Девет колектива от различни държави превръщат различни места в града във временни "площадки за игра" за възрастни, които преосмислят общуването на пловдивчани с река Марица по време на One Architecture Week.
Приобщаването на един от позагърбените ресурси на Пловдив - река Марица, е основната тема на Седмицата на архитектурата (One Design Week), която тече в града, а едно от основните й средства - намесите в градската среда. Девет колектива от различни държави ще превърнат различни места в града във временни "площадки за игра" за възрастни, които провокират преосмисляне на градското пространство. Повечето от тях вече могат да бъдат видени край коритото на реката, а други, създавани с помощта на жителите на Пловдив, ще добият завършен вид до края на фестивала този уикенд.
Проектът започна още през лятото с изграждането на плажа на Марица - скромно, но засега единствено по рода си напомняне за практиката на плажуването край градските реки в България в миналото.Освен басейн, бар и шезлонги Марица вече има и собствена сцена, изградена от американското проектантско бюро КУТОНОТУК (Матю Джул и Лийна Чо). То е носител на различни отличия в архитектурни конкурси от Северна Америка, Европа и Азия, като например тези за музей на Гугенхайм и Централна библиотека в Хелзинки.
"Дневната на града, край реката", както се нарича проектът им за Пловдив, вече служи като пространство за дебати, дискусии, филмови прожекции, концерти и други събития, не само денем. Театър на сенките в стара бензиностанция - това предлага инсталацията "Приобщени сенки" на канадския артистичен колектив mere phantoms, които правят чудеса с хартията.
В началото на седмицата участниците в тяхната работилница, разположена в изоставените помещения на северния бряг на реката, изработваха хартиени макети на емблематични сгради в Пловдив. Сега жителите на Пловдив имат възможност да станат съавтори в техния театър на сенките, комбинация от движещи се картини и музика, и сами да създават истории чрез светлина. Последният шанс за участие в инсталацията е на 27 септември, а адресът - бул. Марица 83. Имат ли и животните нужда от архитектура? Да, според австрийския архитект и интердисциплинарен артист Клеменс Баудер. Неговата работилница, отворена към пловдивчани, създава подвижни подслони за различни животни в околностите и водите на река Марица.
Материалите, които се използват, са подръчни, най-вече рециклируеми. Работилницата цели да направи по-уютен дома на многото животни, заселяващи района на реката: птици, прилепи, видри, жаби, риби. Кино "Космос" - една от първите съвременни "намеси" в тъканта на Пловдив за спасяване на едноименното кино, осъществена от самите жители на града, също се включва във фестивала с проекта "Реката в града". Три инсталации, разположени на ключови места из пешеходната зона на града, напомнят на пътникопотока за реката в близост. Те са изградени от филмови ленти, OSB плоскости, дървени летви, гипс и фибран. "Реката в града" в квартал "Капана", колектив "Кино Космос" Плаж, парк, а защо не и градинарство? Да отглеждаш зеленчуци в града е една от модите на последните години, а по време на One Architecture Week идеята ще бъде тествана на северния бряг на реката, където експериментално са посадени билки и подправки. Целта е да се посочи един от вариантите за употребата на градските и крайречните части в града. "Перголата" на Марица е проектът, финансиран от организаторите "Едно", след отворена покана към младата архитектурна общност в България. Проектът иска да привлече вниманието към реката и да създаде уютно място за отдих и размисли на нейния фон. Създатели са архитектурния колектив HYS HYS (Христо Чилов, Йоан Земярски, София Стоянова), които спечелиха най-много от гласовете на публиката. Полското архитектурно бюро "Централа" изрично определя творението си "Водовъртеж" като "детска площадка" за възрастни. Структурата от стомана и въже приканва минувачите да се спуснат до коритото на реката и да си спомнят детските дни, когато смело са се катерили и са изследвали предназначени и непредназначени за целта места. Всяка среда има нужда от предизвикателство, а най-много градската, е тяхното кредо.