За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
princess_x
Рейтинг: 922 НеутралноА в Пловдив филмът на Полански го няма в програмата на Синелибри!!
''За събитието излиза и автобиографията на 84-годишния режисьор''
Интересно дали е актуализирана, защото Полански издава автобиографията си преди повече от 30 години? Наскоро я прочетох и я препоръчвам горещо, макар че се притеснявам какъв ли е преводът на български.
tsvetko_51
Рейтинг: 823 НеутралноИма известна закачка, че откриването е с филм на Полански - колкото се изписа за неговите истории, да не говорим за доста скандалното му минало дори извън съдебните обвинения.
*****
НеутралноРоман Полански-един от гениите на киното.
bryghtlyght
Рейтинг: 279 НеутралноПървата ми реакция още едва ли не в самото му начало, още когато фенката-натрапница правеше първите опити за проникване в света на нашумялата писателка, беше неминуемото сравнение с романа на Калин Терзийски и Деяна Драгоева ``Алкохол''. Грях ми на душата, ако не съм прав, но имам чувството, че авторът на ``Алкохол'' е Деяна Драгоева. Впечатлението, което предизвика този велик съвременен български роман, ме накара да прочета и други текстове на Калин Терзийски, но там, в тези текстове, не намерих нищо, което така да те грабва и чисто литературно -- стилово, и с пропорции между тийзър и дълбочина, концептуално -- талант vs. агресивна посредственост, а и като цялостна постройка на фината дисекция, толкова нужна за едно наше общество, залято от свободата нелепото, неталантливото, да се окаже естетическият диктатор. Сякаш въпросната е изслушала монолозите на някакъв впиянчен индивид и както само един голям, търпелив талант, е успяла да ги съчлени в шедьовър.
В ``Алкохол'' ролите са обърнати. Очевидно, съавторството е търсено. Във филма на Полански, обратно, въпрос за съавторство няма. Целта на ghost-writer-ът е не да е скрит зад завеста, когато разкрива образа на celebrity-то, както е обикновеното, а садистично да окупира талантът-жертва, за да може тази вече превзета от паразита жертва да бъде манипулирана, та от нейно име да излязат бездарните бръщолевения на завистливото неспособно същество. Первезното желание на посредствеността да се изяви публично по този подъл начин е осъществено.
Темата за окупацията на таланта от контролиращ го демон (защо не и окупация, халюцинирана от самия талант; даже в случая двойна окупация -- веднъж от фенката-окупатор, сетне от Кики, на свой ред фантазно окупирал фенката) не е нова. Идеята за този ѝ конкретен прочит не е и на Полански -- филмът е направен по книга на някаква авторка, ако не се лъжа със същото име като героинята на филма (някой, моля, да ме поправи, ако греша). Самият Полански се е представил като не чак дотам сръчен ученик от филмово училище, представящ term assignment по зададена книга и следователно филмовото превъплъщение на тази деликатна, но значима тема, не представлява особен интерес, въпреки прекрасната игра на актрисите и тук-там добре представената парижка негá. ``Алкохол'', от друга страна, рисува едно драматично чистилище с главен асистент проникналият неканен паразит, изискващо крайното падение -- предателството към приятел -- за да се преодолее смъртоносен порок. Не съм чел кнiгата, основа на филма, за да преценя литературните ѝ и други качества, но ``Алкохол'' за мен е една световна книга и само провинциалното място на страната ни ѝ пречи да бъде призната като световен шедьовър.
Накрая нека спомена само -- предният ден гледах ``Вездсъщият'', но тук темата е друга и това ме възпира за кой ли път да отбележа колко значим е подборът на артистите в един филмов проект, който, макар и ненатоварен от екзистенциални дълбочини, какъвто например е новият български филм ``12 а'', донася една неповторима младежка свежест, в сравнение с експлоатацията на квази-модерен сюжет, както е при ``Вездесъщият'', но обременен от идиомите на своята си гилдийна клика. Както се казва, когато се жениш, не се жениша само за нея, а за цялата ѝ рода.