Филмите на столетието: Най-добрите режисьори

Филм на Дейвид Линч - "Мълхоланд драйв", е на първо място, а северноамериканските режисьори убедително доминират в класацията за най-великите филми на XXI век на Би Би Си. Общо 37 от 100-те избрани от критиката продукции (всъщност 102, защото последната позиция се дели от три) са дело на режисьори от САЩ и Канада, като 8 от тях са в топ 20. Какво обаче може още да ни каже мащабното допитване, направено сред 180 критици, журналисти и киноизследователи?
Континентално
В челната десетица още има двама азиатски режисьори - Уонг Карвай, Хаяо Мизаки, един иранец - Асгар Фархади и един европеец - французинът Мишел Гондри. Но в стотицата европейското кино е следващото най-сериозно присъствие - 27 филма, ако руската школа се брои отделно. Тя е представена с "Левиатан" и "Завръщането", и двете дело на Андрей Звягинцев.
След американците, най-много филми - по девет - имат Франция и Великобритания, следвани от Германия с 5.
Унгария е представена с три филма: "Торинският кон" и "Веркмайстеровите хармонии" на Бела Тар, както и драмата за холокоста "Синът на Шаул" на ученика му Ласло Немеш, взела тазгодишния "Оскар" за чуждоезичен филм. Две точки за Европа идват от датския режисьор Ларс Фон Триер: "Меланхолия" и "Догвил".
Азиатските заглавия в класацията са общо десет - по три от Китай и Тайланд и по две от Тайван и Южна Корея. Следващи по брой участия са южноамериканците с две аржентински и две мексикански заглавия, два филма има и Австралийският континент. Единствен представител на Близкия изток, но с цели три филма, е Иран. За целите на статистиката си Би Би Си ползва рождената страна на режисьорите.
Постоянните отличници
Отвъд споменатите редица режисьори имат по няколко заглавия в топ 100. Постоянни отличници са Уес Андерсън, Апичатпонг Вирасетакул, Кристофър Нолан, братята Коен, Пол Томас Андерсън и Михаел Ханеке с по три филма, по два имат Дейвид Финчър, Ричард Линклейтър, Анг Лий, Стив Маккуин, Терънс Малик, Аббас Киаростами, Тод Хейнс и Катрин Бигълоу. Само 12 от заглавията са режисирани или сърежисирани от жени.