Фотогалерия: Люк Бесон навършва 55

Associated Press

Фотогалерия: Люк Бесон навършва 55

Люк Бесон е френски кинорежисьор, сценарист и продуцент.

  • Люк Бесон е роден на 18 март 1959 г. и днес отбелязва 55-ия си рожден ден. Роденият в Париж французин израства в семейството на инструктори по подводно гмуркане и от малък се готви да продължи фамилната традиция. Цялото му детство преминава по средиземноморското крайбрежие на Франция. Мечтата му е да стане специалист по делфините. Когато е на 17 години обаче, претърпява нещастен случай и губи възможността да се занимава с подводни изследвания.
    Люк Бесон е роден на 18 март 1959 г. и днес отбелязва 55-ия си рожден ден. Роденият в Париж французин израства в семейството на инструктори по подводно гмуркане и от малък се готви да продължи фамилната традиция. Цялото му детство преминава по средиземноморското крайбрежие на Франция. Мечтата му е да стане специалист по делфините. Когато е на 17 години обаче, претърпява нещастен случай и губи възможността да се занимава с подводни изследвания.
  • Така Люк се завръща в Париж, където много скоро намира ново силно увлечение в света на киното. Започва да гледа много филми, намира работа на снимачни площадки и с времето получава дори някои малки роли.
    Така Люк се завръща в Париж, където много скоро намира ново силно увлечение в света на киното. Започва да гледа много филми, намира работа на снимачни площадки и с времето получава дори някои малки роли.<br />
  • Първото му пътуване до Холивуд е на 19 години. Там работи за кратко като момче за всичко, но след това се завръща в родината и се записва в армията.

    След три години служба Бесон се завръща към киното. Първоначално режисира музикални клипове, а след това става асистент режисьор в голямото кино.

    Самостоятелният му дебют в киното е с късометражният "Предпоследния", а първият му пълнометражен филм става заснетият заради икономии на черно-бяла лента "Последната битка".

    На снимката: Люк позира до плаката на филма "Артур и минимоните" на представянето на филма в Хонконг през 2007 г.
    Първото му пътуване до Холивуд е на 19 години. Там работи за кратко като момче за всичко, но след това се завръща в родината и се записва в армията.<br />
<br />
След три години служба Бесон се завръща към киното. Първоначално режисира музикални клипове, а след това става асистент режисьор в голямото кино.<br />
<br />
Самостоятелният му дебют в киното е с късометражният "Предпоследния", а първият му пълнометражен филм става заснетият заради икономии на черно-бяла лента "Последната битка".<br />
<br />
На снимката: Люк позира до плаката на филма "Артур и минимоните" на представянето на филма в Хонконг през 2007 г.
  • Режисьорът мигновено е причислен в групата на т.нар. втора френска Нова вълна, започнала с Жан-Жак Ано и Лео Каракс.

    "Последната битка" се оказва успешен дебют, който му носи две награди на фестивала на фантастични филми в Авориаз и още десетки други призове.
    Режисьорът мигновено е причислен в групата на т.нар. втора френска Нова вълна, започнала с Жан-Жак Ано и Лео Каракс.<br />
<br />
"Последната битка" се оказва успешен дебют, който му носи две награди на фестивала на фантастични филми в Авориаз и още десетки други призове.
  • Успехът му се затвърждава година по-късно с "Метро" от 1985 г. В него си проличава и специфичният му стил - смесица от напрегнато действие и мелодраматизъм. Героите в този и следващите му произведения ще се занимават със своеобразно "гмуркане" в друга, несвойствена за тях реалност – независимо дали става въпрос за наемните убийци в "Никита" и "Леон", или за гмуркачите в "Синята бездна".

    Режисьорът става известен с ярките си герои, които описва чрез контраста на техния вътрешен и външен свят.

    На снимката: Режисьорът снима Михаел Шумахер, докато маха на свои почитатели в Париж през 2004 г.
    Успехът му се затвърждава година по-късно с "Метро" от 1985 г. В него си проличава и специфичният му стил - смесица от напрегнато действие и мелодраматизъм. Героите в този и следващите му произведения ще се занимават със своеобразно "гмуркане" в друга, несвойствена за тях реалност – независимо дали става въпрос за наемните убийци в "Никита" и "Леон", или за гмуркачите в "Синята бездна".<br />
<br />
Режисьорът става известен с ярките си герои, които описва чрез контраста на техния вътрешен и външен свят.<br />
<br />
На снимката: Режисьорът снима Михаел Шумахер, докато маха на свои почитатели в Париж през 2004 г.
  • През 1988 г. Бесон снима изключително красивата лента за романтиката на подводния свят "Синята бездна" (Le grand bleu). Филмът, вдъхновен от носталгията по детските години и преклонение пред професията на гмуркачите и кумира му Жак Майол, носи на Люк пари, няколко номинации за "Сезар" (който в крайна сметка печели постоянният композитор на Бесон - Ерик Сера) и голяма слава.
    През 1988 г. Бесон снима изключително красивата лента за романтиката на подводния свят "Синята бездна" (Le grand bleu). Филмът, вдъхновен от носталгията по детските години и преклонение пред професията на гмуркачите и кумира му Жак Майол, носи на Люк пари, няколко номинации за "Сезар" (който в крайна сметка печели постоянният композитор на Бесон - Ерик Сера) и голяма слава.
  • Един от върховете в режисьорската кариера на Бесон става следващият му филм "Никита" (Nikita, 1990). В лентата най-ярко се проявява типичният стил на режисьора. Филмът има касов успех и в САЩ, а Бесон вече се радва на всеобщо признание като режисьор със световна слава.
    Един от върховете в режисьорската кариера на Бесон става следващият му филм "Никита" (Nikita, 1990). В лентата най-ярко се проявява типичният стил на режисьора. Филмът има касов успех и в САЩ, а Бесон вече се радва на всеобщо признание като режисьор със световна слава.
  • Приходите от двата предишни проекти позволяват на режисьора отново да се върне към морската тема през 1991 с абсолютно некомерсиалния научнопопулярен филм "Атлантис" (Atlantis). Подводната одисея в духа Кусто става своеобразно прощаване със света на детството, несбъднатите надежди и признание в любов към киното.
    Приходите от двата предишни проекти позволяват на режисьора отново да се върне към морската тема през 1991 с абсолютно некомерсиалния научнопопулярен филм "Атлантис" (Atlantis). Подводната одисея в духа Кусто става своеобразно прощаване със света на детството, несбъднатите надежди и признание в любов към киното.
  • В следващия си, шести по ред филм "Леон" (Leon, 1994) Бесон развива образа на мрачния килър, подхванат още в "Никите". Режисьорът за първи път позволява на актьора Жан Рено да разкрие напълно таланта си. Образът на по детски непосредствения, но иначе сериозен професионален убиец е показан чрез взаимоотношенията му с 12-годишно момиче, изиграно от Натали Портман. Въпреки успеха си филмът не печели "Сезар".
    В следващия си, шести по ред филм "Леон" (Leon, 1994) Бесон развива образа на мрачния килър, подхванат още в "Никите". Режисьорът за първи път позволява на актьора Жан Рено да разкрие напълно таланта си. Образът на по детски непосредствения, но иначе сериозен професионален убиец е показан чрез взаимоотношенията му с 12-годишно момиче, изиграно от Натали Портман. Въпреки успеха си филмът не печели "Сезар".
  • През 1997 г. излиза новият филм на Бесон, "Петият елемент" (The Fifth Element). Режисьорът привлича световните кинозвезди Брюс Уилис и Гари Олдман и тогавашната си съпруга Мила Йовович. Похарчени са $90 млн., но филмът си възвръща вложеното с приходи от $266 млн., и то независимо забележките на някои критици към режисьора за американизация и загуба на оригиналния авторски стил.
    През 1997 г. излиза новият филм на Бесон, "Петият елемент" (The Fifth Element). Режисьорът привлича световните кинозвезди Брюс Уилис и Гари Олдман и тогавашната си съпруга Мила Йовович. Похарчени са $90 млн., но филмът си възвръща вложеното с приходи от $266 млн., и то независимо забележките на някои критици към режисьора за американизация и загуба на оригиналния авторски стил.
  • Със следващия си проект Бесон се насочва към историческата тематика - "Жана Д'Арк" (Messenger: The Story of Joan of Arc 1999) отново с Мила Йовович в главната роля, но и с други популярни имена като Дъстин Хофман, Фей Дънауей и Джон Малкович.
    Със следващия си проект Бесон се насочва към историческата тематика - "Жана Д'Арк" (Messenger: The Story of Joan of Arc 1999) отново с Мила Йовович в главната роля, но и с други популярни имена като Дъстин Хофман, Фей Дънауей и Джон Малкович.
  • През следващите 6 години се връща към режисурата с романтичната комедия "Анжела" (Angel-A), но в същото време пише сценарии и продуцира ("Целувката на дракона", "Уасаби", "Транспортер", "Такси" – 1, 2, 3 и накрая 4, "Предградие 13", "Фанфан Лалето"). Един от последните му големи режисьорски проекти е трилогията "Артур и минимоите" (2006). Втората и третата част ще се появят по екраните през 2009 и 2010 г.
    През следващите 6 години се връща към режисурата с романтичната комедия "Анжела" (Angel-A), но в същото време пише сценарии и продуцира ("Целувката на дракона", "Уасаби", "Транспортер", "Такси" – 1, 2, 3 и накрая 4, "Предградие 13", "Фанфан Лалето"). Един от последните му големи режисьорски проекти е трилогията "Артур и минимоите" (2006). Втората и третата част ще се появят по екраните през 2009 и 2010 г.
  • Тази година на екран предстои да излезе най-новият му проекту "Луси" с участието на Скарлет Йохансон и Морган Фрийман в главните роли.
    Тази година на екран предстои да излезе най-новият му проекту "Луси" с участието на Скарлет Йохансон и Морган Фрийман в главните роли.
  • Миналата година излезе и "Коза Мостра" (The Family) с участието на Робърт де Ниро, Мишел Пфайфър и Том Лий Джоунс в главните роли, който обаче не се оказа особен успех нито сред критиката, нито за публиката.
    Миналата година излезе и "Коза Мостра" (The Family) с участието на Робърт де Ниро, Мишел Пфайфър и Том Лий Джоунс в главните роли, който обаче не се оказа особен успех нито сред критиката, нито за публиката.