Антонио Бандерас: Европейското кино изживява трудни моменти

Антонио Бандерас откри Седмицата на испанското и ибероамериканското кино в София днес и остави отпечатъци в Залата на славата на НДК, където протече срещата с култовия за няколко поколения актьор. Мястото на визитата е символно, тъй като в двореца на културата и зала "Мати" той е режисирал сцени от филма си "Аутомата", апокалиптична фантастика, която от април се снима в студиата на Бояна.
"Само преди седмица това беше едно място от бъдещето! Аз съм изцяло потопен в работата по филма и искам да подчертая колко професионално се отнесоха всички в България към проекта. Те са професионалисти на първо ниво", заяви стеснително усмихващият се испански актьор, оставил годините да се изпишат по лицето по-ясно от обикновено. Той отличи като един от най-любопитните моменти от създаването на един филм факта, че по него работят хора от всички социални слоеве – техници, дърводелци, гримьори, оператори. В началото на пресконференцията той акцентира върху важната роля, която има европейското кино днес. "Много е важно всички в киното да сме обединени, тъй като то преживява много трудни моменти. Има драстична загуба на публика, пиратство, много силна конкуренция от страна на Холивуд. Всички в европейското кино трябва да сме заедно в този момент. "

Бандерас, режисьор на "Луди в Алабама" (1999) и "Летен дъжд" (2006), използва случая и за да анонсира следващия си проект в тази посока. Това ще бъде продукция, разказваща за затрупаните в продължение на близо 70 дни чилийски миньори през 2010 г., а снимките се очаква да започнат през октомври.
Актьорът потвърди, че ще има главна роля в биографичен филм за Пабло Пикасо, който ще бъде режисиран от другия гост на фестивала – Карлос Саура, когото неговият сънародник описва като "рицар на киното" и "достоен испанец". "Имахме някои проблеми с финансирането, които за щастие са вече разрешени". Предстоящият филм, за който имаше слухове от миналата година, е специален за актьора по няколко причини.
"Също като Пикасо аз съм от Малага. Роден съм на две пресечки от къщата, в която той е живял. Това няма да бъде типичен биографичен филм, тъй като ще се съсредоточи върху специален период от живота му – 33-те дни (през 1937), когато той рисува "Герника". Това е време, когато страната ми е била потънала в братоубийствена война." Бандерас отбеляза, че продуцентът на проекта Елиас Катахаеда е починал преди три дни, но ще остане в история като изключително влиятелна фигура в испанското кино.

Колкото до престоя си в София, той смята, че не прави нищо повече отколкото би правил обикновен човек в София през пролетта – срещи с български и испански приятели, разходки, джогинг в парковете, но когато дойде време за работа, всичко се променя. "Ставам в 05 ч. и лягам в 21 ч. Уморен съм, но това е моята работа. Работата на един трудещ се човек. Ще ми бъде много приятно да се върна в София без никакви работни ангажименти."

Бандерас също така сподели впечатленията си от българския фоклор, с който се запознава през 80-те, когато негов приятел му дава диска на "Мистерията на българските гласове". Той също така заяви, че не би дал директни съвети към по-младите, но смята, че всичко в киното и въобще изкуството трябва да се прави с любов, страст и вяра в себе си и собствения път.
Утре сутринта очаквайте повече информация около Седмицата на испанското и ибероамериканското кино.