Жури за 1 милион долара

Най-добрите български идеи за бизнес в полза на общество ще бъдат ясни на 23 януари. Дотогава журито в конкурса за социално предприемачество The Venture ще определи българските полуфиналисти, един от които ще представи страната ни на международния конкурс в битката за 1 милион долара. Ако имате смислена бизнес идея, до 9 януари 2015 имате възможност да подадете документи за участие на www.theventure.com.
The Venture е глобална инициатива на Chivas Regal, в която предприемачи от 14 държави (включително България) се състезават за награден фонд от 1 милион долара, за да реализират свой бизнес проект, който има потенциала да реши важен социален проблем. Ето кои са хората, които ще изберат участниците, които ще продължат към глобалното състезание.

Мирослава Симова е изпълнителен директор на "Pernod Ricard България". Брандът Chivas е в портфолиото на глобалната компания и в неговия фокус винаги е стоял т.нар. модерен рицар - предприемачът, който не мисли само за пари, а за социалния ефект от дейността си. Преди това тя е била експортен директор за Източна и Западна Европа и регионален директор за Северна и Източна Европа в в The Absolut Company.
"Когато има достатъчно хора, които са готови да се борят за промяна в обществото, тя е неизбежна", казва Мирослава Симова. "Устойчивите бизнес модели, както и обществата, не са нещо постоянно, те умеят да се променят и развиват. Това прави сферата на социалното предприемачество изключително интензивна и вълнуваща. Една осъществена идея повлича след себе си втора, създава условия за трета, тя вдъхновява четвърта и така нататък. Това е процес, който започва сега и има потенциала да се превърне в практика", добавя тя.

Галя Прокопиева е изпълнителен директор на "Икономедиа" (най-големият издател на бизнес медии в България и една от водещите онлайн медийни групи, която притежава и dnevnik.bg - бел. ред.). Тя е завършила едно от най-добрите бизнес училища в света INSEAD и смята, че устойчивостта на бизнес организациите все повече ще зависи не просто от способността им да правят печалба, но и от това дали дейността им носи позитиви на обществото. "Колкото по-развити са обществата и колкото по-свободни са хората, толкова по-силна е тази тенденция. В този смисъл, ако вярваме, че в България е възможно да има свобода и предприемачество, няма причини част от него да не бъде социално ориентирано и успешно", казва тя.

Елица Панайотова е изпълнителен директор на първия научно-технологичен център в България - "София тех парк", който през юли направи първа копка на два от ключовите обекти - лаборатории и експериментариум с посетителски център. Тя е архитект по образование и обича сложните задачи и движението. Казва, че в България "има много "глад" за социално предприемачество, но то трябва да изхожда не само от нуждата на определената социална група, а да е базирано на добър бизнес продукт." И че в проектите, които оценява, ще търси креативна идея с новаторски подход, локален привкус и глобално звучене.

Манол Пейков е издател, собственик и управител на "Жанет 45" - почти единственото издателство в България, което продължава да инвестира в български творци. Той се грижи за преводната литература в издателството и издава литературното списание "Гранта". Манол Пейков е и човек с ярка гражданска позиция. Вярва, че всяка българска бизнес идея може да се конкурира в глобалния контекст, стига да притежава самочувствие, размах и вяра. "В мига, в който повярваме, че сме Европа, ние ще бъдем Европа", категоричен е той.

Павел Езекиев управлява фонда за рисков капитал NEVEQ, който инвестира изключително в иновационни технологии. Той започна дейността си през 2007 г. с капитал от 22.5 млн. евро. Езекиев от години оценява идеи на млади предприемачи и е един от двигателите на бързо развиващото се стартъп общество в страната.

Боян Бенев е продуцент и водещ на телевизионно предаване. Председател е на Българския клъстер за предприемачество и иновации и е един от менторите в The Venture. Можете да го видите на специалното бюро на The Venture в betahaus да дава съвети на участниците в конкурса. Той създава първата си фирма на 16, а на 23 е обявен за най-добър млад предприемач от британското списание Start Your Business Magazine. "Социално предприемачество" не би трябвало да е отделен етикет от предприемачеството и бизнеса. Всеки бизнес може да работи и в социална полза", убеден е той.