Играта "Археолози срещу иманяри" вече може да започне

На живо
Дебатът в ЕП за бъдещето на ЕС

Играта "Археолози срещу иманяри" вече може да започне

Играта "Археолози срещу иманяри" вече може да започне
Archaeologia Bulgarica
Избери си отбор, обиколи антични, праисторически и средновековни археологически обекти, събери находките, сглоби ги, внимавай да не направиш фалшификат. Това е част от целта на играта "Археолози срещу иманяри". Която вече може да започне.
Играта е дело на неправителствената организация Archaeologia Bulgarica, обединяваща двама археолози и един журналист, които в последните години по интерактивен начин се опитват да популяризират археологията, да привлекат повече интерес към откритията, да променят нагласите и да разкрият ползите от археологията. А също да подпомогнат развитието на туризма и да създадат нетърпимост към иманярството.
"Археолози срещу иманяри" е следваща стъпка, след клиповете в интернет, сайтът и "Фейсбук" страницата.
Играта е разработена с участие на професионални археолози и това е причината героите и ситуациите са близки до реалността. Затова не е сигурно и дали добрите ще победят лошите. А изработените на 3D принтери фигурки не приличат на образите от холивудските филми.
"За разлика от Индиана Джоунс пионките на археолозите не носят затъкнати в коланите бичове, а раница, инвентарна книга или кирка, която и в реалността се използва наред с шпаклата и четката за по-грубата работа при разчистването на пръстта около находките", обясняват от екипа на Archaeologia Bulgarica. Иманярите пък са нахлузили суичъри с качулки: единият се пъчи с мускули и едра верижка на врата, вторият има бинокъл, за да наблюдава и докладва какво са открили археолозите, а третият изглежда като шеф, който ще дава или препредава нареждания.
Игралното поле представлява карта на България, на която са отбелязани 14 реални археологически обекта и са добавени 24 тракийски могили, 4 лаборатории, 4 полицейски поста, 4 иманярски ями, музей и затвор. Всяка кутия съдържа и 24 карти с награди или наказания, книжка с правила и дървено ковчеже тип "сандък със съкровища", в което се пазят 14 знакови археологически находки от 14-те обекта, изобразени върху мини пъзели. Достъпът до тях е разрешен при определени условия. Сред изобразените находки е и мраморната глава от Хераклея Синтика, намерена в края на този сезон – и това вероятно е световен рекорд по най-бързо претворяване на археологическо откритие в игра.
Всеки пъзел в ковчежето е разделен на 4 части, за да могат играчите да намират находките на фрагменти, както най-често става в реалността. Цял артефакт носи най-много точки, но ако е неправилно сглобен, се смята за фалшификат и не се брои.
Целта на археолозите е да открият и проучат артефактите, преди те да бъдат изкопани от иманярите, които не само крадат, но и унищожават информацията за миналото. А иманярите пък трябва да изпреварят археолозите, за да им отмъкнат под носа артефактите и да ги продадат на черния пазар.
Началната точка е София, първият обект е пещерата Козарника, а последният – крепостта Хисарлъка. Останалите са Ескус, Нове, Дуросторум, Одесос, Месамбрия, Деултум, Аполония Понтика, Лютица, Филипополис, Пистирос, Никополис ад Нестум, Хераклея Синтика. По пътя към тях на играчите им се случва да падат в иманярски ями, да дават отчет пред полицаи, да оставят или да прибират находки от лабораториите, да се застояват в затвора или да минават през музея – някои, за да го оберат, а други, за да подредят изложба там.
При сблъсък на едно поле играчите от противниковите отбори могат да употребят карта "оръжие" (иманярите) или "охрана" (археолозите). Ако имат късмет, по някое време ще им се паднат и карти с изображения на кирка и лопата, на металотърсач или на георадар, чрез които ще стигнат до много повече фрагменти за сглобяване.