Първата цялостна експозиция на световноизвестния артист у нас близо 58 години след бягството му на Запад бе открита снощи в Софийската градска художествена галерия.
Снощи в Софийската градска галерия бе открита изложбата на Христо Явашев-Кристо - първата цялостна експозиция на световноизвестния артист у нас близо 58 години след бягството му на Запад.
"Кристо и Жан-Клод: "Графики и обекти 1963 - 2014" съдържа 130 оригинални отпечатъци и обекти, както и фотографии на осъществени проекти на артиста и неговата съпруга - общо 170 творби, подредени задочно от него на двата етажа на галерията. По-голямата част от тях са колажни фотографии и литографии на ранни и неосъществени проекти. Подредбата им проследява движението на творчеството им "отвътре навън" - от малките пакетирани обекти до мащабните инсталации, които ги правят световноизвестни, като опаковането на Пон Ньоф, Райхстага, Бягащата завеса, Чадърите, Портите. Сред необичайните експонати е този опакован брой на "Ню Йорк Таймс" от 13 юни 1985 г. - подарен на Кристо и Жан-Клод по повод деня, в който двамата заедно "навършват" 100 години. Художникът и съпругата му са родени на една и съща дата - 13 юни 1935 г.
За тях е известно, че пътуват на различни полети, за да може в случай на нещастие единият да продължи дейността им.
И сега, шест години след смъртта на съпругата си, 80-годишният художник продължава работа по три големи проекта - опаковането на река Арканзас, "Мастаба" в Абу Даби и "Плаващите кейове" на Лаго д'Издео в Италия.
На снимката: опакован брой на "Шпигел" от 1963 г.Сред обектите в изложбата е този опакован телефон от 1985 г., варел от първата външна инсталация на художниците - преграждането на уличката "Висконти" в Париж, макет на огромния пакетаж, който правят за участието си в престижния форум за съвременно изкуство "Документа" през 1968 г., части от серията "Витрини". 22 на 37 е съотношението на реализирани спрямо неосъществени проекти на дуото. Изложбата говори за непознатата - всъщност по-голямата част от работата на Кристо и Жан-Клод - скици, пътувания, разговори с граждани, правителства, организации, дълги понякога с десетилетия, преустановявани заради политически събития, противопожарни съображения, откази.
На снимката: проект за опакована сграда в Долен Манхатън.
"Мащабът на проекта се разкрива чрез процеса на получаване на разрешение, затова е важно именно този процес да изгради идентичността на проекта. Често казваме, че това е "софтуерът" на нашата работа – той не съществува физически, а обобщава умовете на хилядите хора, които са опитали да ни попречат, и хилядите, които са опитали да ни помогнат", казва Кристо в единственото си интервю, дадено по повод изложбата в Капитал Light.
На снимката: Рисунка към проекта за "Таймс скуеър" в Ню Йорк, 1985 г.Изложбата следва едновременно хронологична и тематична линия, а на втория етаж - и географска линия, с планове за проекти в Щатите, Италия, Франция. Опакованият паметник на Виторио Емануеле в Милано (1970 г.), сниман от фотографа на Кристо и Жан-Клод Волфганг Волц. Серия проекти за паметници и опакованият Леонардо в Милано. Рисунка за опаковането на Пон Ньоф. Серия проекти за опаковани музеи - в случая MoMA (Музея "Метрополитън" в Ню Йорк) също са част от експозицията. Художникът успява с два - Кунстхале Берн (1967--68) и Музея за съвременно изкуство в Чикаго (1969 г.)
Кунстхале Берн е първата опакована от Кристо сграда, вид "първообраз" на Райхстага, въпреки че плановете за опаковане на обществена сграда ("обществени" според първоначалната концепция на артиста са само парламентите и затворите), датира от 1961 г.Неосъществени планове за операта в Сидни. Графики за "Заградените острови", осъществени в периода 1980-1983 г. в Маями. Рисунка за опаковани дървета на Шан-з-Елизе (в средата). Версия на проекта в крайна сметка е осъществена в Швейцария. Този обект - витрина от 2013 г., е едно от най-скорошните произведения в изложбата. Проект "Бягащата ограда" в Калифорния. Тя е осъществена в периода 1972-1976 г. Пътят на родения в Габрово художник минава първо през Прага, където отива на посещение през 1956 г., още като студент в Националната художествена академия в София.
След година в чехословашката столица той успява да избяга във Виена, а после и в Париж, където през 1958 г. среща Жан-Клод. През 1964 г. двамата, вече създали известно име в художническите среди, се местят в Щатите."Графики и обекти" идва в София като изненадващ жест от негова страна, в отговор на идея за изложба на Софийската градска галерия, и е осъществена за краткия период от 2 месеца. Артистът не присъства на снощното откриване.
То събра художници от всички поколения - Станислав Памукчиев, Греди Асса, Божидар Йонов, Ясен и Чавдар Гюзелеви, Лъчезар Бояджиев, някогашните състуденти на Христо Явашев Светлин Русев и Валентин Старчев.
Сред официалните лица бяха кметът Йорданка Фандъкова и министърът на образованието Тодор Танев.
На снимката: Графика за "Опакован нео-дада", 1963 г.Изложбата продължава до 22 ноември. Близо десет документални филма - български, както известните продукции на братя Мейзълс, посветени на големите проекти на Кристо и Жан-Клод, ще бъдат прожектирани в съпътстващата програма всяка седмица до края. Ще има и две лекции, чиито дати предстои да бъдат обявени: "Кристо и Жан-Клод - следва продължение" на Лъчезар Бояджиев и "Кристо преди Кристо: в търсене на българските корени на художника" от един от големите изследователи на артистите, Матиас Коденберг, който пристига специално в България.