове на "Кроазет", но не успя да помрачи настроението на членовете на международното жури. "Не смятам, че някакъв си дъжд може да се превърне в проблем за мен. Ще се приспособя!", заяви в Кан великолепната Никол Кидман, плътно придружававаща дълбокоуважавания председател на журито Стивън Спилбърг.
Лошото време не успя прекърши вълнението и на френската актриса Одри Тату, която на официалната церемония на откриването развълнувано припомни на присъстващите как преди време "едно странно същество успя да издигне зрителите до "седмото небе" и то беше "извънземното" от едноименния филм на великия (Стивън Спилбърг)!"
Показан първи и извън конкурса, "Великият Гетсби" на австралиеца Баз Лурман (поредна адаптация на едноименния роман на Франсис Скот Фицджералд) успя да се сдобие с ласкателното отношение на рекорден брой американски издания, оценяващи снимания на 3D филм като "най-доброто, което този режисьор е направил до момента".
Задокеанската преса хареса "удачно стилизираната визуална хореография", динамично демонстрираща прекаленото декаденство и алкохолизма на епохата. "Неподражаемата усмивка на победител" на холивудската звезда Леонардо ди Каприо, а също и "удачно нелепият му розов костюм", с който се появява във филма, станаха повод за множество комплименти. В Кан Ди Каприо припомни, че "романът е едно от задължителните четива за всеки американец, който обикновено бива четен в по-ранна възраст".
Личната си необходимост да направи този филм Лурман обоснова с днешната икономическа криза, която според него "силно напомня за депресивните ексцесии от началото на миналия век". "Най-големият комплимент получих от внучката на Фицджералд, която ми призна, че е отишла да гледа филма само за да разбере, какво съм направил с романа на дядо й. Каза ми: "Скот щеше да се гордее!", сподели Лурман в Кан. Повечето от екзалтираните оценки обаче не съвпаднаха с доста по-скептичния прием на филма от европейската критика, която не скри разочарованието си от "откровено оперетния стил" и не особено убедителното поведение на "актьорите марионетки". Въпреки различията си обаче всички се обединиха около умелото пресъздаване на епохата и великолепието на костюмите, които в този филм са над 1800.
Веднага след бравурното начало конкурсът стартира с безкомпромисния "Хели" на мексиканеца Амат Ескаланте, считан за духовен брат на небезизвестния Карлос Рейгадарс. Филмът, в който едно 12-годишно момиче се влюбва в 17-годишен младеж, а той, за да се ожени за нея, открадва, два пакета дрога и заради това бива жестоко пребит, потресе дори най-устойчивите зрители. Попитан защо са му били нужни натуралистичните сцени на физическо насилие, Ескаланте отговори: "В днешно Мексико много хора живеят в постоянен страх. Показахме насилието на ежедневието директно, за да могат те да се замислят и да се запитат: как успяхме да стигнем дотук."
В същата социално ангажирана гама се вписа и A Touch of Sin ("Докосване до греха") на Зиа Жангке от Китай. Потискащата атмосфера на брутални икономически отношения, показана в четири провинции на съвременната мегадържава, смазва човешкото достойнство на героите му. Един след друг те започват да си служат с пушки, пистолети и ножове. Трима от тях убиват насилниците си, а четвъртият (най-младият) се хвърля от балкона на сградата, в която работи. Известният с предпочитанията си към самурайски истории режисьор, който е чест гост на Кан, сподели, че не е искал да прави класически сюжетен филм. "Не исках да има директно връзка между четиримата, исках те да бъдат свързани, но чрез насилието, на което са подложени. Всички ние сме под едно небе, а то решава всичко!", каза режисьорът в Кан.
Истински възторг предизвика Le Passé ("Миналото") на иранския режисьор Асгхар Фархадир, успял да се прочуе извън родината си със софистицираната си семейна драма "Раздялата". И този път режисьорът създава стигнат възел от психологически взаимоотношения между двама мъже, една жена и нейната дъщеря, попаднали в клопката на лични предразсъдъци и колективни заблуди. Във филма, чието действие се развива в Париж и в който героите говорят на френски език, се изявяват великолепният в сдържаността си Али Мосафа от Иран, прекрасната в нервността си аржентинска французойка Беренис Бежо и изкусителният в експлозивността си Тахир Рахим.
Тъкмо алжирските корени на последния помагат на международната драма да звучи убедително. Видимо развълнувани от положителния прием на филма в Кан, тримата актьори описаха специфичния метод на работа на Фархадир. "Той ни караше да заучаваме всяка дума и жест, да ги повтаряме, докато не стигнем до съвършен синхрон. Показваше ни точното ни местонахождение във всяка сцена. В началото ни беше малко странно, но след това започна да ни става приятно", сподели в Кан Беренис Бежо.
Изключително благосклонна към принципа на Фархадир никога да не съди героите за действията им, международната критика вече обяви този филм за своя първи фаворит за "Златна палма".
Много добро впечатление остави и "Млада и красива" на ласкаво обгрижвания във Франция Франсоа Озон. Историята за сексуалното съзряване на една 17-годишна девойка от богато семейство, която започва да проституира и изпитва истинско удоволствие от това, се възприе като "мъчителен, но неизбежен път към житейската зрялост". Считан за добър познавач на "женската душа", авторът на "Осем жени" бе също така поздравен за избора на чаровната манекенка Марин Вакт за главната роля. "Идвам от модата и от време на време се снимам в киното. Но не считам, че им принадлежа", сподели в Кан новата звезда на френското кино, вече обявена за "мистерията на фестивала".
Все пак "Какъвто бащата, такъв и синът" на японеца Коре Еда Хуроказу, в който две семейства внезапно узнават, че след раждането момченцата им са били разменени, вече бе наречен най-искреният филм до този момент. "Известна е особената любов на Спилбърг към децата и всичко, свързано с тях. Внимание, този филм трябва да бъде следен с повишено внимание!", шеговито предупреди опитен в прогнозите си репортер.