Роджър Уотърс – бунтар или "тухла в стената" след призива за бойкот на Израел

Роджър Уотърс – бунтар или "тухла в стената" след призива за бойкот на Израел

Роджър Уотърс по време на спектакъла "Стената", с който е на турне от три години насам
СМЕ
Роджър Уотърс по време на спектакъла "Стената", с който е на турне от три години насам
Отвореното писмо на Роджър Уотърс, в което той призовава за културен бойкот на Израел заради нарушаване на човешки права в хода на конфликта с Палестина, очаквано провокира смесени реакции и широки дискусии по темата.
Уотърс, който на 30 август гостува на Националния стадион с базирания на албума The Wall (1979) на Pink Floyd спектакъл, е убеден, че личностите в музикалната индустрия трябва да отменят концертите си в страната. Така те ще противопоставят на политиката на "еврейските окупатори" да изселват палестинското население от "собствената им територия".
"В момента сме на повратна точка в отношения между Израел и Палестина. И от двете страни има добри хора, които заслужават изход на затрудненото си положение. Всеки един заслужава свобода, справедливост и равни права", пише той в адресираното до "всички мои колеги в рокендрола" писмо. Музикантът критикува Стиви Уондър за решението му да пее на благотворително събитие с целта да се подпомогнат финансово израелските сили. "Нима не са достатъчни тези 4,3 млрд. долара, които ние, американските данъкоплатци, даваме всяка година? И всичко това след поредната акция в Газа...", пише роденият в британското село Грейт Букъм, но живеещ в Ню Йорк изпълнител.
Бившият член на Pink Floyd също така изразява подкрепа към цигуларя Найджъл Кенеди, който обвини Израел в политика на "апартейд" по време на концерт в "Роял Албърт хол". По време на изявата, която е включвала изпълнения на "Четирите сезона" на Вивалди, той е бил на сцената с музиканти от палестински произход. Изказванията му пък впоследствие са отрязани по време на излъчването на изявата по Би Би Си.
Сред феновете на Pink Floyd в социалните мрежи има разнопосочни мнения: "Обичам музиканти като Роджър, които следват съвестта си", "Като музикант Уотърс е гениален, но като човек ме отвращава", "Това няма нищо общо с антисемитизма и е тъжно, че толкова много израелци не разбират посланието", "Разбиваш сърцата на феновете си в Израел", "Той заслужава Нобелова награда за мир" и "Ако палестинците спрат да стрелят, ще има мир. Ако израелците спрат на стрелят, вече няма да има Израел."
В статия, озаглавена "Да образоваме Роджър Уотърс", в. "Йерусалим таймс" пише, че в Израел критикуването на правителството е национален спорт, но колкото повече хората порастват, по толкова по-мъдър начин го правят. Но не и Уотърс, който за вестника изглежда като "биещ главата си в стена от предразсъдъци". "С призива за бойкот, той призовава към изостряне на тероризма. Ако той наистина подкрепяше мирното съжителство, демокрация и свободата – той щеше да дойде и да пее", пише изданието, което също така нарича бившият басист на Pink Floyd "залязваща звезда".
Американската антиклеветническа лига осъди изказванията на музиканта и го определи като разпространител на антиеврейски настроения. Директорът на организацията Ейбрахам Фоксман също така отбелязва, че Уотърс тенденциозно критикува Израел, но не и другите страни, за които се смята, че нарушават човешките права.
Сред засегнатите е и израелският супермодел Бар Рафаели, която през 2011 г. остана приятно изненадана от факта, че по време на концерт на Роджър Уотърс е видяла нейна снимка на прожекциите на шоуто. Сега тя е на друго мнение: "По-добре махни тази снимка от видеоарта на твоите спектакли. Ако ще бойкотираш – направи го изцяло", пише тя в Twitter, но на иврит, което предизвика мнения дали критиката й всъщност може да достигне до адресата си. Рафаели, бивша приятелка на Леонардо ди Каприо, е сама по себе си обект на критики в Израел, тъй като заобикаля военната служба чрез брак със семеен познат, с когото малко по-късно се развежда.
Роджър Уотърс отхвърли всички обвинения в антисемитизъм, но по-рано този месец и по друг повод. С отворено писмо от 1 август той опроверга критиките, че използва символа на Израел, Звездата на Давид, по време на концертите си. Тя е изписана на емблематичното надуваемо прасе редом до символите на другите основни религии, знака на американския долар и логата на "Шел" и "Макдоналдс". Тогава Уотърс отговори, че няма как символът да бъде разделен от политическата система на Израел, "която окупира и колонизира територията от 1967 г."
"Имам много близки приятели, които са евреи (...). Имам и двама внука, които обичам повече от себе си, а тяхната майка и моя доведена дъщеря е еврейка," пише Уотърс, който отхвърля и съмненията на нацизъм, като припомня, че загубата на неговия баща е станала по време на Втората световна война. Сред приятелите на семейството му са били и оцелели от Холокоста. "Още помня татуировките им".
Травматичното детство и поствоенната действителност във Великобритания пък са сред темите, които той засяга в песните от The Wall. "Направил съм всичко възможно да продължа пътя на родителите си. На близо 70-годишна възраст и вдъхновен от направеното от майка ми и баща ми, аз не съм отстъпил от позициите си и правя всичко необходимо в защита на Свободата. Шоуто The Wall е много неща. То е дълбоко, утвърждаващо живота, космическо, човешко, изразява обич, пацифизъм, обявява се против колониалността и в подкрепа на универсалния достъп до законите, обявява се за свободата, взаимното разбиране, диалога, мира, разграничава се от авторитарното, от фашисткото, от апартейда, от догмите, той е международно в разбиранията си за духовността, музикалното и сатиричното."