Протестът флиртува с медиите в третата "изложба за една нощ" на One Night Stand Gallery

В нощта на годишнината от протестите срещу правителството на Пламен Орешарски - 14 юни, Иван Мудов отваря за трети път концептуалната си "галерия за една нощ" One Night Stand (англ. - секс или флирт за една нощ) с изложбата Stand Out! ...and Stand Still ("Изпъчи се! ...И задръж!") на Лъчезар Бояджиев, съобщиха организаторите.
Идеята на мазето на ул. "Христо Белчев" 25 – бивш магазин за обувки, чиито щендери още стоят – е поредната закачка с институциите на изкуството на Мудов, който събра посланици и министри на псевдооткриването на Музей на съвременното изкуство на гара "Подуене" преди години и предложи препострояването на мавзолея в стил "мутробарок".
One Night Stand е "галерия на откриванията", която отваря само за няколко часа в рамките на една-единствена вечер, шеговита реплика към най-светския момент от художествения живот. Съдържанието и избора на автори обаче съвсем не са фриволни. След изложбата "Протест срещу протеста" на Недко Солаков (някои от текстовете му са все още по стените) и "Процесът" на Росела Бискоти, "Изпъчи се! …И задръж" на Лъчезар Бояджиев е третата инсталация на тема протест и активизъм, направена специално за мазето на One Night Stand. Тя може да бъде видяна само между 19 и 22 ч. в неслучайно избраната събота на 14 юни.

"Изпъчи се! ...И задръж!" се превръща почти в ретроспектива на концептуалния художник Лъчезар Бояджиев, чиято последна самостоятелна изложба в България беше преди четири години в СГХГ. Той е известен с работите си, посветени на публичните пространства и визуалната среда в градовете. Инсталацията в One Night Stand включва произведения от различни негови периоди – рисунки, обекти и своеобразни скулптури, обединени около една централна видеотворба, вдъхновена от миналогодишните протести из цял свят.
"Източна разходка в Западен парк" e наистина разходка – пърформанс, осъществен в рамките на фестивала за съвременно изкуство в парка миналата година, нещо средно между симулация на протестно шествие и лекция за визуалното присъствие на протестите в медиите – както българските, така и в Турция и на други места.
Размишлявам за тялото на протестиращия в публичното пространство и как то се конкурира за медийното внимание с други "твърди" тела, които символизират властта и икономическия ред – полицаите в техните униформи, паметниците, рекламите, каза Лъчезар Бояджиев пред "Дневник". Разходката разглежда повишената театрализация на всички протести, която аз забелязах за пръв път преди десет години, на протеста като публично театрално действие.

В края на 90-те в Италия за пръв път видях диригенти на протести – имам предвид в най-буквалния смисъл, хора, които вървят отпред с лице към шествието, посочват от коя страна да се вдигнат плакатите и от коя да се засили музиката. Любопитното е, че те трябва да гледат едновременно с очите на протестиращи и с очите на медиите, за да изкажат своя гледна точка... В Русия пък хора бяха арестувани за показване на "невидими лозунги с антиправителствено съдържание", след като в знак на протест държаха празните си ръце вдигнати, все едно държат плакати.
Такива противоречия и абсурди коментира видеото от 25-минутната разходка на художника Лъчезар Бояджиев. Сред 20-имата участници в нея е и неговият съмишленик от Института за съвременно изкуство Правдолюб Иванов, чиито остроумни лозунги бяха популярна гледка от летните протести и впоследствие станаха предмет на самостоятелна изложба.
Във видеоинсталацията "Изпъчи се! …И задръж" са вплетени и мотиви, форми и образи от "мазето" на съзнанието на Лъчезар Бояджиев през последните 30 години – "лозунги, тела, ковчези и мумии", както пише Иван Мудов в текста към изложбата. Те ще се явят като "внезапна, бърза и страстна връзка със съвременното изкуство" в събота между 19 и 22 ч в One Night Stand Gallery.