Леонардо да Винчи виждал света различно заради вид кривогледство

Леонардо да Винчи виждал света различно заради вид кривогледство

Автопортрет на Леонардо да Винчи
Associated Press
Автопортрет на Леонардо да Винчи
Вече повече от 500 години Леонардо да Винчи е сочен като неопровержим пример за човек с множество и разностранни таланти. Историята го помни заради впечатляващите му интелектуални наблюдения в областта на науката и инженерството и особено заради качествата му като художник. Все пак става дума за твореца зад шедьоври като "Мона Лиза", "Тайната вечеря" и "Витрувиански човек". Науката и историята обаче не дават обяснение откъде произхожда този толкова разнолик, напредничав и фин поглед и как така е успявал да пресъздаде перспективата и дълбочината толкова добре върху платното. Възможно е всичко това да се дължи на факта, че е виждал света различно. Буквално.
Има доказателства, че известната способност на Да Винчи да пресъздава триизмерния свят в картините си се е дължала на дефект в зрението, който му е позволявал да вижда както двуизмерно, така и триизмерно, твърди изследване, публикувано преди два дни в журнала JAMA Ophtalmology и цитирано от "Вашингтон пост".
Смята се, че Да Винчи е имал състояние, наричано интермитентна екзотропия, форма на страбизъм, или вид кривогледство. Ако това е така, това се е отразило на възприятието му за дълбочина дотолкова, че да вижда света по-плосък, отколкото го виждат всички останали, и съответно да го възприема като свят, който много по-лесно да бъде реалистично пресъздаден върху листа или платното.
Фактът, че Леонардо все пак е можел да контролира очите си достатъчно, че да са в нормален ред, според автора на изследването Кристофър Тейлър показва, че Да Винчи е бил наясно с разликите между три- и двуизмерното. Изследователят заподозрял, че Леонардо е имал екзотропия, след като забелязал линията на очите му в двете картини, считани за негови портрети, както и в тези, правени от него самия, взимайки предвид теорията, че творбата на артиста отразява до известна степен неговите собствени особености. Той провел математически анализи на шест от творбите на художника - две скулптури, две маслени картини и две рисунки. Един от недостатъците на изследването обаче е именно в тези произведения и факта, че не всички са доказано 100 процента дело на Да Винчи.
Той не е и първият, за когото се счита, че е имал форма на кривогледство. Подобни изследвания от миналото представят доказателства за форма на страбизъм и при Рембранд, Пикасо и Дега. Което идва да покаже, че ние може и да казваме, че художниците виждат света различно, но част от великите артисти явно са го правели съвсем буквално.