Фотогалерия: Вивиан Майер - "жена без сянка", но със следа във фотографията

Наследство Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.

Фотогалерия: Вивиан Майер - "жена без сянка", но със следа във фотографията

Майер цял живот работи като детегледачка и тайно снима в свободното си време, без да показва снимките си на никого. Докато една щастлива случайност не ги изкарва наяве две години преди смъртта й.

  • Вивиан Майер работи през целия си съзнателен живот като детегледачка. Първоначално в Ню Йорк, а след това и в Чикаго. Животът й минава като в сянка или по-скоро като на "жена без сянка", както я определят някои критици. През това време обаче тя снима и натрупва огромен снимков материал, който става обществено достояние по една щастлива случайност едва през 2007 г.. - две години преди смъртта й.

    Първата българска изложба с фотографии на Вивиан Майер "В нейните ръце" ще бъде открита днес, 23 април, в Софийската градска художествена галерия.

    На снимката: Одри Хепбърн на премиерата на "Моята прекрасна лейди" в RKO Palace Theatre, Чикаго,1964 г.
    Вивиан Майер работи през целия си съзнателен живот като детегледачка. Първоначално в Ню Йорк, а след това и в Чикаго. Животът й минава като в сянка или по-скоро като на "жена без сянка", както я определят някои критици. През това време обаче тя снима и натрупва огромен снимков материал, който става обществено достояние по една щастлива случайност едва през 2007 г.. - две години преди смъртта й.<br /><br />Първата българска изложба с фотографии на Вивиан Майер "В нейните ръце" ще бъде открита днес, 23 април, в Софийската градска художествена галерия. <br /><br />На снимката: <em>Одри Хепбърн на премиерата на "</em><em>Моята прекрасна лейди"</em><em> в RKO Palace Theatre, Чикаго,1964 г.</em><div> </div>
  • Изложбата е единадесетата поред за платформата "Майстори на фотографията" и представя част от от огромното творчество Майер, чието име днес се нарежда сред другите големи във фотографията като Даян Арбъс, Робърт Франк, Хелън Левит и Гари Уайногранд.

    На снимката: Ню Йорк, юни 1954 г.
    Изложбата е единадесетата поред за платформата "Майстори на фотографията" и представя част от от огромното творчество Майер, чието име днес се нарежда сред другите големи във фотографията като Даян Арбъс, Робърт Франк, Хелън Левит и Гари Уайногранд.<br /><br />На снимката: <em>Ню Йорк, юни 1954 г.</em>
  • Вивиан Майер (1926-2009) е американски уличен фотограф с австро-унгарско потекло от страна на баща си Шарл Майер. Майка й Мария Жосо е французойка. От началото на 50-те до 90-те години на двадесети век Вивиан работи като детегледачка в Ню Йорк, а по-късно и в Чикаго.

    На снимката: Автопортрет
    Вивиан Майер (1926-2009) е американски уличен фотограф с австро-унгарско потекло от страна на баща си Шарл Майер. Майка й Мария Жосо е французойка. От началото на 50-те до 90-те години на двадесети век Вивиан работи като детегледачка в Ню Йорк, а по-късно и в Чикаго.<br /><br />На снимката: <em>Автопортрет</em>
  • В свободното си време се отдава на снимането, но крие творбите си от останалите. Така за времето до края на 90-те години Майер натрупва над 100 хил. негатива, а освен това има и поредица от домашни документални филми и записи. Кадрите й улавят мигове от историята на ежедневието, портрети на непознати и познати лица, разрушаването на исторически места или сгради заради строежа на нови, невиждания живот на различни групи от хора, както и някои от знаковите места на Чикаго.

    На снимката: Неизвестна локация, 25 юни, 1961 г.
    В свободното си време се отдава на снимането, но крие творбите си от останалите. Така за времето до края на 90-те години Майер натрупва над 100 хил. негатива, а освен това има и поредица от домашни документални филми и записи. Кадрите й улавят мигове от историята на ежедневието, портрети на непознати и познати лица, разрушаването на исторически места или сгради заради строежа на нови, невиждания живот на различни групи от хора, както и някои от знаковите места на Чикаго. <br /><br />На снимката: <em>Неизвестна локация, 25 юни, 1961 г.</em>
  • Майер прекарва близо 50 години от живота си като детегледачка. За децата, за които се грижи, тя е като Мери Попинз. В биографията на официалния й сайт е описано, че децата я възприемали като втора майка, която не спирала да ги забавлява с интересни занимания - като например посещение на някоя градина, където да берат ягоди, разходки сред природата. Веднъж дори се появила със змия, уловена на пътя, за да я покаже на малчуганите.

    На снимката: Ню Йорк, 1954
    Майер прекарва близо 50 години от живота си като детегледачка. За децата, за които се грижи, тя е като Мери Попинз. В биографията на официалния й сайт е описано, че децата я възприемали като втора майка, която не спирала да ги забавлява с интересни занимания - като например посещение на някоя градина, където да берат ягоди, разходки сред природата. Веднъж дори се появила със змия, уловена на пътя, за да я покаже на малчуганите.<br /><br /><em>На снимката: Ню Йорк, 1954</em>
  • Била със свободолюбив характер, но и много горделива. След като ангажиментите й като детегледачка приключили, тя останала бедна и била спасена в крайна сметка от част от децата, за които се е грижила и които я помнели като втора майка. Те събрали пари, за да й купят апартамент и й осигурили възможно най-добрите грижи на старини.

    На снимката: Фотографиите на Вивиан Майер пристигат в София за изложбата "В нейните ръце"
    Била със свободолюбив характер, но и много горделива. След като ангажиментите й като детегледачка приключили, тя останала бедна и била спасена в крайна сметка от част от децата, за които се е грижила и които я помнели като втора майка. Те събрали пари, за да й купят апартамент и й осигурили възможно най-добрите грижи на старини.<br /><br />На снимката: <em>Фотографиите на Вивиан Майер пристигат в София за изложбата "В нейните ръце"</em>
  • Без да знаят, един от заключените шкафове, в които тя държала негативите си, бил продаден на търг заради просрочени плащания.

    Така огромното количество фотографии, които тя е правила през целия си живот, излизат наяве едва през 2007 г. по време на продажба в местна аукционна къща в Чикаго, когато в крайна сметка по-голямата част от него попада в ръцете на Джон Малууф и той посвещава времето си, за да популяризира нейната работа.
    Без да знаят, един от заключените шкафове, в които тя държала негативите си, бил продаден на търг заради просрочени плащания.<br /><br />Така огромното количество фотографии, които тя е правила през целия си живот, излизат наяве едва през 2007 г. по време на продажба в местна аукционна къща в Чикаго, когато в крайна сметка по-голямата част от него попада в ръцете на Джон Малууф и той посвещава времето си, за да популяризира нейната работа.
  • Първоначално тя снима в черно-бяло, а от 60-те години нататък и в цвят. Когато прави първите си опити да снима филми с камери Super 8 и 16 мм, то не е за да ускори хода на времето, а за да го спре в "замръзнали" кадри. Подходът на Вивиан Майер е не да снима сцени, а да документира пространството в поредица от фотографски образи, пише за нея Ан Морен в diChorma Photography.

    На снимката: Кърк Дъглас на премиерата на филма "Спартак" през 1960 г.
    Първоначално тя снима в черно-бяло, а от 60-те години нататък и в цвят. Когато прави първите си опити да снима филми с камери Super 8 и 16 мм, то не е за да ускори хода на времето, а за да го спре в "замръзнали" кадри. Подходът на Вивиан Майер е не да снима сцени, а да документира пространството в поредица от фотографски образи, пише за нея Ан Морен в diChorma Photography.<br /><br />На снимката: Кърк Дъглас на премиерата на филма "Спартак" през 1960 г.
  • Морен допълва: "Друг важен въпрос, който сякаш поддържа цялата конструкция на творчеството й: нейното търсене на идентичността чрез автопортрета. Сред работите на Вивиан Майер има много такива портрети в различни вариации и типове. Съвкупността им представлява множество нейни двойници, събрани един в друг като матрьошки. Повтарящ се елемент от автопортретите й (който днес се възприема като нейна запазена марка) е хвърлената сянка, която обикновено е отделена от тялото, един двойник в негатив, "изсечен в реалността" и претворяващ отсъствието. Той подсказва за съществуването на живото си съответствие, като същевременно заличава присъствието му. Чрез двойствеността Вивиан Майер експериментира с тази своя същност на ръба на изчезването и появата на другото "аз", определяйки техниката на автопортрета като "пребиваване в трето лице, което разкрива с голяма точност присъствие и липса"."
    Морен допълва: "Друг важен въпрос, който сякаш поддържа цялата конструкция на творчеството й: нейното търсене на идентичността чрез автопортрета. Сред работите на Вивиан Майер има много такива портрети в различни вариации и типове. Съвкупността им представлява множество нейни двойници, събрани един в друг като матрьошки. Повтарящ се елемент от автопортретите й (който днес се възприема като нейна запазена марка) е хвърлената сянка, която обикновено е отделена от тялото, един двойник в негатив, "изсечен в реалността" и претворяващ отсъствието. Той подсказва за съществуването на живото си съответствие, като същевременно заличава присъствието му. Чрез двойствеността Вивиан Майер експериментира с тази своя същност на ръба на изчезването и появата на другото "аз", определяйки техниката на автопортрета като "пребиваване в трето лице, което разкрива с голяма точност присъствие и липса"."
  • Затова и в изложбата можем да видим онази друга същност на "жената без сянка".

    На снимката: Пред обществената библиотека в Ню Йорк, без дата.
    Затова и в изложбата можем да видим онази друга същност на "жената без сянка".<br /><br />На снимката: <em>Пред обществената библиотека в Ню Йорк, без дата.</em>
  • "В нейните ръце" ще бъде на разположение на посетителите в галерията до 2 юни.
    "В нейните ръце" ще бъде на разположение на посетителите в галерията до 2 юни.