Изложбата "В памет на Джузепе Верди" в зала 4 на НДК отбелязва 200-годишната от рождението на италианския композитор, живял между 1813 - 1901.
Изложбата "В памет на Джузепе Верди" в зала 4 на НДК отбелязва 200-годишната от рождението на италианския композитор, живял между 1813 - 1901. Организираното от Италианския културен институт, посолството на Италия, НДК и Софийската опера и балет събитие може да се посети до 10 ноември, а на него посетителите могат да видят 20 автентични костюма, 8 афиша, 31 скици, 59 оригинални рисунки от изпълнения на опери като "Травиата", поставяна на сцена от Лукино Висконти и "Аида", адаптирана от Франко Дзефирели, също режисьор с паралелни кариери в киното и на оперната сцена. Архивите пристигат в България от Римската опера. Изложбата ще бъде придружена от видеоколаж на изпълнения на творби от Верди на сцената на операта в Рим. Куратори на изложбата и отговорни за концепцията й са Алесандра Малусарди и Франческо Реджани, който определя мелодрамата, добре изразена в творчеството на Верди, като един от най-важните елементи за идентичността на италианското културно наследство. През 1972 г. световноизвестният български бас Борис Христов (1914 - 1993) носи този костюм, създаден от Елена Манини, за спектаклите по "Разбойници". Христов успява да се утвърди на оперната сцена в Италия именно с изпълненията си по Верди. Афиш на "Атила" от 1983 г., а в едноименната роля е друго голямо българско име на международната оперна сцена - Никола Гюзелев. Костюм, носен от актрисата Мария Агреста, на спектакъл от 2012 г. по написаната през 1857 г. опера "Симон Боканегра". Дизайн: Маурицио Миленоти. Експозицията ще включва също така партитури от първите печатни издания на оперите, скици от известния италиански режисьор и сценограф Пиерлуиджи Пицци, Данило Донати, носител на "Оскар" за костюмите към "Ромео и Жулиета" на Дзефирели, Никола Беноа. Всички артефакти са притежание на архива на Римската опера. На снимката: Костюм, носен от Бенианито Джили, в "Риголето", една от големите класики на Верди, през 1937 г. През 1928 г. Клаудио Муцио носи тази рокля на Луиджи Капели, за да влезе в ролята на Виолета в "Травиата". Джордж Уакевич е създател на костюма на Фиоренца Косото в "Аида" от 1966 г. Скици от режисьора на "Гепардът" Лукино Висконти, който работи по творби на Верди през голяма част от кариерата си в операта. Архивите му са част от подготовката за "Травиата", която поставя през 1963 г. Ето и как през 1965 г. Лукино Висконти е виждал второто действие на "Дон Карлос" Тогава Висконти проектира и облеклото на някои от актьорите. Тази рокля е била предназначена за актрисата Сузан Сарока. Скици на Франко Дзефирели, който през 1958 г. поставя "Травиата" заедно с Мария Калас, а през годините поставя "Дон Карло" с Павароти и "Аида". Въпреки успешната кариера в киното с филми като "Ромео и Жулиета", "Шампионът", "Чай с Мусолини" Дзефирели не изоставя проектите на оперната сцена. Мантия, създадена от Пиер Луиджи Пици и носена от Марио Дзанази, през 1968 г. за "Двамата Фоскари". Пици е автор и на тази рокля, носена от Рената Ското за изпълнението на "Ломбардци" през 1969 г. Костюм от реквизита на "Алзира", носен от Вирджиния Дзеани през 1967 г. Илюстрации на Жорж Уакевич в подготовката на "Бал с маски", поставена в Римската опера през сезон 1959/1960 г. Илюстрации на Данило Донати към "Алзира", поставена в Римската опера през сезон 1966/1967 г. През 2004 г. актьорът Алберто Газеле носи този създаден от Анна Биаджони костюм за участието си в "Набуко".