Иван Теофилов получи литературната награда на Софийския университет

Иван Теофилов получи литературната награда на Софийския университет

Иван Теофилов получи литературната награда на Софийския университет
Софийски университет "Свети Климент Охридски"
Поетът, драматург и театрален режисьор Иван Теофилов получи Голямата награда за литература на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Отличието се присъжда на всеки две години от 1999 г., а предишните му носители Вера Мутафчиева, Борис Христов, Йордан Радичков, Ивайло Петров, Константин Павлов, Антон Дончев, Валери Петров, Георги Мишев, Дончо Цончев, Боян Биолчев, Димитър Шумналиев, Иван Цанев и Екатерина Йосифова.
Деканът на факултета по славянски филологии доц. Бойко Пенчев отбеляза, че Теофилов е естетически безкомпромисен и не се радва на особено внимание от страна на официалната литературна критика по времето на социализма, но като редактор в списание "Пламък" открива път на цяло едно ново поколение поети - грижа, която продължава и до днес.
Иван Теофилов е автор на десет стихосбирки (последната му книга е "Вкусът на живота" от 2016 г., негова автоантология), на мемоарна и детска литература, на "Антология на българския символизъм" (1995 г.), в края на 90-те издава литературното списание "Сезон". Пенчев отличи поетичните му книги "Амфитеатър", "Град върху градове", "Богатството от време", "Споделено битие", "Да", "Геометрия на духа", "Инфинитив" и "Вярност към духа или значението на нещата".
Поетът, който преди време отказа държавния орден "Стара Планина" от президента с думите, че съчетанието между художника и властта е противоестествено прие наградата, връчена снощи в аулата на университета.
"Поезията за мен винаги е била отдушник и нещо като терапия в условията на цензура и автоцензура, за да изразя, макар и насаме, личния си опит и преживявания, да ги направя сходни на моите личностни и идейни антени. Защото имах нужда да кажа неща на друг език - повече или по-малко кодиран, идиоматичен - самия език на поезията. Не знам кой ме е карал при наложения съветски модел на сервилно стихоплетство, на безпаметна соцграфомания да го правя, освен самата поезия. Вероятно най-високата цена, която човек трябва да отдаде на изкуството, е дълготърпеливостта, за която премъдрия Соломон от Библията ни уверява,че е по-смела от храбростта", каза в словото си той, цитиран от Софийския университет.
"Най-голямото ми изпитание беше да покажа непромененото си поведение. И мисля, че го показах. И същевременно извърших едно добро дело, като лансирах стихове на редица талантливи и трудни за публикуване тогава млади поети." Така поетът коментира свалената си през 60-те години пиеса "Поетът и планината", поставена от близкия му съратник Леон Даниел във Военния театър, и гоненията след нея. И завърши словото си така:
"Пиша, защото ме привличат игрите на въображението и изпитанията на оригиналния синтез- като частна форма на утопията. Пиша, въпреки абсурдността и смъртта. Пиша, за да добия сили и намеря упование в това разнебитено и обезверено човечество. Най-сетне пиша, защото езикът е всичко, което притежавам­
пространството средоточие на целия ми житейски опит. Когато пиша, усещам радостта, че живея. А това е много повече, отколкото да съществувам."