Рихард Дорфмайстър, музикант: В група балансът на отговорностите и собствените нужди е като да имаш деца
Проектът Tosca е създаден от известените Рихард Дорфмайстър и Рупърт Хюбър през 1994 г. във Виена и е известен със своя хипнотичен и меланхоличен звук, който смесва стиловете дъб, трип хоп, даунтемпо, ню джаз и ембиънт. Българската публика за първи път ще има възможност да се срещне с него на живо в София на 21 ноември в Sofia Live Club. Това е второто начинаниe на популярния електронен продуцент Рихард Дорфмайстър след първия, добил също световна слава - Kruder & Dorfmeister, който вероятно е и по-познат на по-широката публика. Свързахме се Дорфаймстър преди визитата му у нас. Заварихме го, както сам каза, "фокусиран върху проекта Tosca... с идеята заедно с Рупърт Хюбър да го издигнем на по-високо ниво по отношение на продукция и изпълнение на живо." В столицата те ще пристигнат с вокалистите Робърт Галахър (известен преди като Galliano) и Кат Кофей (Stereo MC`s), с които работят и по нови песни и идеи. "Това е продължаващ процес на подобряване на детайлите", казва той. "Дневник" разговаря с Дорфмайстър още за вдъхновението, за добрите и лошите страни на това да работиш съвместно с други хора, както и за нещата, с които той се занимава встрани от музиката. |
- След като направихме страхотни визуализации с екипа на Ars Electronica работя по монтажа на тези визии и тяхното смесване на живо на сцената в синхрон с музиката... това е доста времеемко, но научавам много и мога да се подобрявам също така всеки ден. Така че целият свят на визуализациите е ново поле за мен и е очарователно, защото открива пред мен нещо напълно ново по отношение на творчество в комбинация с музика.
След толкова години на музикалната сцена и при подобен успех, какви ви вдъхновява да продължавате да прекрачвате собствените си творчески граници и как се случва обикновено това? Вдъхновявате ли се от хора, сънища, преживявания и по какъв начин?
- Ами за нас самото създаване на музика вече е нещото, което те превежда през върховете и спадовете на живота... Вече над 20 години съм замесен със света на музиката и трябва да кажа, че особено тежките времена могат да те накарат да създаваш по-качествена музика, отколкото в сравнение с времената, когато всичко е лесно по някакъв начин.
А и балансирането на живота, семейството и кариерата ти по един органичен начин е толкова голямо предизвикателство, че разбираш колко ограничено е времето и трябва да извлечеш най-доброто от времето, с което разполагаш. Вероятно това те фокусира повече..
Кои са добрите и лошите страни на това да работиш заедно с други хора? Очевидно вие се справяте много добре с това, но със сигурност има и някакви недостатъци.
- Ако работиш с други хора, трябва да правиш компромиси и трябва да вникнеш в идеите и мнението на останалите.
Това може да е от голяма полза и да е вдъхновяващо. Аз просто искам да създам усещане за семейство в проекта "Тоска"... Ако самият ти имаш деца, знаеш как да балансираш отговорностите си и личните си нужди... В групата е подобно... Накрая просто ще се забавлявате повече заедно с другите, вместо да бъдете сами..

Някои от имената на песните в последния ви албум Odeon имат интересни имена като например In My Brain Prinz Eugen (от англ. и немски - в мозъка ми принц очи). Бихте ли обяснили откъде идва и какво означава, както и как стигнахте до това име? Имате и песен на име Stuttgart, което ме кара да попитам, след като сте от Виена, как би звучала песен с името Wien например?
- Всички имена на песните обезсмислят смисъла... Stuttgart дойде от запис, който Рупърт направи там, а в същото време нашият дългогодишен фотограф Маркус Рьосле е роден в Щутгарт и когато се стигна до издаването на албума с ремикси Tlapa, трябваше да помоля Райнер Трюби да направи ремикс на това парче, тъй като той също е роден там...
Песента за принц Ойген (от немски - очи) се появи след звукозаписна сесия с д-р Стефан Вилднер - той е лекар и точно изучаваше очна етика, така че включихме това в текста, а освен това студиото ми не е много далеч от резиденцията на принц Ойген - прочутата историческа личност...
Като говорим за заглавия, в предишния албум на "Тоска" на име No Hassle (2009) има песен на име Elitsa (Елица). Може би е само мое усещане, но има някои части от мелодията, които много напомнят на български или балкански фолклорна музика. Интересно е и името Елица, което е много типично женско име в България. Каква е историята на тази песен?
- През годините винаги сме се опитвали да включим елементи от Изтока. Помня, когато бях с първата си група през 80-те години, Рупърт свиреше на саз (инструмент, подобен на лютна - бел.р.) и вкарвайки това, източните елементи винаги са ни привличали...
За много хора завръщането на Tosca с нов албум след 4-годишна пауза бе много щастливо събитие. Как се промени Tosca през това време?
- Животът те променя, ако искаш или не... Но онова, което остава същото, е любовта към музиката и нуждата да изразиш себе си чрез тази медия...
Доколкото знам Odeon е името на мястото, където сте представили за първи път новия материал от албума на Tosca. Мислили ли сте какво щеше да е името на албума, ако мястото не се казваше така?
- В този случай беше 100% ясно, че ще вземем името Odeon, тъй като направихме премиера на първоначалната идея за новата ни формация на живо там, което запали искарата да направим новия албум. Снимките на изданието също бяха направени там, така че просто усетихме, че това е правилното име..
Какво занимава мислите ви встрани от музиката в момента?
- Животът във всяка форма.
А за какво мечтаете в последно време?
- Мечтая да летя...