Фотогалерия: Да поговорим за "Поколение Ь"

Георги Кожухаров

Фотогалерия: Да поговорим за "Поколение Ь"

Снимки от репетицията на най-новия документален спектакъл на Vox Populi.

  • Най-новият спектакъл на Студио за документален театър Vox Populi се казва "Поколение Ь" и на 18 и 19 март от 19:30 ч. в "Червената къща" той ще даде началото на серия от събития, посветени на 90-те години в България. Те са част от платформата за документален театър В/ХОД на Vox Populi и Център за култура и дебат "Червената къща".
    Най-новият спектакъл на Студио за документален театър Vox Populi се казва "Поколение Ь" и на 18 и 19 март от 19:30 ч. в "Червената къща" той ще даде началото на серия от събития, посветени на 90-те години в България. Те са част от платформата за документален театър В/ХОД на Vox Populi и Център за култура и дебат "Червената къща".
  • Както и предишните проекти на Vox Populi, така и този е създаден по метода на вербатим подхода в театъра (дословно предаване на думите на интервюирани на проучването хора). Спектакълът проследява историите на няколко души, израснали по времето на прехода в България. Това, което е специфично е, че историите са на самите актьори в него - Веселина Господинова (на снимката), Цвета Балийска, Петъо Петков-Шайбата, Братан Братанов, Борис Чангъров и включващата се в проекта и като актриса Неда Соколовска. Посветен е на "тийнейджърите на прехода, зрелите индивиди на новото време."
    Както и предишните проекти на Vox Populi, така и този е създаден по метода на вербатим подхода в театъра (дословно предаване на думите на интервюирани на проучването хора). Спектакълът проследява историите на няколко души, израснали по времето на прехода в България. Това, което е специфично е, че историите са на самите актьори в него - Веселина Господинова (на снимката), Цвета Балийска, Петъо Петков-Шайбата, Братан Братанов, Борис Чангъров и включващата се в проекта и като актриса Неда Соколовска. Посветен е на "тийнейджърите на прехода, зрелите индивиди на новото време."
  • "Който е живял в този период, обикновено не иска да се връща към него", казва пред "Дневник" режисьорката, съосновател на студиото за документален театър Vox Populi и платформата В/ХОД Неда Соколовска, облечена със съуичър на Iron Maiden за репетицията. "Голяма част от хората тогава изгубиха центробежната си сила и връзката си с всичко сигурно и познато. Родителите ни през 1995-1996 г. са на възрастта, на която сме ние сега – 35-36 години. В един момент се оказва, че те са така съсредоточени върху оцеляването си, че те изпускат от контрол израстването на децата си."
    "Който е живял в този период, обикновено не иска да се връща към него", казва пред "Дневник" режисьорката, съосновател на студиото за документален театър Vox Populi и платформата В/ХОД Неда Соколовска, облечена със съуичър на Iron Maiden за репетицията. "Голяма част от хората тогава изгубиха центробежната си сила и връзката си с всичко сигурно и познато. Родителите ни през 1995-1996 г. са на възрастта, на която сме ние сега – 35-36 години. В един момент се оказва, че те са така съсредоточени върху оцеляването си, че те изпускат от контрол израстването на децата си."
  • "Заглавието е препратка към поколенията Y, X, Z, доколкото достоверни са тези определения от научна и социологическа гледна точка. А и тези дефиниции са валидни за западния свят, контекстът тук е много различен през 70-те и 80-те години заради политическата ситуация. Така че решихме да се обърнем към кирилицата и най-безгласната буква. Тя съществува само прикрепена към друг звук, което е метафора за цялото поколение."
    "Заглавието е препратка към поколенията Y, X, Z, доколкото достоверни са тези определения от научна и социологическа гледна точка. А и тези дефиниции са валидни за западния свят, контекстът тук е много различен през 70-те и 80-те години заради политическата ситуация. Така че решихме да се обърнем към кирилицата и най-безгласната буква. Тя съществува само прикрепена към друг звук, което е метафора за цялото поколение."
  • "Предполага се, че 35-годишните днес са активната работна и идейна сила на нацията. Но това не е така, хората, които управляват държавата са от две поколения назад. Ние не сме създали нови модели, въпреки че се е очаквало от нас. Ние сме като глуха линия в социалната, политическа и демографска еволюция на страната. Отбелязваме го с тъга, но позитивите са, че това е гранично поколение, хванало се с едната ръка за аналоговия и с другата за дигиталния свят. Държим двата острова, които все повече се отдалечват един от друг. В ролята си на мост, ние не можем да пребиваваме изцяло на нито едно от двете места."
    "Предполага се, че 35-годишните днес са активната работна и идейна сила на нацията. Но това не е така, хората, които управляват държавата са от две поколения назад. Ние не сме създали нови модели, въпреки че се е очаквало от нас. Ние сме като глуха линия в социалната, политическа и демографска еволюция на страната. Отбелязваме го с тъга, но позитивите са, че това е гранично поколение, хванало се с едната ръка за аналоговия и с другата за дигиталния свят. Държим двата острова, които все повече се отдалечват един от друг. В ролята си на мост, ние не можем да пребиваваме изцяло на нито едно от двете места."
  • "Първоначално искахме да съберем възможно най-много интервюта от хора в тази възрастова група и всички се разровихме в миналото си. За мен то беше на Попа и на Кристал. Всички се разделяхме на групи, аз бях от хипарите, които от време на време си говорихме с пънкарите. В началото на проекта ми се искаше да направим една съпоставка между Кристал сега и преди 20 години, тъй като това място е дори по-оживено, отколкото преди, все още е събирателна точка."
    "Първоначално искахме да съберем възможно най-много интервюта от хора в тази възрастова група и всички се разровихме в миналото си. За мен то беше на Попа и на Кристал. Всички се разделяхме на групи, аз бях от хипарите, които от време на време си говорихме с пънкарите. В началото на проекта ми се искаше да направим една съпоставка между Кристал сега и преди 20 години, тъй като това място е дори по-оживено, отколкото преди, все още е събирателна точка."
  • Според Неда има не само много недоизказано, но и много недокументирано от това десетилетие, особено около процесите след като "капсулата се счупва". "Когато се зарових в архивите от това време, оказва се, че има много малко документирано за 90-те години, включително около навлизането на наркотиците. Дори полицаите не са знаели какво точно и къде се случва, никакви мерки за противодействие, абсолютен хаос. "
    Според Неда има не само много недоизказано, но и много недокументирано от това десетилетие, особено около процесите след като "капсулата се счупва". "Когато се зарових в архивите от това време, оказва се, че има много малко документирано за 90-те години, включително около навлизането на наркотиците. Дори полицаите не са знаели какво точно и къде се случва, никакви мерки за противодействие, абсолютен хаос. "
  • "В един момента планът със събиране на интервюта рухна. Всеки един от участниците в спектакъла носи толкова много собствена, конфликтна и показателна история, че се обезмисли да компилираме разкази на други хора. Решихме, че това ще е първият проект на Vox Populi, в който всички разкази ще са на самите хора, които играят в него. Това важи и за декора, реквизита, изпълнението на музиката, всичко е от нас."
    "В един момента планът със събиране на интервюта рухна. Всеки един от участниците в спектакъла носи толкова много собствена, конфликтна и показателна история, че се обезмисли да компилираме разкази на други хора. Решихме, че това ще е първият проект на Vox Populi, в който всички разкази ще са на самите хора, които играят в него. Това важи и за декора, реквизита, изпълнението на музиката, всичко е от нас."
  • "А аз по-скоро гледам отстрани и се старая това, което правим, да има сценична форма. Актьорите са тези, които генерират драматургичния материал, аз се явявам нещо като монтажист."
    "А аз по-скоро гледам отстрани и се старая това, което правим, да има сценична форма. Актьорите са тези, които генерират драматургичния материал, аз се явявам нещо като монтажист."
  • Събитията, посветени на 90-те години, ще продължат до 26 март. На 20 март от 18 ч. ще бъде организиран отворен дебат по темата за поколението на прехода.
    Събитията, посветени на 90-те години, ще продължат до 26 март. На 20 март от 18 ч. ще бъде организиран отворен дебат по темата за поколението на прехода.
  • Уъркшопът "В/ХОДОВЕ към миналото" ще се провежда от 21 до 26 март от 10.00 до 14.00 в зала "Пеша Николова" на"Червената къща". Работилницата ще се води от Неда Соколовска и актрисата Мила Банчева, а темата е на артистичното изследване на миналото през личния спомен и ретроспекцията, проведени през техниката на вербатим театъра.
    Уъркшопът "В/ХОДОВЕ към миналото" ще се провежда от 21 до 26 март от 10.00 до 14.00 в зала "Пеша Николова" на"Червената къща". Работилницата ще се води от Неда Соколовска и актрисата Мила Банчева, а темата е на артистичното изследване на миналото през личния спомен и ретроспекцията, проведени през техниката на вербатим театъра.
  • В рамките на серията на 20 март от 20 ч. ще бъде представен текст-пърформънсът "Държавата" на Александър Мануилов, а на 21 март от 19:30 ч. ще бъде представен погледът на Playback театър "Тук и сега" върху периода.
    В рамките на серията на 20 март от 20 ч. ще бъде представен текст-пърформънсът "Държавата" на Александър Мануилов, а на 21 март от 19:30 ч. ще бъде представен погледът на Playback театър "Тук и сега" върху периода.
  • На 24 март от 19:30 ч. В/ХОД ще представи мултижанровия пърформанс "Антропометрия" от група D-CODE- X, а на 25 и 26 март ще бъдат прожектирани знакови за 90-те представления на дебютиращи тогава режисьори с вход свободен. Пълните детайли около инициативата може да разберете на сайта на "Червената къща".
    На 24 март от 19:30 ч. В/ХОД ще представи мултижанровия пърформанс "Антропометрия" от група D-CODE- X, а на 25 и 26 март ще бъдат прожектирани знакови за 90-те представления на дебютиращи тогава режисьори с вход свободен. Пълните детайли около инициативата може да разберете на сайта на <a href="http://www.redhouse-sofia.org/" target="_blank">"Червената къща"</a>.