"Квадрат 500" представя творби на пионерите на чешката авангардна фотография

"Квадрат 500" представя творби на пионерите на чешката авангардна фотография

"Лунен пейзаж",1929
"Лунен пейзаж",1929
Творби на пионерите на чешката авангардна фотография Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер и Еуген Вишковски ще бъдат изложени за пръв път пред българска публика в "Квадрат 500" от 22 март до 21 май.
.
Изложбата на име "Майстори на чешката авангардна фотография" ще разгледа приноса на четиримата емблематични фотографи към културния свят на несъществуващата вече Чехословакия, от възникването й след края на Първата световна война до началото на Втората. Съорганизаторът на изложбата Владимир Биргус описва държавата по това време като "етнически силно разпокъсана", но с богат културен живот. С авангардни творби, кубистични скулптури и архитектура, Чехия става един от основните центрове на функционализма и сюрреализма в междувоенния период.
"Самота и очила", 1924
"Самота и очила", 1924
Чешката фотография достига международно ниво по-късно от вече признатите течения на чешки живопис, скулптура и музика, но ясно се различава от тази на Франция, Германия, Съветския съюз и САЩ. Ексцентричният и провокативен стил на авторите им носи световно признание по-късно – Дъртикол и Функе участват в изложби в известни галерии и музеи още през 70-те години, първата монография на Рьослер излиза през 2001 г., а Вишковски все още очаква цялостно международно признание.
Франтишек Дъртикол (1883 – 1961) завършва Научно-изследователския институт за фотография и отваря собствено фотоателие в Пршибрам през 1907 г. От 1910 г. до 1935 г. управлява студио за портретна фотография в Прага, но е най-известен с развитието на сецесионния пикторализъм (манипулиране на снимки, за да се постигне субективното виждане на фотографа) и символизма във фотографията. Заинтригуван от будизма, той създава редица композиции свързани с него, като през 1935 г. затваря студиото си и се занимава с живопис и популяризиране на будизма. Необичайната съдба на Дъртикол е предмет на романа "История на светлината" на Ян Немец.
"Голо тяло с кръг", 1927
"Голо тяло с кръг", 1927
Яромир Функе (1896 – 1945) преподава фотография в различни училища в Братислава и Прага от 1931 г. до 1944 г. Той става член на Фотоклуб Прага, Чешката фотографска общност, Кино-фотографската група на ляво ориентирани интелектуалци "Ляв фронт" и на Съюза за изящните художници "Манес". През 1939 – 1941 г. е редактор на ежемесечник за фотография.
Ярослав Рьослер (1902 – 1990) започва като ученик на Дъртикол и по-късно се занимава с самостоятелна и рекламна фотография. Той се занимава с колажи, рисунки и фотограми и признат за един от пионерите на чешката абстрактна и конструктивистична фотография.
Еуген Вишковски (1888 – 1964) учи немски, френски и психология в Карлово-Фердинандовия университет в Прага, след което преподава в училища в Прага и Колин. Започва да се занимава сериозно с фотография едва през 20-те години във фотоклуб в Колин. Участва в Международната изложба на фотография в Прага през 1936 г.