Богиня и вампири съблазниха Кан

Богиня и вампири съблазниха Кан

Роман Полански в Кан<br />
Роман Полански в Кан
Две (много) приятни изненади показа в самия си край 66-тият кинофестивал в Кан: "Венера в кожи" (LaVénus à lafourrure) на Роман Полански и "Последните оцелели влюбени" (OnlyLoversLeftAlive) на Джим Джармуш.
Носителят на "Златна палма" за "Пианистът" (2002) и редовен гост на фестивала Полански се представи с малка, но стилна адаптация на едноименната пиеса на американския драматург Дейвид Айвс, адаптирал повестта на австрийския писател Леополд фон Захер-Мазох. Действието на филма, в който има само два външни кадъра е изцяло затворено в непретенциозния интериор на додекорираран парижки театър.
Изпълнителите са също двама: Матийо Алмарик - в ролята на Режисьора, и Еманюел Сание - в ролята на Актрисата. Те се срещат на рутинен кастинг, на който привидно вулгарната кандидатка за главна роля успява да се превъплати в "богинята Венера" и да постави на пълно свое подчинение неуверения в себе си режисьор. Критиката определи филма като "умна и иронична драма за любопитна смята на първоначано зададени житейски роли".
"Предложението да превърна пиесата във филм получих миналата година в Кан. Приех го и реших да снимам във Франция, защото тук кастингите се провеждат в театри, а не в анонимни офиси, каквато е традицията в Щатите. От самото си детство съм привикнал да дишам театралeн въздух. Това е филм за доминирането," каза Полански в Кан.
Матийо Алмарик, който през последните години се утвърди като един от най-успешните актьори на френското кино и който тази година се изявява в Кан и с главна роля в "Джими П. (Психогерапията на един индианец от равнината) на Арно Деплешен, допълни: "С Роман малко си приличаме физически. Може би това се дължи на факта, че баба ми е полска еврейка от Краков. Случвало се е да ме бъркат с него".
Еманюел Сание (съпруга на Полански от 1989 г.) определи героинята си като "богиня на отмъщението". Все пак, нейната задача е да помага на режисьора."
От своя страна ироничните диалози на енигматичните "вампири" в "Последните оцелели влюбени" Ева (Тилда Суинтън) и Адам (Том Хидълстън) на независимия Джим Джармуш определено се харесаха тук. Пресата бързо напомни за неизменния принцип на режисьора да снима в "творческа и финансова свобода", далеч от "политиката на холивудските гиганти".
Често наричания "поет на маргиналите" Джармуш зарадва критиците, като им каза, че са първите зрители на филма. "Дори членовете на екипа не са го гледали още". Пресата веднага нарече Адам и Ева "метафори, чрез които Джармуш показва отношението си към състоянието на човечеството в момента. "Тази двойка се обича от векове. Това е любовна история от и във вечността. Но не ме карайте да я анализирам," помоли Джармуш.
За Тилда Суинтън "любовниците-вампири притежават страхотно познание за живота и това ги прави мъдри и софистицирани."
За Том Хидълстън "вечната им любовната им история е двусмислена. Благословия или наказание е тя?, запита се актьорът в Кан.
Стастен любител на творчеството на Марк Твен, Драмуш нарече вампирите "литературни рожби на романтизма".
"Последните оцелели влюбени" светкавично се превърна в поредния предендент за "Златната палма". Този филм е толкова неочаквано оригинален, че обърка подредбата на прогнозите до момента" – споделиха критици.