"Злокобна нощ" на HBO връща зрителите към класическия криминален сериал

Една нощ, едно престъпление, което изглежда ясно. Един примерен студент, едно добро ченге и един шантав адвокат. Нищо обаче не е такова, каквото изглежда. Ясно е само, че с новия си минисериал, чиято премиера е на 11 юли, HBO ще върне зрителите към класическата драма и добрите криминални истории и ще предостави поглед към съдебната система и затворите в САЩ, към социалните проблеми и омразата, към расизма и отношението към и на малцинствата.
В сериала "Злокобна нощ" (The Night Of), който чака години, докато се появи пред публика, и минава през редица предизвикателства, са замесени неслучайни хора. Което още преди излъчването на първия епизод дава знак, че си струва вниманието на зрителите.
През една злокобна нощ
Всичко започва в едно такси и двама непознати младежи, минава през наркотици, алкохол и опасни игри, за да завърши в килията на полицейско управление в Ню Йорк. Всичко започва от злощастно стечение на обстоятелствата, за да доведе до съдбоносна среща (и за двамата) на заподозряния с неговия особен адвокат.
Минисериалът предлага напрежение, обрати, поражда съмнения, кара да се замислиш. Начинът на снимане с акцент върху детайлите, интересни ъгли на камерата, фокус върху лицата и ръцете на героите правят зрителя съпричастен с историята и го карат да поиска да е на мястото на престъплението и самият той да съдейства за разкриването.
И точно когато публиката е успяла да се потопи в криминалната история, идват ужасите на съдебната система в САЩ, протакането на дела, борбите между адвокати, кошмарът в затворите, в които се налага понякога да лежат невинни или хора с леки провинения, докато чакат процесите си.

Да влезеш във филма
За да се подготвят за филма, всички участници в него минават през сериозни проучвания и подготовка. Режисьорът и съсценарист Стивън Зейлиън ("Списъкът на Шиндлер", "Мъжете, които мразеха жените", "Бандите на Ню Йорк") и сценаристът Ричард Прайс ("Цветът на парите", "Наркомрежа") проучват дълго съдебната система в САЩ, посещават затвори и съдебни заседания заедно с основната част от екипа.
"Трябваше да се проучи целият процес от ареста до съда", обясни Зейлиън на прожекцията на сериала в Британския филмов институт в Лондон. "Съдебната система беше нещо, от което нямах представа, но можех да науча", допълни той.

Главните актьори Риз Ахмед ("Лешоядът", Rogue One: A Star Wars Story), който влиза в ролята на Насир "Наз" Хан, и Джон Туртуро ("Големият Лебовски", "О, братко, къде си?"), който се въплътява в ролята на адвокат Джак Стоун, отделно правят собствени проучвания. Риз е слушал записи на затворници, разговарял е с надзиратели, посещавал е центрове за хора, излежали присъдите си, разказа той за "Дневник". Туртуро от своя страна се консултира с редица адвокати, за да разбере начина им на мислене, както и системата.
За по-голяма автентичност сериалът е заснет по улиците и из сградите на Ню Йорк, а за сцените в полицейското управление или затвора, преустрояват стари и изоставени помещения в града.
Нестандартен сериал
Работата по сериала започва с идеята на продуцентката Джейн Трантър ("Отделение за специални грижи" и "Рим") за римейк на британския сериал Criminal Justice. Без колебание тя се обръща към Стивън Зейлиън, за да напише сценария. "Беше като да чета Достоевски", разказва той за първия си сблъсък с текста. Носителят на "Оскар" следва основните моменти от британската версия, но много неща, включително главният герой, се променят изцяло. Героят на Риз Ахмед е от пакистански произход и мюсюлманин само в американската версия, което добавя нови теми и сюжетни линии към историята.
"Не сме преследвали идеята за расизма и кога точно да пуснем сериала, така че да съвпада със събитията", обясни Зейлиън, признавайки обаче, че напрежението по темата се усеща в Ню Йорк, а и по целия свят. Според Риз Ахмед сериалът е много актуален, въпреки че е заснет преди години. Той самият лично е изпитал променящото се отношение към мюсюлманите и смята, че "Злокобна нощ" ще даде още един поглед към проблемите на малцинствата, към отношението към мюсюлманите и тъмнокожите и към стереотипите, които съществуват дори в тези групи.

Зейлиън тръгва с идеята за пълнометражен филм, но се оказва с 500 страници сценарий и нуждата пълнометражният филм да бъде трансформиран в сериал и разделен на 8 части. Заснемането му, отнело 8 месеца, обаче остава като на пълнометражен филм, екипът запазва вниманието върху детайлите, в продукцията са включени над 200 души.
Стивън Зейлиън прави още нещо, нестандартно за сериал – настоява целият сценарий да бъде написан до последния детайл, преди да започне заснемането му. Така всички са наясно с историята, за да могат по-добре да пресъздадат всеки един детайл от нея.

"След смъртта на Гандолфини спрях да мисля за сериала"
Продукцията е съпроводена от трагедия за екипа. В първоначалния вариант ролята на адвокат Стоун е трябвало да бъде изиграна от внезапно починалия през 2013 г. Джеймс Гандолфини ("Семейство Сопрано"), който е и изпълнителен продуцент. Успява обаче да се включи само в пилотния епизод, и то само за няколко минути. "След смъртта на Гандолфини спрях да мисля за сериала", признава Джейн Трантър и допълва, че разбира, че има смисъл да продължи с продукцията, когато тя се възражда сама и без особени усилия от страна на екипа.
За кратко Робърт Де Ниро се спряга за новия адвокат Стоун, но заради проблеми в графика ролята поема Джон Туртуро, който и според Трантър, и според Зейлиън е бил много добро попадение и се е вписал идеално в ролята на странния защитник.

Какво прави сериала различен
"Не гледахме нито наляво, нито надясно, докато правихме сериала", отговаря Трантър на въпрос на "Дневник" за това кое е нещото, което прави "Злокобна нощ" по-различен от останалите криминални сериали в ефира. "Нашата цел беше да дълбаем в тази история, да разберем и да покажем защо го правим", допълва тя. По думите ѝ едно от предимствата на продукцията е, че екипът е получил възможността от HBO да завърши историята и да покаже на зрителите засегнатите проблеми в тяхната цялост.
В "Злокобна нощ" няма добри и лоши герои - всеки носи тежко минало, скрити проблеми или има неочаквано добри намерения. Наред с мрака, върху който се акцентира дори визуално, сериалът предлага добри шеги в точните моменти, а убедителната игра на актьорите допринася за пренасянето в историята. Цялата прецизност към съдебните процедури, детайлите, преплетените и разнообразни истории и черният хумор водят зрителя от трагедията на един човек и едно семейство към трагедията на цяло общество, зависещо от порочната система на престъпления и наказания.