Откъс от "Хайде всички да убием Констанс" на Рей Бредбъри

На живо
Заседанието на Народното събрание

Откъс от "Хайде всички да убием Констанс" на Рей Бредбъри

Част от корицата на романа
Сиела
Част от корицата на романа
Този уикенд в рубрика "Четиво" ви представяме една от последните творби на американския писател Рей Бредбъри (1920 - 2012) - романът "Хайде всички да убием Констанс" от 2002 г., развиващ се на фона на Лос Анджелис от 60-те и отбелязващ завой в прозата на автора към криминалния жанр.
В България книгата, предпоследен роман в кариерата му, излиза под знака на "Сиела", а в следващите редове може да прочете първата глава от нея.
Беше бурна и безлунна нощ.
Не е ли това един от начините да грабнеш читателя?
Е, добре тогава, беше бурна и безлунна нощ и дъждът се лееше като из ведро над Венис, Калифорния, а небето се раздираше от мълнии. Валеше още от залез-слънце и явно нямаше никакво намерение да спира преди зори. Нито една жива душа не си подаваше носа навън в този потоп. Щорите на бунгалата бяха спуснати под бледосинкавите отблясъци, където бухали вещаеха зли поличби или нещо още по-лошо. Единственото, което се движеше на десет километра околовръст, бе Смъртта. И някой, който бягаше бързо пред нея.
За да похлопа на тънката ми като картон входна врата с изглед към океана.
И да ме стресне, приведен над пишещата машина, копаещ гробове – моят цяр срещу безсъние. Тъкмо бях хванат в капана на една катакомба, когато чукането на прага долетя сред гръмотевиците.
Отворих широко и кого да видя – Констанс Ратиган.
Или както всички й викаха, просто Ратиган.
Серия от небесни фотосветкавици раздраха простора – светло-тъмно, светло-тъмно, откроявайки силуета й поне десет пъти.
Четирийсет години на триумфи и падения бяха побрани в едно загоряло, сърф-реалистично тяло. С бронзов тен и метър и шейсет височина, тя ту се появяваше, ту изчезваше – говореха, че плувала до хоризонта по залез, за да се върне с прибоя чак на сутринта. Печеше се на плажа по всяко време, надлайваше се с морските зверове на километър от брега или дремеше край басейна пред къщата си с по мартини във всяка ръка, чисто гола под слънцето. Или щъкваше към залата за прожекции в сутерена, за да се гледа как лудува, вечна и неостаряваща, с призраците на Ерих фон Щрохайм, Джак Гилбърт или Род Ла Рок. После оставяше безмълвния си смях сред стените на подземието и отново изчезваше сред вълните – бърза плячка, която Времето и Смъртта никога не можеха да докопат.
Констанс.
Ратиган.
– За бога, какво правиш тук? – изкрещя, а по изпеченото й лице се стичаха струйки дъжд или може би сълзи.
– Ей, добре ли си? – отвърнах.
– Отговори ми на въпроса!
– Маги замина на учителска конференция, а аз се опитвам да довърша новия си роман. Не ме свърташе сам вкъщи, а хазаинът каза, че тук и без това е празно. Ела, каза, поплувай, попиши си на спокойствие. И ето ме тук. Но хайде влизай, ще се удавиш в този дъжд.
– Вече се удавих. Стой назад!
И Констанс не помръдна. Секундите течаха, а тя стоеше трепереща в светлината на огромните светкавици и грохота, следващ всяка една от тях. За момент ми се стори, че виждам жената, която познавах от години – обкръжена от аура, влизаща и излизаща от вълните, онази, която бях гледал на стената в прожекционната зала да плува уверено през животите на Фон Щрохайм и други знаменити призраци.
После всичко се промени. Тя сякаш се смали на прага, сви се до размерите на дете, притиснала черна чанта към гърдите си, зъзнеща на студа, с очи, стиснати пред някакъв неназован ужас. Беше ми трудно да повярвам, че самата Ратиган, вечната филмова звезда, ми е дошла на гости посред бурната нощ.
– Влизай, влизай – повторих отново.
Тя обаче пак изсъска:
– Стой назад!
После се стрелна, лепна ми една засмукваща целувка, подразнила езика ми като солен бонбон, и изпърха покрай мен. Вече стигнала средата на стаята, реши да се върне и да ми лепне още една, по-лека, по бузата.
– Мм, че хубаво миришеш – рече. – Но чакай, аз съм уплашена! – И като сключи ръце пред гърдите си, седна на дивана ми, измокряйки го целия. Аз взех най-голямата хавлия, която ми попадна, смъкнах й роклята и я увих в нея.
– С всички жени ли правиш така? – попита тя, тракайки със зъби.
– Само в тъмни и дъждовни нощи.
– Няма да кажа на Маги.
– Ратиган, успокой се най-сетне.
– Мъжете цял живот все това ми разправят. А после забиват кол в сърцето ми.
– Защо се тресеш така, от студ или от страх?
– Чакай да видим. – Тя се облегна изтощено назад. – Тичах през целия път дотук. Мислех, че няма да има никой, нали от години не сте идвали, но, за бога, толкова се радвам, че те заварих! Спаси ме!
– От какво има да те спасявам?
– От смъртта.
– Никой още не се е откопчил от нея, Констанс.
– Не говори така! Не съм дошла тук, за да мра. Животът е вечен!
– Само в молитвите, Констанс, не и в действителността.
– Ти също ще живееш вечно. С твоите книги!
– Най-много да докарам до четирийсет.
– Не се подигравай с четирийсетте. Някои отдавна сме ги минали.
– Май имаш нужда от питие. Стой мирно.
Отидох и донесох половин бутилка газирано червено вино.
– Майчице! Какво е това?
– Мразя скоча, а това е евтин писателски бъркоч. Опитай.
Тя отпи и сгърчи лице.
– Да ме отровиш ли искаш? Бързо, дай нещо друго!
В миниатюрната ни баня открих плоско шишенце водка, пазена за дълги, самотни нощи. Констанс я сграбчи.
– Да си дойдем на думата – и течността забълбука в гърлото й.
– Ей, по-полека.
– Ти нямаш моите предсмъртни гърчове.
Надигна бутилката още един-два пъти, подаде ми я и се отпусна върху възглавниците със затворени очи.
– Бог е милостив. Искаш ли да чуеш за проклетото нещо, което ме подгони насам?
– Чакай малко. – Долепих бутилката вино до устните си и опънах дълга глътка. – Давай сега.
– Е – започна тя, – беше смъртта.