Откъс от "По дирите на изчезналите софийски кръчми"

В рубриката "Четиво" "Дневник" публикува откъс от "По дирите на изчезналите софийски кръчми" с автор Павлина Делчева-Вежинова, любезно предоставен от издателство "Кибеа".
Павлина Делчева-Вежинова е родена в София в семейство на художничка и писател и цял живот е живяла сред интересни хора. За кратко учи в Киноинститута в Москва. Завършва българска филология в Софийския университет и сътрудничи на различни вестници и списания.
Започва работа в Българската национална телевизия отначало като редактор в "ЛИК", после като изпълнителен продуцент в "Култура", а от 1999 година като програмен координатор и селекционер към сателитния канал "БНТ свят". За 40-годишния си трудов стаж е заснела много филми и предавания като редактор, сценарист и продуцент – сред тях рубриките "Форум", "Галерии, галеристи", "Литературни светове", "Библиотека ЛИК", "Очевидци", "Агенция ЛИК", а също и отделни филми в областта на литературата, културата и историята.
Издала е две книжки с авторски коледни приказки. Днес разказва за близкото минало откъм веселата му страна, но без лъжовна носталгия – за времето и за живота ни, за фалшивите кумири и истинските ценности.
За книгата
"Зaпoчнax дa пишa зa coфийcĸитe ĸpъчми няĸaĸ нa шeгa. Caмo зa пpиятeли, c ĸoитo зaeднo cмe xoдили тyĸ и тaм, caмo зa тoзи pecтopaнт и зa oнзи, зa Kлyбa... нe, нe тoзи ĸлyб, a дpyгия... Hямax aмбиции дa бъдa изчepпaтeлнa, пишex caмo зa мecтa, в ĸoитo cъм билa, и зa cлyчĸитe в тяx. A пocлe нeщaтa излязoxa oт ĸoнтpoл и oбeмът cтaвaшe вce пo-гoлям и пo-гoлям, пpиятeли и пoзнaти мe пoдceщaxa зa oщe и oщe нeщo. Kpъчмитe нe cвъpшвaxa, cпoмeнитe cъщo.
Ho иcĸaм дa пoдчepтaя, чe тoвa нe e пътeвoдитeл. Cтaвa дyмa зa тeзи ĸpъчми, ĸoитo aз и мoитe пpиятeли cмe пoceщaвaли, и тo пpeз oпpeдeлeн пepиoд oт вpeмe, пpeдимнo пpeз 70-тe и 80-тe. C мнoгo мaлĸи изĸлючeния cъм пиcaлa caмo зa тaĸивa, в ĸoитo cъм cядaлa пoнe вeднъж. A изĸлючeниятa ca зapaди интepecни paзĸaзи нa пpиятeли и мнoгo pядĸo – мaтepиaли в пpecaтa. Oт ocoбeнa пoмoщ ми бяxa фoтoгpaфиитe, ĸoитo oтĸpивax в интepнeт. Te oтĸлючвaxa cпoмeнитe и ги пpaвexa пo-живи и oбeмни.
Знaя, чe мнoзинa щe ce пoдpaзнят oт дyмaтa "ĸpъчми" в зaглaвиeтo, oщe пoвeчe чe ocвeн зa pecтopaнти, мexaни и биpxaлeтa cъм пиcaлa и зa cлaдĸapници, и зa шĸeмбeджийници, и зa бoзaджийници. Πpocтo пo oнoвa вpeмe "Xaйдe дa oтидeм нa ĸpъчмa" вĸлючвaшe вcичĸo – и бapчeтaтa ĸъм тeaтpитe, и ĸлyбoвeтe, и pecтopaнтитe, и дaжe мaлĸитe зaвeдeния, ĸoитo caми нe знaexa ĸaĸвo ca. Hиe xoдexмe "нa ĸpъчмa" нe caмo дa xaпнeм и пийнeм, a и зa дa cи гoвopим.
Гoвopexмe мнoгo – зa нeщa, ĸoитo, мaĸap и дa нe бяxa "мнoгoмъдpи", ocтaвяxa oтпeчaтъĸ зa цял живoт. Macитe пpeливaxa oт чaши и мeзeтa, oт eмoции и cтpacти и нa ниĸoгo нe мy ce cтaвaшe. Bъв вcичĸи тeзи мecтa ce cъбиpaxa cpoдни дyши. Te ce тъpcexa, нaмиpaxa и paздeляxa, нo пpeз вpeмeтo, ĸoeтo пpeĸapвaxa зaeднo, имaшe пpиятeлcтвo, cpъдни, пoлeмиĸи, дeбaти, флиpтoвe, любoви, изнeвepи. Toвa бeшe живoтът нa Coфия и coфиянци в цялaтa мy пъcтpoтa и мнoгoлиĸocт."
Павлина Делчева-Вежинова
Читателите на "Дневник могат" да се възползват от 10% отстъпка от цената в Ozone.bg при въвеждане на код Dnevnik10. Поръчай книгата с безплатна доставка тук
Приятно четене :)
Откъс от "По дирите на изчезналите софийски кръчми"
По онова време кръстовището на "Раковски" и "Гурко" беше с най-много заведения – на всеки ъгъл по едно. На четвъртия ъгъл бе сладкарница Прага.
На тази стара фотография от лятото на 1949 година се вижда все още несъборената сграда. А на следващата – от 29 август 1952 г. – строежът на между "Гурко" и "Стефан
Караджа", а вдясно – бъдещият ВИТИЗ.
Кооперацията бе завършена през 1953 г. и на единия от ъглите се появи сладкарница "Прага", а на другия – ресторант "Будапеща", или както всички го знаеха – "Унгарския". Между двете пресечки бяха оставили тротоара по-широк и затова когато времето се затопляше, изнасяха маси навън. В началото нищо стабилно – обикновен навес, маси и столове, широките прозорци се отваряха към улицата и обединяваха откритата и закритата част, но после обградиха мястото с кашпи зеленина, сложиха и осветление.
Вътре в салона имаше големи, виражирани в сепия снимки от Прага. Игор Марковски ми разказа, че дали стари фотоси на фотографа Гаро, чието ателие бе на "Раковски", близо до "Царя", и го накарали да ги увеличи и оцвети. Така трябваше да се пресъздаде чешката или както тогава се наричаше "чехословашка" атмосфера на кафенето. Снимките, закачени срещу прозорците, постепенно избледняваха и никой не им обръщаше внимание.
Ето го вече асфалтираното кръстовище, предполагам през 60-те години – вляво на снимката се вижда част от витрината на "Ашингер", в центъра е сладкарница "Прага" с тентите и двата реда маси, а "Унгарският" се е скрил зад дърветата.
В началото, т.е. горе-долу по времето на снимката, за мен "Прага" беше мястото, където мама ме пращаше да й купя цигари – прословутите "Родопи", на гърба на кутията тя имаше навика да си записва дочути фрази или да рисува и затова в джоба й вместо кибрит обикновено имаше молив. Сещам се за един от подслушаните бисери: "Защо спряха "Големанов" в Сатирата? – Защото отпадна необходимостта от сюжета".
Как да не си го запишеш! Това нормално интелигентен ум не би го измислил, нито запомнил.
Келнерките, обикновено неприятни лелки, бяха облечени с черни униформи, върху тях бели престилки с къдрички, а коланите връзваха отзад на големи джуфки. Предпочитаха да си пият кафенцето на служебната маса и да не ти обръщат внимание. С годините някак нещата се пооправиха – или разбраха, че е по-изгодно да си любезен, или просто сред тях започваха да се срещат и свестни хора.
Постепенно "Прага" се превърна в студентско кафене, тъй като отсреща беше ВИТИЗ, сега НАТФИЗ, а малко по-надолу – Икономическият. В сладкарницата през лятото кандидат-студенти изчакваха резултатите от приемните изпити – надеждите и изписаното по лицата им нетърпение заразяваха всички, а по радостните викове или оклюмалите глави можеше да познаеш кой се класира за следващия кръг.
През сесиите пред изстинало кафе и пълен пепелник седяха вече приетите и зубреха "за последно", а в останалото време просто бягаха от час. Даже хората от Икономическия институт прекръстиха кафенето в "66-та аудитория", тъй като залите там били до номер 65 и обикновено по-празни от "Прага". Доста от студентите и от двата института така се бяха сприятелили със сервитьорките, че си говореха на "ти" и на малки имена.
Бивш студент си спомня за една от тях, която всички наричали "Мамето", защото се обръщала към клиентите си с "маме": ... много беше добричка – случвало се е да заведа гадже и да не ми стигнат парите – бедни времена бяха – Мамето само ми смигваше тайно и ни изпращаше с "Пак да дойдете!". Знаеше, че след някой ден ще се издължа, казваше ми: "И да нямаш пари – пак идвай, ще ми платиш, когато имаш!.
В "Прага" се отбиваше и един художник, който често сядаше на някоя крайна маса и от черна гланцова хартия с малка ножичка сръчно изрязваше профили на посетителите. Не пречеше никому, не нахалстваше, не настояваше за пари за работата си – приемаше да го почерпиш я с порция кренвирши, я с кафе, я с нещо по-силно. В "Унгарския" не бе "добре дошъл" и затова постът му беше тук. Може би все още в някои софийски къщи по чекмеджета или кутии със стари спомени могат да се намерят неговите творения.
Сред странните фигури, движещи се по "Раковски" и отбиващи се понякога в кафенето, бе един около 40-годишен висок мъж, с дълго палто и демонично лице. Не зная какво работеше и работеше ли изобщо, но понякога го снимаха в киното – все малки, почти безсловесни роли на диверсанти, предатели, бейове и въобще отрицателни герои. Наскоро от надписите на стар филм разбрах, че името му е Никола Караджов. Какво ли е станало с него?
С времето "Прага" и "Будапеща" се наложиха като централни заведения и след няколко ремонта добиха по-достолепен вид. През 70-те под масивния навес на Унгарския ресторант окачиха лампи от ковано желязо, които му придаваха "по-чужбински" вид. От отворените прозорци се носеха чардаши и валсове, а в късните часове цигуларят обикаляше масите и свиреше "на ухо". След него се появяваше и лелята с букетчетата.
Тук научих какво е стек "Добра жена" и "шамлой галушки", тук ядох за пръв път гулаш и пих токайско вино. Странно, но когато след години отидох в Будапеща, не ми беше толкова вкусно.
Ето този акварел на художника Григор Найденов открих в интернет. Рисуван е през 1969 година и се нарича "Концерт в Унгарския ресторант".
Обичах "Унгарския" – освен че ми бе буквално на две крачки, притежаваше и атмосфера, която липсваше в другите кръчми. Беше си страшно приятно да седнеш и да гледаш кой минава. Ако постоиш по-дълго, със сигурност ще видиш точно който ти трябва. Актьори, писатели, поети, художници, музиканти, кинаджии... По "Раковски" сякаш се извървяваше половината град. Или поне познатата му половина. И как няма да минат, като наоколо бяха Сатирата, Народният, Военният, Сълзата... Домът на киното през 60-те и 70-те... Изложбената зала на СБХ и Постоянната галерия, позната като Досевата... в БИАД имаше малки концерти, а недалеч беше и зала "България".
Ето го Генко Генков – неговият остър език и "хулиганско" поведение стряскаха кротките и плашливи минувачи и радваха свободните души. Вечно усмихнатите Асен Старейшински и Фери Кемилев крачат и си говорят. Към Сатирата подтичкват Георги Парцалев и Енчо Багаров, а в обратната посока бързат Апостол Карамитев и Лео Конфорти. Тежко пристъпва, оглеждайки се във витрините, кинорежисьорът Христо Христов. Ивайло Тренчев се надпива с някого и масата е отрупана с бутилки от бира – почнали са отрано.
Ето я и черната фигура на Иван Кожухаров, графика с мрачен поглед и умни очи. Все още младите Джеки, Чарли, Джони чакат своя ред да станат прочути. Някои са се запътили за работа, други си търсят приятели или празна маса. Независимо от часа. А ние даже не сме се наредили на опашката за слава – само слушаме, гледаме и попиваме. И трупаме спомени.
За съжаление тази прекрасна атмосфера приключи, когато решиха да обградят тротоара и построят някакви "джобове" към заведенията. Те останаха затворени за уличния живот – изгубиха своя дух и своите най-интересни клиенти. Започна ерата на клубовете.
Наоколо беше пълно с театрални "барчета". В началото бяха за "чакащи артисти" или места, където след репетиция или представление работещите там да пият по едно кафе.
След това да пият по едно малко, а с времето и да хапнат нещо. Актьорите започнаха да водят приятели, промъкваха се и почитатели. Малките помещения се разшириха – макар и разположен в приземието, клубът на "Сатирата" си беше бая голям и имаше доста свободен пропускателен режим. Впрочем тази му свобода периодично бе затягана и пак разхлабвана. Кухнята беше непретенциозна, но настроението – отлично, особено когато току-що си бил на представление.
Барчетата на "Сълза и смях" и на "Военния театър", т.е. Театърът на народната армия, бяха по-малки, но и в тях беше приятно. Може би уютът на "Военното" барче идваше от факта, че там преди много години се е помещавало кабаре "Максим бар", едно от предпочитаните нощни свърталища на старата софийска бохема. След като за кратко е било офицерски стол, помещението бе предоставено на артистите за бюфет, а в по-късните години върху дансинга се играеха и някои камерни пиеси.
Но виж, Клубът на Народния театър се извисяваше в една по-престижна категория. Неговият ресторант бе на последния етаж, до него се стигаше с товарния асансьор и от прозорците се разкриваше прекрасна панорама към града. Отвориха го след големия ремонт на театъра, някъде към 1975 година.
Там не ходеха само актьори, сред постоянната публика имаше и писатели, а се навъртаха и от висшите кръгове на БКП. Петър Младенов, Румен Сербезов, Андрей Луканов – големците обичаха да се мешат с интелигенцията, а и част от нея обичаше да се отърква ò властта. И макар че режимът на достъп беше уж по-либерален, трябваше да имаш яка "връзка", за да си запазиш маса. Аз например съм била само един-два пъти, и то по повод – след премиера, но сега слушам страшно много хора да споменават: "Когато бях в Народния...", имайки предвид ресторанта, разбира се, а не сцената. И още нещо – за тези клубове разказват не хората, които по право са били там – актьори, режисьори, театрални художници, а предимно техните сервитьори, клакьори и случайни спътници.
Но да се върна на улица "Раковски"...