70 милиметра Тарантино и намигването на "Омразната осморка"

"Вижте го на великолепните 70 мм"
Това са думите, с които завършва първият официален трейлър на осмия филм на Куентин Тарантино - "Омразната осморка". За феновете на придобилия легендарен статут американски режисьор изборът на този (отдавна забравен и в днешно време почти неизползван) формат за заснемане се превърна в не по-малко значимо събитие, отколкото самата продукция.
Най-малкото защото филмът е заснет с техника, която не е използвана за пълнометражен филм от половин век - Ultra Panavision 70. И не на последно място - защото малцина могат да видят филма по начина, по който авторът иска.
След като първо излезе на 70-милиметрова лента (според предварителните планове на 96 места в САЩ и четири в Канада) по време на т.нар. пътуващо шоу, "Омразната осморка" направи световната си премиера през миналата седмица (включително в България) на стандартните дигитални формати в синеплексите.
Какъв е ефектът от 70 мм и защо Тарантино е избрал точно този формат, за да представи историята на осмина странници, чиито пътища се пресичат в една късна вечер на коравата уайомингска зима в ранните години след Гражданската война?
Тарантино е на първо място киноман, а след това - режисьор.
Заснемането и прожектирането на 70-милиметрова лента е скъпо и трудоемко. На нея се е залагало при мащабни филмови продукции като "Бен Хур" (1959) и "Звукът на музиката" (1965), и много рядко е използвана след края на 60-те години (Стандартните филми са на 35 мм).

В средата на миналия век, когато телевизията е започнала да "краде" голяма част от киноаудиторията, в американската филмова индустрия видели решение в 70-те мм, защото осигуряват изживяване, каквото не може да се пресъздаде в домашни условия.
Освен че дава двойно по-широкo изображение от стандартните 35 мм (за разлика от днешното High Definition 16:9 съотношение, Ultra Panvision има съотношение 2.76:1), 70-милиметровата лента има много по-ярки и отчетливи кадри в сравнение със стандартните дигитални формати.
Дори най-напредналите технологично професионални дигитални камери в днешно време не могат да се сравняват с качеството и резолюцията на среден или голям формат камера, използвани в миналото. (Независимо колко усилено Canon, Nikon и Leica опитват.)
"От зрителска гледна точка картината е много по-отчетлива, по-ярка, а в идеалния случай образът е по-хомогенен и устойчив. Това позволява на зрителите да видят във филмите детайли, които иначе не биха могли", обяснява Дъглъс Макларън, прожекционист в Music Box Theatre в Чикаго.
Класическите IMAХ салони също прожектират филмите си на 70 мм. И въпреки че наистина предлагат епични продукции, в крайна сметка си остават дигитални прожекции на екран (също както стандартните 35 мм).

За Тарантино заснемането на "Омразната осморка" на 70 мм е едно романтично аналогово намигване към годините, когато да отидеш на кино е било
Като да отидеш на опера или на балет
По този начин режисьорът описва изживяването от пътуващите прожекции на осмия му филм при гостуването си в шоуто на Джими Кимъл.
"В последните 20 години, а според мен дори в последните 30, имам чувството, че когато отиваме на кино, получаваме все по-малко и по-малко. Навремето да отидеш на кино е било нещо значимо, голямо шоу. Сега е сякаш отиваш да си наемеш стол за два часа и след това си тръгваш", заяви тогава Тарантино.
"Идеята беше да дадем на зрителя едно по-голямо представление. В миналото, когато е имало много, много голям филм, преди да излезе, е имало пътуващо шоу. Филмът е бил по-дълъг от стандартното, с увертюра, прекъсване по средата, като представление на Бродуей. Намирам това за много готино", допълни режисьорът на "Омразната осморка".
Тарантино винаги е казвал, че ще спре да прави филми, ако не може да снима на лента. "Аз не съм фен на дигиталното снимане. Обичам да снимам филмите си на лента и да ги показвам на лента, ако е възможно."
Ако качеството е по-добро, защо не се справят повече филми на 70 мм
Цената. Въпреки неоспоримите кинематографични предимства прожектирането на 70 милиметра е едно скъпо удоволствие, към което повечето киносалони нямат интерес и за което дори не са подготовени. А това прави и създаването на филми в този формат нерентабилно.
Дистрибуторът на "Омразната осморка" The Weinstein Company е похарчил по непотвърдена информация на New York Times по 80 000 долара на киносалон за закупуването и обновяването на прожекционни апарати, които да могат да завъртят 11-те ролки със 70-милиметрова лента, на които е събран филмът. И отделно за прожекционисти, които могат да работят с този апарат, тъй като малцина са способни.
Дори възстановяването на класически филми, заснети в този формат, не е никак евтино. Само едно реставрирано копие на "Лорънс Арабски" (заснет на Super Panavision 70) е струвало 71 000 долара.
При цена на билета от 12 долара трябва да продадеш много билети
и в крайна сметка ще бъдеш късметлия, ако след прожекцията лентата все още е в добро състояние", казва Макларън.
Освен това прожекционните апарати и ролките за 70 мм създават допълнително неудобство заради размера и теглото си. Една такава ролка тежи близо 20 килограма (или общо около 220 при "Омразната осморка). И за да бъде поставена в шпиндела, трябва да бъде вдигната на над два метра. А физическите усилия не са единственият възможен проблем.

"Омразната осморка" е на 11 ролки, което означава, че прожекционистът трябва да направи 11 смени на две киномашини. Това значително увеличава риска от грешки. Няма как да наемеш човек, който не е обучен", казва друг прожекционист - Диего Горбеа, който е бил нает при прожектирането на филма за Гилдията на американските режисьори.
Когато през 2014 г. Кристофър Нолън пусна специална 70-милиметрова версия на "Интерстелър", тя беше излъчена само на 11 места. (Тази версия на филма е била на 49 ролки и е тежала общо малко над 270 килограма.) Интересът към 70-милиметровия формат се възобнови през 2012 г., когато Пол Томас Андерсън направи подобен експеримент с The Master. Тази му версия беше показана само в 16 киносалона.
Затова прожектирането на филми на 70 мм няма как да се превърне в новата революционна вълна. Но мащабното за този формат разпространение на "Омразната осморка" и романтичният полъх на ретро киното, който вдъхва 70-милимеровата версия на осмия филм на Тарантино, със сигурност ще породи все по-голямо търсене на подобни "специални събития". И вероятно - предлагане.
"Дневник" и "Форум филм" дават възможност на читателите да спечелят 2 двойни билета за филма, две тениски и двайсет комплекта подложки за чаши с новата си киноигра, която продължава до края на тази седмица.
