Питър Грийнауей скандализира Берлинаре

Очакваният с голямо нетърпение най-нов филм на неотклонния експериментатор в киното Питър Грийнауей "Айзенщайн в Гуанхуато" успя да нагорещи общо взето спокойната до този момент атмосфера на 65-тото издание на фестивала на световното кино "Берлинале". Посветен на престоя на създателя на "Стачка", "Броненосецът Потьомкин" и "Октомври" Сергей Айзенщайн в Мексико през 1931 година, филмът показа един пределно разкрепостен и доста неочакван портрет на гениалния режисьор на съветското кино от началото на миналия век.
"За мен Айзенщайн е гений, който никога не се е побирал в тясната пропагандна рамка на диалектическия материализъм", заяви Грийнауей по време на пресконференцията си в Берлин, "Точно обратното, този свръх култивиран интелигент, имал нещастието да живее по време на режима на Сталин, е бил подвластен на страховете си от секса и от смъртта. Престоят му в Мексико е един от най-неизяснените периоди от живота му и заради това ми беше интересно да разбера какво точно му се е случило там."
Пресата определи филма като "двойно експериментаторство, в което играта с филмовия език обединява стила на Грийнауей с този на Айзенщайн". Все пак в епицентъра на коментарите се оказаха "пределната физиологичност" на Айзенщайн, който във версията на Грийнауей е лудо влюбен в красивия си мексикански гид Паломино и губи девствеността си именно в Мексико. "Притиснат от Сталинския режим и от спонсорите на пътуването си, в края на престоя си, руският филмов гений е убеден, че се е превърнал в мъртвец, чиято участ е да изчезне в тъмното небе", допълни Грийнауей.
Заради пределно изпипания филмов език на лентата и заради впечатляващата интерпретация на Айзенщайн от родения през 1981 година в Хелзински талантлив актьор Елмер Бек в последната минута този филм се превърна в един от най-сериозните претенденти за голямата награда.
Второто заглавие на тазгодишния конкурс на Берлинале, в което България заедно с Чехия е миноритален копродуцент – "Аферим" на талантливия румънец Раду Жуде, се възприе много добре от фестивала. Филмът показва елементи от жестоката експлоатация, на която в продължение на векове е било подлагано ромското население в рамките на някогашната Османска империя. Черно-белият филм, за който режисьорът се е готвил няколко години, бе похвален заради смелостта на създателите му да разголят дълго прикривани истини за преследването и мъченията на едно от най-беззащитните малцинства на Европа.
"Често у нас се твърди, че много от проблемите, през които преминаваме в момента, са резултат от комунистическото ни минало. Аз обаче смятам, че причините за омразата към малцинствата и по-специално тази към циганите идва от много стари времена. Векове наред те са били роби, измъчвани и убивани от своите господари и този прикриван спомен продължава да тормози обществото ни и в момента" , каза Жуде в Берлин.
Един от най-симпатичните фаворити на международната преса се оказа и показаният в самото начало на фестивала много нежен и изпълнен с доброта и благородство "Такси" на лишения от правото да снима филми в продължание на 20 години ирански режисьор Джафар Панахи. Той кара собствения си автомобил и превозва различни пътници от едно място до друго в родния си Техеран. Пресата тук коментира, че въпреки че никой не знае как точно тази "перла на авторското кино" е изнесена от Иран, в крайна сметка "нелегалността" на акта е напълно оправдана. Организаторите на фестивала пък смятат, че така дават уникалната възможност на Панахи "с духа си да присъства там, където официалните власти на страната му, не му разрешават да бъде физически".