Фотогалерия: Изложбата на Кристо и Жан-Клод в София

Юлия Лазарова

Фотогалерия: Изложбата на Кристо и Жан-Клод в София

Първата цялостна експозиция на световноизвестния артист у нас близо 58 години след бягството му на Запад бе открита снощи в Софийската градска художествена галерия.

  • Снощи в Софийската градска галерия бе открита изложбата на Христо Явашев-Кристо - първата цялостна експозиция на световноизвестния артист у нас близо 58 години след бягството му на Запад.
     
    Снощи в Софийската градска галерия бе открита изложбата на Христо Явашев-Кристо - първата цялостна експозиция на световноизвестния артист у нас близо 58 години след бягството му на Запад.<br />
 
  • "Кристо и Жан-Клод: "Графики и обекти 1963 - 2014" съдържа 130 оригинални отпечатъци и обекти, както и фотографии на осъществени проекти на артиста и неговата съпруга - общо 170 творби, подредени задочно от него на двата етажа на галерията.
     
    "Кристо и Жан-Клод: "Графики и обекти 1963 - 2014" съдържа 130 оригинални отпечатъци и обекти, както и фотографии на осъществени проекти на артиста и неговата съпруга - общо 170 творби, подредени задочно от него на двата етажа на галерията.
<div> </div>
  • По-голямата част от тях са колажни фотографии и литографии на ранни и неосъществени проекти. Подредбата им проследява движението на творчеството им "отвътре навън" - от малките пакетирани обекти до мащабните инсталации, които ги правят световноизвестни, като опаковането на Пон Ньоф, Райхстага, Бягащата завеса, Чадърите, Портите. 
    По-голямата част от тях са колажни фотографии и литографии на ранни и неосъществени проекти. Подредбата им проследява движението на творчеството им "отвътре навън" - от малките пакетирани обекти до мащабните инсталации, които ги правят световноизвестни, като опаковането на Пон Ньоф, Райхстага, Бягащата завеса, Чадърите, Портите. 
  • Сред необичайните експонати е този опакован брой на "Ню Йорк Таймс" от 13 юни 1985 г. - подарен на Кристо и Жан-Клод по повод деня, в който двамата заедно "навършват" 100 години. Художникът и съпругата му са родени на една и съща дата - 13 юни 1935 г. 
     
    Сред необичайните експонати е този опакован брой на "Ню Йорк Таймс" от 13 юни 1985 г. - подарен на Кристо и Жан-Клод по повод деня, в който двамата заедно "навършват" 100 години. Художникът и съпругата му са родени на една и съща дата - 13 юни 1935 г. <br />
 
  • За тях е известно, че пътуват на различни полети, за да може в случай на нещастие единият да продължи дейността им.

    И сега, шест години след смъртта на съпругата си, 80-годишният художник продължава работа по три големи проекта - опаковането на река Арканзас, "Мастаба" в Абу Даби и "Плаващите кейове" на Лаго д'Издео в Италия.

    На снимката: опакован брой на "Шпигел" от 1963 г.
    За тях е известно, че пътуват на различни полети, за да може в случай на нещастие единият да продължи дейността им.<br />
<br />
И сега, шест години след смъртта на съпругата си, 80-годишният художник продължава работа по три големи проекта - опаковането на река Арканзас, "Мастаба" в Абу Даби и "Плаващите кейове" на Лаго д'Издео в Италия.<br />
<br />
На снимката: опакован брой на "Шпигел" от 1963 г.
  • Сред обектите в изложбата е този опакован телефон от 1985 г., варел от първата външна инсталация на художниците - преграждането на уличката "Висконти" в Париж, макет на огромния пакетаж, който правят за участието си в престижния форум за съвременно изкуство "Документа" през 1968 г., части от серията "Витрини".
    Сред обектите в изложбата е този опакован телефон от 1985 г., варел от първата външна инсталация на художниците - преграждането на уличката "Висконти" в Париж, макет на огромния пакетаж, който правят за участието си в престижния форум за съвременно изкуство "Документа" през 1968 г., части от серията "Витрини".
  • 22 на 37 е съотношението на реализирани спрямо неосъществени проекти на дуото. Изложбата говори за непознатата - всъщност по-голямата част от работата на Кристо и Жан-Клод - скици, пътувания, разговори с граждани, правителства, организации, дълги понякога с десетилетия, преустановявани заради политически събития, противопожарни съображения, откази.

    На снимката: проект за опакована сграда в Долен Манхатън.

     
    22 на 37 е съотношението на реализирани спрямо неосъществени проекти на дуото. Изложбата говори за непознатата - всъщност по-голямата част от работата на Кристо и Жан-Клод - скици, пътувания, разговори с граждани, правителства, организации, дълги понякога с десетилетия, преустановявани заради политически събития, противопожарни съображения, откази.<br />
<br />
На снимката: проект за опакована сграда в Долен Манхатън.<br />
<br />
 
  • "Мащабът на проекта се разкрива чрез процеса на получаване на разрешение, затова е важно именно този процес да изгради идентичността на проекта. Често казваме, че това е "софтуерът" на нашата работа – той не съществува физически, а обобщава умовете на хилядите хора, които са опитали да ни попречат, и хилядите, които са опитали да ни помогнат", казва Кристо в единственото си интервю, дадено по повод изложбата в Капитал Light. 

    На снимката: Рисунка към проекта за "Таймс скуеър" в Ню Йорк, 1985 г.
    "Мащабът на проекта се разкрива чрез процеса на получаване на разрешение, затова е важно именно този процес да изгради идентичността на проекта. Често казваме, че това е "софтуерът" на нашата работа – той не съществува физически, а обобщава умовете на хилядите хора, които са опитали да ни попречат, и хилядите, които са опитали да ни помогнат", казва Кристо в единственото си интервю, дадено по повод изложбата в <a href="http://www.capital.bg/light/lica/2015/09/11/2608161_kristo_izkustvoto_e_nad_vsichko/?sp=1#storystart">Капитал Light.</a> <br />
<br />
На снимката: Рисунка към проекта за "Таймс скуеър" в Ню Йорк, 1985 г.
  • Изложбата следва едновременно хронологична и тематична линия, а на втория етаж - и географска линия, с планове за проекти в Щатите, Италия, Франция.
    Изложбата следва едновременно хронологична и тематична линия, а на втория етаж - и географска линия, с планове за проекти в Щатите, Италия, Франция.
  • Опакованият паметник на Виторио Емануеле в Милано (1970 г.), сниман от фотографа на Кристо и Жан-Клод Волфганг Волц.
    Опакованият паметник на Виторио Емануеле в Милано (1970 г.), сниман от фотографа на Кристо и Жан-Клод Волфганг Волц.
  • Серия проекти за паметници и опакованият Леонардо в Милано.
    Серия проекти за паметници и опакованият Леонардо в Милано.
  • Рисунка за опаковането на Пон Ньоф.
    Рисунка за опаковането на Пон Ньоф.
  • Серия проекти за опаковани музеи - в случая MoMA (Музея "Метрополитън" в Ню Йорк) също са част от експозицията. Художникът успява с два - Кунстхале Берн (1967--68) и Музея за съвременно изкуство в Чикаго (1969 г.)

    Кунстхале Берн е първата опакована от Кристо сграда, вид "първообраз" на Райхстага, въпреки че плановете за опаковане на обществена сграда  ("обществени" според първоначалната концепция на артиста са само парламентите и затворите), датира от 1961 г.
    Серия проекти за опаковани музеи - в случая MoMA (Музея "Метрополитън" в Ню Йорк) също са част от експозицията. Художникът успява с два - Кунстхале Берн (1967--68) и Музея за съвременно изкуство в Чикаго (1969 г.)<br />
<br />
Кунстхале Берн е първата опакована от Кристо сграда, вид "първообраз" на Райхстага, въпреки че плановете за опаковане на обществена сграда  ("обществени" според първоначалната концепция на артиста са само парламентите и затворите), датира от 1961 г.
  • Неосъществени планове за операта в Сидни.
    Неосъществени планове за операта в Сидни.
  • Графики за "Заградените острови", осъществени в периода 1980-1983 г. в Маями.
    Графики за "Заградените острови", осъществени в периода 1980-1983 г. в Маями.
  • Рисунка за опаковани дървета на Шан-з-Елизе (в средата). Версия на проекта в крайна сметка е осъществена в Швейцария.
    Рисунка за опаковани дървета на Шан-з-Елизе (в средата). Версия на проекта в крайна сметка е осъществена в Швейцария.
  • Този обект - витрина от 2013 г., е едно от най-скорошните произведения в изложбата.
    Този обект - витрина от 2013 г., е едно от най-скорошните произведения  в изложбата.
  • Проект "Бягащата ограда" в Калифорния. Тя е осъществена в периода 1972-1976 г.
    Проект "Бягащата ограда" в Калифорния. Тя е осъществена в периода 1972-1976 г.
  • Пътят на родения в Габрово художник минава първо през Прага, където отива на посещение през 1956 г., още като студент в Националната художествена академия в София.  

    След година в чехословашката столица той успява да избяга във Виена, а после и в Париж, където през 1958 г. среща Жан-Клод. През 1964 г. двамата, вече създали известно име в художническите среди, се местят в Щатите.
    Пътят на родения в Габрово художник минава първо през Прага, където отива на посещение през 1956 г., още като студент в Националната художествена академия в София.  <br />
<br />
След година в чехословашката столица той успява да избяга във Виена, а после и в Париж, където през 1958 г. среща Жан-Клод. През 1964 г. двамата, вече създали известно име в художническите среди, се местят в Щатите.
  • "Графики и обекти"  идва в София като изненадващ жест от негова страна, в отговор на идея за изложба на Софийската градска галерия, и е осъществена за краткия период от 2 месеца. Артистът не присъства на снощното откриване.

    То събра художници от всички поколения -  Станислав Памукчиев, Греди Асса, Божидар Йонов, Ясен и Чавдар Гюзелеви, Лъчезар Бояджиев, някогашните състуденти на Христо Явашев Светлин Русев и Валентин Старчев.

    Сред официалните лица бяха кметът Йорданка Фандъкова и министърът на образованието Тодор Танев.
      
    На снимката: Графика за "Опакован нео-дада", 1963 г.
    "Графики и обекти"  идва в София като изненадващ жест от негова страна, в отговор на идея за изложба на Софийската градска галерия, и е осъществена за краткия период от 2 месеца. Артистът не присъства на снощното откриване.<br />
<br />
То събра художници от всички поколения -  Станислав Памукчиев, Греди Асса, Божидар Йонов, Ясен и Чавдар Гюзелеви, Лъчезар Бояджиев, някогашните състуденти на Христо Явашев Светлин Русев и Валентин Старчев.<br />
<br />
Сред официалните лица бяха кметът Йорданка Фандъкова и министърът на образованието Тодор Танев.<br />
  <br />
На снимката: Графика за "Опакован нео-дада", 1963 г.
  • Изложбата продължава до 22 ноември.  Близо десет документални филма - български, както известните продукции на братя Мейзълс, посветени на големите проекти на Кристо и Жан-Клод, ще бъдат прожектирани в съпътстващата програма всяка седмица до края.
    Изложбата продължава до 22 ноември.  Близо десет документални филма - български, както известните продукции на братя Мейзълс, посветени на големите проекти на Кристо и Жан-Клод, ще бъдат прожектирани в съпътстващата програма всяка седмица до края.
  • Ще има и две лекции, чиито дати предстои да бъдат обявени: "Кристо и Жан-Клод - следва продължение" на Лъчезар Бояджиев и "Кристо преди Кристо: в търсене на българските корени на художника" от един от големите изследователи на артистите, Матиас Коденберг, който пристига специално в България.

     
    Ще има и две лекции, чиито дати предстои да бъдат обявени: "Кристо и Жан-Клод - следва продължение" на Лъчезар Бояджиев и "Кристо преди Кристо: в търсене на българските корени на художника" от един от големите изследователи на артистите, Матиас Коденберг, който пристига специално в България.<br /><br />