Първият портрет от компютър, продаден на търг, бе купен за над $430 000

"На портрета в позлатена рамка е изобразен господин, вероятно французин, и - съдейки по тъмното му палто и бяла яка - служител на църквата. Творението изглежда недовършено: лицевите черти са някак неразличими и на платното са оставени неизрисувани места. Малко странно цялата композиция е изместена към горния десен край. Табелка на стената описва, че изобразеният мъж е Едмон Белами, но името на автора издава произхода на произведението: min max Ex[log(D(x))] + Ez[log(1-D(G(z)))]."
Така аукционната къща "Кристис" (Christie's) съобщи за феноменалния успех на първия търг за портрет, създаден от изкуствен интелект. "Портрет на Едмон Белами" бе оценен от специалистите в рамките на 7-10 хиляди долара, но бе продаден за 432 500 долара, т.е. близо 45 пъти над първоначалната цена. Това е пристигането с гръм и трясък на AI изкуството на световната аукционна сцена, допълва компанията с характерен приповдигнат тон.
"Може да не е нарисуван от мъж с напудрена перука, но е точно този тип изкуство, което продаваме от 250 години", коментира Ричард Лойд, организатор на наддаването в Ню Йорк.
От "Кристис" обясняват и как е създадена картината. Тя е проект на парижката група Obvious, в която участват Юго Кастел-Дюпре, Пиер Фотрел и Готие Верние. Те създават експеримент "на взаимодействие между изкуството и изкуствения интелект" чрез метод, наречен GAN (от generative adversarial network). Използван е алгоритъм от две части, наречени Генератор и Дискриминатор, като едната трябва да твори, а другата - да се съмнява, че създаденото не е копиране на нещо познато.
В програмата са въведени 15 000 портрета, създавани векове наред - между XIV и XX век, и на тази база Генераторът започва да създава изображения, а Дискриминаторът - да търси разлика между човешко и компютърно творение. Когато Дискриминаторът е "надхитрен" и не открие такава, вече има първият оригинален портрет, създаден от изкуствен интелект.
GAN е нарисувал цяла поредица от портрети на измислената "фамилия Белами", включително такъв на барон Дьо Белами във военна униформа и на графиня Белами в розова копринена рокля.

"Крайното изображение не е най-важното", казва Пиер Фотрел. "Поне също толкова важно е цялостното послание, артистичният протест, чрез който се стига до портрета. Логично е резултатът да не е перфектен, защото това е съвсем нова технология, за която не разполагаме с достатъчно изчислителна мощ в компютъра в нашия апартамент."
Тримата парижки експериментатори вече са продали "Граф Дьо Белами" за около 10 000 долара на местния колекционер Никола Ложеро-Лазерн. "Стъписващото е, че те не знаят абсолютно нищо за изкуството. Първоначално ги помислих за откачалки. Ще видим дали всъщност не са гении", коментира той.
Но има и критици на цялото начинание. Художникът Робърт Престиджакомо коментира: "Ако го нямаше гнева на Пикасо, никога нямаше да бъде нарисувана "Герника". Ако Модиляни не беше влюбен в моделите си, неговите голи жени щяха да са скучни и безинтересни. Зад картината винаги има някакво чувство, винаги - гняв, стремеж, желание... А в изкуствения интелект имате думата "изкуствен", за това става дума."
