"Разочароващо нормална" - завръщането на Лейди Гага на поп сцената

Преди няколко седмици известната поп певица Лейди Гага обяви няколко неща, свързани с новия ѝ албум ARTPOP, като например кога ще бъде издаден (11 ноември), че ще е албум, съчетан с мобилни приложения, и освен това ще е "пътешествие обратно към Уорхол", както самата тя сподели.
Обявяването бе съпроводено със снимка, след която се появиха и други визии - видимо несвързани една с друга - гримирана като тъжен клоун, ближейки изкуствени пръсти, със странна маска и в студио за поставяне на пиърсинг.
"Макар да подозираме, че тя невинаги знае какво се случва, решихме, че ще е забавно да си представим какво може и да значи всичко това", коментира "Гардиън". Изданието представи своя анализ на досегашната кариера на поп величието и сигналите, които дава сега след сравнително дългото си отсъствие от сцената. Преди няколко месеца Гага отмени оставащата част от голямото си световно турне заради операция на бедрото, която се оказа по-сериозна, отколкото всички предполагаха.
Различните "ери" на Гага, пише изданието, сякаш винаги са били определяни от техния външен вид толкова, колкото и от тяхната музика. Ерата на The Fame приличаше на фантазия на фотографа и режисьор Дейвид ла Шапел - свят от неонови светлини и мълниеносен грим. Тогава тя се обърна към модния фотограф Хеди Слиман, който създаде по-мрачен, но и по-опростен имидж на певицата, която по снимките обикновено проливаше сякаш черни сълзи и се криеше зад воал.
После корицата на албума Born This Way пък показа Гага, яхнала мотора, с красиво лице, подсилено от нещо като дяволски рога. Интересно е накъде ще се отправи сега със заглавие като ARTPOP.
Първата снимка с маска
Заснета от холандските фотографи Инес ван Ламсверде и Виноод Матадин, известни най-вече от работата си с Бьорк, първата снимка, свързана с промоцията на новия албум на Лейди Гага, я показва с плексигласова маска и е "разочароващо нормална", коментира "Гардиън". За разлика от предишните й снимки, тази сякаш не е нищо повече от хубав кадър, който ще накара хората да говорят и толкова.
"Изтеклото" видео
ARTPOP няма да съществува единствено като албум, но и като мобилно приложение, така че е съвсем разбираемо да се очаква и много по-голямо количество визуално съдържание до издаването му през ноември. Първото такова бе кратко тийзър видео, което се появи около 10 дни, след като Гага обяви завръщането си. В него отново не се случва нищо особено, като изключим, че певицата облизва едвам-едвам ръка, която видимо е изкуствена. Всичко това загатва, че е вероятно темата да е връщането към истинската Гага, криеща се под "изкуствената". Няма дрехи от месо или нещо друго фрапиращо - вниаманието е насочено директно към нея. Видеото загатва още с гласа, който се чува към края, че е правено сякаш само като парче от по-голям клип, който предстои да видим. Вероятно и така всички отделни части ще си дойдат на мястото...
Поставянето на пиърсинг
За феновете винаги е страхотно да имат поглед "зад кулисите" на техните любимци, заради което вероятно видеото, в което Лейди Гага показва как се подлага на манипулация за поставяне на пиърсинг на средната долна част на носа, също е от полза. Тя е без грим и камерата през повечето време е на достатъчна дистанция, за да не се вижда реалното пробождане и поставяне, но за сметка на това може пък и да загатва за някаква тема от типа за парадокса на удоволствието от болката или пък песен, в която се пее за болката, причинена в името на красотата, предполага британското издание.

Голата снимка с платки
Преди няколко седмици Гага предизвика спазми от делириум на своите 39 млн. последователи в "Туитър", като смени профилната си снимка с яйце. Не обаче яйцето, от което се появи на наградите "Грами" през 2011 г., а онова, което се появява, когато си изтриеш профилната снимка в социалната мрежа. Малко след това яйцето бе заменено от снимка на голата Гага (само по черни ботуши) в канапе от стари компютърни платки. Очилата й пък са като произведение на изкуството, изскочило от кабинет на някой творчески настроен офтамолог.
"Компютърният елемент може да намеква за по-електронно звучене, а може и просто да подсказва, че ARTPOP ще звучи като някакво старо техно. А може би Гага пуска своя собствена линия канапета?... А може и просто да ѝ харесва да съпоставя технологичното с естественото. А дали не иска да покаже една по-човешка страна на работещите механизми?", пита се доста саркастично "Гардиън".

Като клоун на обложката на Applause
Вероятно най-интересната появила се досега снимка е тази към обложката на първия сингъл от ARTPOP - Applause. Намеквайки за клоуна Пиеро, образът отново е фокусиран върху лицето на Гага, чийто грим много умело е сякаш размазан, а изражението ѝ смесва тъга, отдих, изненада и объркване.
В интервю за Women's Wear Daily тя споделя, че снимката е част от клипа към песента и е избрана, за да покаже уязвимостта в моментите веднага след изпълнение на сцена. "Това е краят на нощта след шоуто", казва тя и допълва: "Когато я погледна, виждам копнеж за аплодисменти. Има празнота, която превзема сцената, изпълнителят се разпада, а изкуството се превръща в нещо друго пред очите ти. Нещо по-човешко, нещо по-честно."
Певицата споделя, че въпреки тъгата в обложката, музиката е много забавна, което още веднъж потвърждава, че много от снимките в тази кампания са избрани повече заради това как изглеждат и не толкова заради това как биха били възприети като значение.
"При Гага винаги е имало усещане, че идеите се избират, защото звучат добре, казани на високо или написани - значението може да бъде прибавено по-късно или въобще да няма такова", завършва "Гардиън" и допълва: "Има нещо, което Гага потвърждава в интервюто, след като журналистът се опитва да открие смисъл във всичко това: "Интересно е как ти виждаш нещата и обикновено гледаш на това като, че съм поп икона и започваш да се чудиш това ли е корицата на албума, кой ли я е измислил, това ли е насоката? Мисля, че това е интересно, защото точно това се опитваме да унищожим" и допълва още: "Когато гледаш всяка снимка и следиш всяко нещо, което излиза, може и да не изглеждам еднакво. Аз не се определям от един и същ дизайнер или една и съща прическа, нито от някоя икона. Посланието е, че аз не съм една икона. Аз съм всяка икона."