Бизнес за милиони: как настолните игри се превръщат в машина за пари

Авторът на статията е един от организаторите на предстоящия в края на март фестивал за настолни игри Sofia Board Game Weekend. Подробности за фестивала очаквайте скоро в "Дневник".
Преди десетина години прогнозата беше еднозначна - видеоигрите ще превземат света и ще пратят всички останали забавления в ъгъла. И те наистина имат своя огромен дял, но сегментът на настолните игри бавно и методично си отнема своята част от пая. Последните данни от САЩ показват, че продажбата на настолни игри е нараснала с 28% само за една година - от 2016 г. до 2017 г. Очаква се растежът да продължи с подобни темпове поне още няколко години.
Причината е прозаична – семейното забавление има все по-голям дял от пазара, защото децата, които са играли преди едно поколение, са пораснали. И са станали млади възрастни с хоби и пари. Според компанията за глобални проучвания Euromonitor International през 2016 г. световният пазар на настолни игри е възлизал на 9.6 млрд. американски долара. До 2021 г. се очаква ръст от още 5 млрд. долара. Успехът се дължи и на сегментирането.
Парти игрите
Парти игрите са такива, в които дългото мислене отстъпва на повече смях и забавление. Игри като Cards Against Humanity, Secret Hitler и Exploding Kittens се продават изключително добре. Освен това те се възползват много добре от на платформата за груповото финансиране (т.нар. краудфъндинг) "Кикстартър". Всъщност най-голямата категория в платформата е "Игри", а в нея настолните игри и видеоигрите са в отношение 3:1.

Игрите за възрастни
Сериозна част от игрите в момента имат две версии – NSFW (not suitable for work) и обикновена. NSFW е с мръсни думички и картинки и съответно по-забавна и груба. Някои игри си имат направо версия за възрастни – Midnight Taboo например (всъщност това си е просто по-добре подредена игра на асоциации). Този сегмент е нараснал с над 100% процента за една година. Exploding Kittens също помага - 8,8 млн. долара, събрани в "Кикстартър", и над 2,5 млн. продадени копия.
"Европейски" срещу "американски" игри
Друга много добре развиваща се ниша са т.нар. европейски игри. Те са насочени към по-възрастните играчи, които имат и повече опит, и повече време. Според официалните данни от вносители и издатели продажбите на игри като "Заселници на Катан" и всички подобни с повече стратегия в тях са минали границата от 300 млн. долара през 2016 г. А през 2013 г. стойността на продажбите е била 75 млн. долара.
Модерните "европейски" игри се зараждат в Германия и вероятно заради това в тях елементът на войната почти отсъства. Вместо това се строи. В американските - например "Риск", пък участниците се бият през цялото време и целта на всеки е да завладее света.
В "Монополи" целта на участниците и да докарат останалите до фалит. Затова и там финалът често е придружен с обръщане на дъската и крещене или сълзи. В "европейските" игри подобна грубост няма. Да, има агресивност, но тя се изразява в това, че играчът взима ресурс или позиция, която е нужна и на опонента му, но му оставя все пак възможността да направи нещо различно, вместо просто да стиска зъби и да мрази надвилия го. Всеки участник има собствен проект и не зависи чак толкова много от другите. И почти никога не бива елиминиран в процеса на игра. Докато в "Риск", ако си последен, може и да не се добереш до смислен ход. Тази разлика, непозната в Америка само допреди петнайсетина години, също помага за развиването на пазара.

Гигантите Asmodee и Hasbro
Разбира се, не всичко е розово. И в света на настолните игри има два гиганта, които поглъщат почти всички други (засега само в САЩ) – Hasbro и Asmodee. Hasbro държи Monopoly, Clue, Battleship, Axis & Allies, Magic the Gathering, D&D, Pokemon и още доста заглавия.
Последната сделка на Asmodee бе през миналия месец – изкупуването на Mayfair Games - компанията, която започна модерната революция отвъд океана именно със "Заселниците на Катан". Asmodee притежава още Pandemic, Dead of Winter, Ticket to Ride, Star Wars..., почти половината от 100-те най-добри игри.
За да издържат на конкуренцията, по-малките издателства издават по-малко игри - така не рискуват да са на загуба. По-малко издадени игри обаче означава по-малко различни идеи и по-малко дизайнери, които правят нещо различно. В Европа този проблем засега не съществува.

Спасението "Кикстартър"
През 2017-а в "Кикстартър" са реализирани 400 повече настолни игри, отколкото през 2016 г. Общата сума на подкрепените проекти е над 36 млн. долара. Проблемът с краудфъндинг платформата е, че след реализирането на проекта продажбите секват - тоест няма как да стигнеш до по-широка публика.
Но все пак има и други пътища - през 2017 г. двата най-големи фестивала за настолни игри в света - в Индианаполис и в Есен, бяха посетени от почти 400 хил. души. За конвенцията в Индианаполис всичките 200 хил. билета бяха продадени предварително - нещо, което се случва за първи път в историята.