Най-добрите рекламни клипове на 2013

Традиционно в края на годината специализираното издание за реклама, маркетинг и връзки с обществеността AdWeek публикува своята класация с десетте най-добри рекламни клипове на 2013 г., които дават добър цялостен поглед за основните тенденции в бранша.
Онова, което медията отбелязва, е, че през изминалата година рекламите са започнали значително да увеличават дължината си далеч над обичайните 30, 60 или дори 90 секунди, като три от видеата в подреждането са по три минути. Други шест са поне едноминутни и едва два клипа, и то с комедийна насоченост, са с кратката 30-секундна продължителност.
Интересна новост в класацията тази година е и че десетте клипа са дело на десет различни агенции, което се различава от преобладаването на две-три основни сред финалистите през предишните години.
10. Реклама на Kmart, озаглавена Ship My Pants
Това със сигурност не е най-изтънчената реклама, правена някога, но е една от най-забавните през годината, както и сред най-изненадващите, пише AdWeek. Успехът на рекламата се дължи отчасти на факта, че никой не е очаквал от търговската верига Kmart да направи толкова забавен 30-секунден клип, рекламиращ безплатната доставка на стоки в Kmart.com, които купувачите не могат да открият във физическите магазини на веригата. Видеото се превърна във вайръл и надмина 20 млн. гледания в YouTube, а освен това постави началото и на сравнително провокативна рекламна година за марката.
9. Реклама на Chipotle, озаглавена The Scarecrow
Звезден кавър на известна песен, приказна анимация и послание, свързано с околната среда, превърна краткия филм на Chipotle в брилянтно видео за ужаса на индустриалното производство на храна. Певицата Фиона Епъл изпълнява Pure Imagination на Уили Уонка на фона на фантазия, в която плашило успява да избяга от ужасната си работа в Crow Foods и се връща към домашното производство на храна в своята ферма. Moonbot, които са носители на "Оскар" и автори на анимацията, допринасят осезаемо към усещането от видеото, което изглежда като късометражна анимация. Към рекламата върви и мобилно приложение с игра, в която за спасяването на гарвани печелите купони, с които може да купите и песента в iTunes.
8. Реклама на Robinsons, озаглавена Pals
При толкова много реклами за газирани напитки видеото на британска марка сокове успява да задмине всички тях с простичко и много мило послание: "Добре е да си татко. По-добре е да си приятел." Клипът представя привидно две момчета, които се забавляват страхотно заедно, докато играят и обикалят из квартала, а когато накрая се прибират у дома, си сипват сок и заспиват уморени пред телевизора. Краят обаче е изненадващ - едното момче всъщност е бащата. И дори да знаете края, рекламата е приятна за гледане отново и отново и представя един добър вариант за добрите приятелски отношения между баща и син, а на фона на множество трогателни семейни истории през годината тази определено изпъква в рекламния бранш, отбелязва изданието.
7. Реклама на Volvo Truck, озаглавена The Epic Split feat. Van Damme
Едни от рекламите, изпълнени с най-много адреналин тази година, дойдоха от Volvo Trucks, които представиха цяла серия с различни каскади, но най-прочута стана тази с "епичния" шпагат на Жан-Клод ван Дам. Тя се превърна във вайръл и от публикуването си в средата на ноември досега има вече над 65 млн. гледания в YouTube. Освен това стана повод за множество пародии, една от които дори с графично създадено участие на Чък Норис, който подобрява постижението на Ван Дам, правейки шпагат между два самолета във въздуха, докато на главата му са стъпили десетина акробати с коледни лампички. И все пак наистина гениално решение на авторите на клипа с Жан-Клод ван Дам, който демонстрира стабилността на камионите на пътя, а емоцията се подсилва от песента на Enya - Only Time.
6. Реклама на Nike, озаглавена Possibilities
Известното мото на Nike - Just Do It, тази година навърши 25 години. Компанията W + K са подчертали посланието на бранда, наблягайки на разрастващата се екосистема от потребители на Nike по света, и то както никога досега. Проблемът с мотото Just Do It в последно време бе, че то е само част от историята. Nike обаче се опитва да покачи ролята на марката като вдъхновение и средство, затова и усилията на маркетинга също трябва да се покачат. Possibilities постига точно това чрез дигитални и социални дейности, които поставят потребителите на Nike+ пред различни предизвикателства, и то на фона на гласа на Брадли Купър. Клипът представя и други спортни знаменитости като Леброн Джеймс, Серена Уилямс, Жерар Пике, но набляга на истинския герой - ти и твоят Nike+. За агенцията, а и за клиента видеото е страхотно преобразяване и добър старт за следващите 25 години, допълва AdWeek.
5. Реклама на Dick's Sporting Goods, озаглавена Every Pitch
Обикновено спортните реклами и тези за спортни стоки наблягат на необикновените постижения, на свръхчовешкото. Но не и този рекламен клип. Той набляга на обичайните постижения, показвайки играта безйбол такава, каквато е, докато се играе на терена. Клипът е сниман в лека мъгла и поставя зрителя в центъра на действията с един-единствен кадър, който обхожда полето. Усещането, което създава, е сякаш можеш да усетиш мириса на тревата, докато камерата се приближава и отдалечава към отделните играчи и при хвърлянето на топката картината рязко изчезва и е заместена от черен фон. След това остава усещането за носталгия, от което марката сякаш имаше нужда, коментира изданието.
4. Реклама на Geico, озаглавена Hump Day
Рекламното животно на годината според AdWeek не беше котка, куче, хамстер, мечка, пони или коза. Беше камила на име Калеб, и то благодарение на рекламния клип на застрахователната компания Geico, чието видео Hump Day се превърна в първия за компанията вайръл клип, наредил се по гледания и споделяния малко след този на Dove с рисуването на портрети на хора по описание. Посланието на рекламата е, че хората, които преминават към Geico, са по-щастливи от камила в сряда. Простичко и по-важното - забавно.
3. Реклама на Guinness, озаглавена Basketball (от англ. - баскетбол)
Рекламите на бира винаги са наблягали на темата за мъжкото приятелство, но в този клип марката Guinness надминава всички досегашни постижения по отношение на емоция и сила на посланието. Видеото представя една много ожесточена игра на баскетбол с мъже, приковани към инвалидни колички, но всъщност най-силният момент е на финала, когато става ясно, че само един от тях е наистина инвалид, докато приятелите му просто са съпричастни към него. Саундтракът на The Cinematic Orchestra също изиграва силна роля в подсилването на емоциите от видеото. Гласът зад кадър допълва: "Отдаденост. Лоялност. Приятелство. Изборът, който правим, разкрива истинската природа на нашия характер." Всичко това пасва идеално и на мотото на марката: "Създаден от повече."
2. Реклама на камионите RAM, озаглавена Farmer (от англ. - фермер)
Най-гледаното рекламно телевизионно време е това на финалите на Супер боул и обикновено повечето от клиповете, които се излъчват тогава, са с животни, бебета и знаменитости. Марката камиони на "Крайслер" RAM тази година даде почивка на веселия тон на рекламите по един добър начин с 2-минутна медитация. Миналата година подобен ефект имаше клипът с Клинт Истууд. Рекламата на "Крайслер", озаглавена "Фермер", бе всичко онова, което останалите реклами на Супер боул не бяха - тиха, ловка и провокативна, пише списанието. Снимките на фермери, направени от 10 световноизвестни фотографи, са красиви и приковаващи вниманието и между другото 240 от тях вече са събрани в книжно издание. За фон звучи поетичната реч на Пол Харви "Господ създаде фермер", която придава епична тежест и патос на посланието, отправено към различните поколения. Според изданието това е и най-добрата реклама на финалите не само тази година, а въобще, отдавайки прочувствена почит към американските фермери от името една американска марка, която иска да сподели своите ценности - достойнство, приятелство и саможертва чрез тежък труд.
1. Реклама на Dove, озаглавена Real Beauty Sketches
Едва четири процента от жените в цял свят смятат себе си за красиви, казва марката Dove. Затова и поръчката на рекламодателя към агенцията вероятно е било кратка, точна и ясна - накарайте жените да се чувстват по-добре спрямо самите себе си. Бразилският клон на Ogilvy успява да се справи с тази нелека задача по един блестящ и наистина впечатляващ начин, създавайки социален експеримент, превърнал се в най-гледания рекламен вайръл.
За целта агенцията наема Джил Замора, бивш форенсик художник (forensic - в превод от англ. използване на научни и технически подходи за събиране на доказателства и разкриване на престъпления) към полицейското управление на Сан Хосе, който е специалист в изготвянето на портрети по описания на свидетели. Той е поканен да направи серия от портрети на жени. Първо ги кара да опишат сами себе си, без да се среща с тях. Иска от всяка една детайлно да опише себе си - дължина на косата, структура на лицето, както и най-характерните си черти.
Всяка от жените, участвали в социалния експеримент, прекарва известно време и с останалите участнички. Така след първата сесия художникът прави втори портрет на всяка от тях, но по описанията на другите участнички.
Разликите между двете изображения са огромни, а посланието на края на клипа, гледан над 65 млн. пъти в YouTube, е "Ти си по-красив, отколкото си мислиш" и триминутното видео наистина го доказва. Какво по-добро за една марка за козметични продукти?