Когато дизайнът помага

Още от създаването на ежегодната Седмица на дизайна One Design Week през 2009 г. едно от най-интересните събития в програмата на фестивала е международният форум. Известни имена в сферата на дизайна лично представят своите проекти, виждания и професионални истории. С темата "Мога ли да помогна" тази година обаче сякаш за първи път организаторите си поставиха за цел да покажат колко всеобхватно нещо е всъщност дизайна. Форма, но и функция, красота, но и средство, което може да подобрява живота - ето няколко примера от състоялия се в събота форум.
Това може да стане директно - чрез продукти, които решават непосредствени проблеми като биопластмасата с универсално и лесно приложение FORMcard на един от лекторите във форума Питър Мариголд. Британският дизайнер е известен с нестандартните си и иновативни решения за мебели, продукти и интериори, някои от които са част от изложенията на музеи като "Метрополитън" (MoMA) в Ню Йорк, "Виктория и Албърт", Дизайн музея в Холон и в 20_21Design Sight в Токио. Най-новото му произведение е пластмасова карта, която всеки би могъл да носи в портфейла си. Поставена във вряща вода, тя добива качествата на пластелин, който може да закрепи счупената ви палатка или чадър; оставена на стайна температура, тя се втвърдява като всяка пластмаса.
През последните години все повече дизайнери насочват усилията си и към специални проекти и цялостни системи за решаване на глобални проблеми като замърсяването или земетресенията. Защото дизайнът не е само занаят и сръчност, а капацитет, който позволява на хората да променят средата.
Като дизайнер и рекламист аз съм тук, за да ви вдъхновя, да ви дам перспектива и да ви помогна да виждате възможности, казва Адам фон Хафнер - един от гостите на форума, журналист и представител на датската организация с нестопанска цел INDEX: Design to Improve Life. INDEX връчва престижната Design Award, създадена с идеята да стимулира именно решения за предизвикателствата пред човечеството. Защото няма дизайн без предизвикателство, смята Хафнер.
Освен инструмент, който има капацитета да подобрява живота ни, казва той, "дизайнът е и бизнес. Процесът е: откривам проблема, намирам решението и създавам бизнес и/или нов пазар". Холандецът разказа за няколко случая, които са и проекти, спечелили INDEX наградата.
Един от тях са вертикалните градини в Сингапур, които използват 90% по-малко вода и минимална площ, често върху покривите на сградите, защото Сингапур е страна, която има сериозен проблем със свободна земя за обработване.
Друг победите от 2015 г. е противоречивата, но и потенциално революционна идея на младия датски изобретател и предприемач Боян Слат за почистване на световния океан от пластмасовите отпадъци. Организацията му The Ocean Cleanup Foundation започва като училищен проект на 17-годишния Слат и приятеля му Нгуен Тан.
Решението се базира на проучване на движението на океанските течения, предизвикващи големи струпвания на такива отпадъци. Оcean Cleanup Array е преработваща платформа със свързани към нея плаващи "ръце", които действат като гигантски фунии, насочващи потока към платформата. Събраните от системата отпадъци се филтрират от водата и се складират в контейнери за рециклиране. И всичко това без да се застрашават водните обитатели, твърди Слат.
Проектът му събра рекордна сума в платформите за краудфъндинг, въпреки все по-силните съмнения от експертната общност. Днес дизайнерът представи първия си прототип, с който планира да започне тестове в открито море през лятото.
Със своя проект за помощ при бедствия OLIVE е известен и друг от гостите на форума, Ейске Тачикава, основател на мултидисциплинарното студио Nosigner. Проектът възниква часове след земетресението в Япония от март 2011 г. и е своеобразна уикипедия за идеи, съвети и направи-си-сам решения в помощ на жертвите. За по-малко от месец след лансирането в страницата вече има повече милион идеи – как да си направиш временна тоалетна, създаване на маски и филтри за вода.
Но дизайнът е и забавление. За Пийтер-Ян Пийтерс, основател на студиото за иновации, дизайн, нови технологии, инженерство и забавления OWOW най-важни са свързаността и интуитивното ползване на технологиите. Sound of Intuition е дипломният му проект в академията за дизайн в Айндховен, който превръща жестовете на човешкото тяло в музиката. Става дума за MIDI контролери (устройство, което възпроизвежда звуците на инструменти чрез компютър) с безжична връзка, благодарение на които можеш да свириш на невидими инструменти, да произвеждаш звуци с шамански жестове или превърнеш в музика нарисувана крива. С всичките си проекти Пийтерс се опитва да скъси дистанцията между интуитивното преживяване на музиката и създаването й. Доставките на компанията му започват в края на месеца, а първата партида инструменти вече са разпратени на диджеи и музиканти.
"Често неразбирането на същността на дизайна пречи на обществото да осъзнае пълния му потенциал като мощен инструмент за промяна в толкова много и различни сфери на живота ни", обобщи Алис Росторн - един от най-известните, търсени и уважавани автори на тема дизайн, критик, който изследва всепроникващо влияние на дисциплината в живота и търси нейната социална отговорност. Автор на популярната книга "Hello World:Where Design Meets Life" и на многобройни публикации в престижни издания като New York Times и Frieze, Росторн закри форума с още примери за мисията на дизайна да решава проблеми. Хубаво би било тези разговори да достигнат до широката публика и извън форума - за дизайна, който е в услуга на обществото и поотделно на всеки от нас, защото ни заобикаля отвсякъде.