Фотогалерия: Леонардо да Винчи в Лувъра, както никога досега

Benoit Tessier

Фотогалерия: Леонардо да Винчи в Лувъра, както никога досега

Не че в Лувъра досега не са показвани творби на Леонардо да Винчи, но на 24 октомври във френския музей ще бъде открита най-голямата досега изложба в историята, посветена ренесансовия гений, по повод отбелязването през 2019 г. на 500 години от смъртта му.

  • Не че в Лувъра досега не са показвани творби на Леонардо да Винчи - все пак там отдавна се помещават пет от приписваните му до този момент картини (общо 14 на брой), но след броени дни, на 24 октомври, във френския музей ще бъде открита най-голямата досега изложба в историята, посветена на ренесансовия гений, по повод отбелязването през 2019 г. на 500 години от смъртта на италианеца, известен едновременно като художник, учен, инженер и създател. В нея са събрани рекорден брой негови картини, скици, записки и рисунки.

    На снимката: Картината La belle Ferronniere
    Не че в Лувъра досега не са показвани творби на Леонардо да Винчи - все пак там отдавна се помещават пет от приписваните му до този момент картини (общо 14 на брой), но след броени дни, на 24 октомври, във френския музей ще бъде открита най-голямата досега изложба в историята, посветена на ренесансовия гений, по повод отбелязването през 2019 г. на 500 години от смъртта на италианеца, известен едновременно като художник, учен, инженер и създател. В нея са събрани рекорден брой негови картини, скици, записки и рисунки.<br /><br />На снимката: Картината La belle Ferronniere
  • Подготовката на изложбата отне 10 години и доведе до един от най-тежките дипломатически застои между Италия и Франция от Втората световна война насам, отбелязва "Гардиън".

    Броени дни преди нейното откриване все още не бе известно и дали една от неговите най-големи, но и най-противоречиви творби - "Спасителят на света", която държи и рекорда за най-скъпа картина в историята, ще бъде включена в експозицията. В крайна сметка тя също е на показ в Лувъра въпреки всички мистерии около нейния собственик и местоположение.

    На снимката: Картината "Спасителят на света"
    Подготовката на изложбата отне 10 години и доведе до един от най-тежките дипломатически застои между Италия и Франция от Втората световна война насам, отбелязва "Гардиън".<br /><br />Броени дни преди нейното откриване все още не бе известно и дали една от неговите най-големи, но и най-противоречиви творби - "Спасителят на света", която държи и рекорда за най-скъпа картина в историята, ще бъде включена в експозицията. В крайна сметка тя също е на показ в Лувъра въпреки всички <a href="https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2019/06/11/3923529_spasiteliat_na_sveta_bila_na_iahtata_na_sauditskiia/" target="_blank">мистерии около нейния собственик и местоположение.</a><br /><br />На снимката: Картината "Спасителят на света"
  • Само три дни преди началото на изложбата от Лувъра коментираха, че никога преди не са били в такава ситуация и са били принудени за пръв път да организират изложбеното пространство така, че да могат да приемат картини, които пристигат или биват отказани в последния момент.

    На снимката: Инфрачервена рефлектография на картината "Кръщението на Христос" на Андреа дел Верокио и Леонардо да Винчи
    Само три дни преди началото на изложбата от Лувъра коментираха, че никога преди не са били в такава ситуация и са били принудени за пръв път да организират изложбеното пространство така, че да могат да приемат картини, които пристигат или биват отказани в последния момент.<br /><br />На снимката: Инфрачервена рефлектография на картината "Кръщението на Христос" на Андреа дел Верокио и Леонардо да Винчи
  • Друга проблемна творба се оказа и "Витрувиански човек", заради която Лувърът води дело в италиански съд по жалба на местна културна организация, която протестира срещу транспортирането на произведението от Италия до Франция. В крайна сметка италианският съд отсъди, че рисунката може да замине и да бъде част от изложбата.

    На снимката: "Витрувиански човек"
    Друга проблемна творба се оказа и "Витрувиански човек", заради която Лувърът води дело в италиански съд по жалба на местна културна организация, която протестира срещу транспортирането на произведението от Италия до Франция. В крайна сметка италианският съд отсъди, че рисунката може да замине и да бъде част от изложбата.<br /><br />На снимката: "Витрувиански човек"
  • Жалбата на организацията "Италия Ностра" бе заради факта, че творбата е твърде крехка и тъй като се съхранява в специално контролирана среда, излагането й в Лувъра може да нанесе огромни щети. По предварителна уговорка между държавите Италия и Франция, която приключи през септември със споразумение, "Витрувианският човек" заедно с още шест произведения на Да Винчи са изпратени от италианските музеи като допълнение към изложбата. В замяна Франция трябва да даде под наем творби на Рафаело за събитията, които ще отбележат 500 години от смъртта му догодина
    Жалбата на организацията "Италия Ностра" бе заради факта, че творбата е твърде крехка и тъй като се съхранява в специално контролирана среда, излагането й в Лувъра може да нанесе огромни щети. По предварителна уговорка между държавите Италия и Франция, която приключи през септември със споразумение, "Витрувианският човек" заедно с още шест произведения на Да Винчи са изпратени от италианските музеи като допълнение към изложбата. В замяна Франция трябва да даде под наем творби на Рафаело за събитията, които ще отбележат 500 години от смъртта му догодина
  • Преговорите между Италия и Франция за този обмен датират отдавна и вървяха гладко, докато след изборите през март 2018 г. управлението на демократичната партия бе заменено от коалиция между крайнодясната "Лига" и антисистемното Движение "Пет звезди", чийто министър на културата Алберто Бонизоли започна да спъва споразумението. Той го определи като небалансирано и обвини Франция, че се опитва да засенчи Италия в отбелязването на такава голяма годишнина, заявявайки за Леонардо да Винчи: "Той е италианец, само е умрял във Франция."

    На снимката: Бронзовата статуя "Христос и свети Тома" (1467 - 1483)
    Преговорите между Италия и Франция за този обмен датират отдавна и вървяха гладко, докато след изборите през март 2018 г. управлението на демократичната партия бе заменено от коалиция между крайнодясната "Лига" и антисистемното Движение "Пет звезди", чийто министър на културата Алберто Бонизоли започна да спъва споразумението. Той го определи като небалансирано и обвини Франция, че се опитва да засенчи Италия в отбелязването на такава голяма годишнина, заявявайки за Леонардо да Винчи: "Той е италианец, само е умрял във Франция."<br /><br />На снимката: Бронзовата статуя "Христос и свети Тома" (1467 - 1483)
  • Експозицията е определяна още и като най-скъпата изложба, организирана някога във Франция
    Експозицията е определяна още и като най-скъпата изложба, организирана някога във Франция
  • Леонардо, чийто живот е постоянен източник на нови и нови митове за неговата личност, е смятан от мнозина за гений визионер.

    На снимката: Рисунка на Леонардо да Винчи
    Леонардо, чийто живот е постоянен източник на нови и нови митове за неговата личност, е смятан от мнозина за гений визионер.<br /><br />На снимката: Рисунка на Леонардо да Винчи
  • Роден като незаконен син на нотариус от хълмистото тосканско градче Винчи през 1452 г., италианският хуманист работи във Флоренция и Милано, а последните си години прекарва в двора на френския крал Франсоа Първи, където умира на 2 май 1519 г.

    На снимката: Бюст на Беатрис дЃсте на Джан Кристофоро Романо
    Роден като незаконен син на нотариус от хълмистото тосканско градче Винчи през 1452 г., италианският хуманист работи във Флоренция и Милано, а последните си години прекарва в двора на френския крал Франсоа Първи, където умира на 2 май 1519 г.<br /><br />На снимката: Бюст на Беатрис дЃсте на Джан Кристофоро Романо
  • В ядрото на изложбата на Лувъра, отбелязва "Гардиън", са уроците, които могат да бъдат научени от личността на Да Винчи и възхитителния реализъм в работата му - портрети като La Belle Ferronnière, "Мона Лиза" и изображението на свети Йоан Кръстител.

    На снимката: Инфрачервена ретрография на картината "Мона Лиза"
    В ядрото на изложбата на Лувъра, отбелязва "Гардиън", са уроците, които могат да бъдат научени от личността на Да Винчи и възхитителния реализъм в работата му - портрети като La Belle Ferronnière, "Мона Лиза" и изображението на свети Йоан Кръстител.<br /><br />На снимката: Инфрачервена ретрография на картината "Мона Лиза"
  • Леонардо е рисувал сравнително малко - има едва 15 картини, приписвани на неговото име, девет от които са част от тази изложба.

    На снимката: Едно от копията на стенописа "Tайната вечеря".
    Леонардо е рисувал сравнително малко - има едва 15 картини, приписвани на неговото име, девет от които са част от тази изложба.<br /><br />На снимката: Едно от копията на стенописа "Tайната вечеря".
  • Той работел изключително бавно и често отделял над десетилетие, за да довърши картина, пише "Гардиън".

    На снимката: Инфрачервена рефлектография на картината "Поклонение на влъхвите" на Леонардо да Винчи
    Той работел изключително бавно и често отделял над десетилетие, за да довърши картина, пише "Гардиън".<br /><br />На снимката: Инфрачервена рефлектография на картината "Поклонение на влъхвите" на Леонардо да Винчи
  • Изкуствоведите твърдят, че научните му интереси - конкретно в астрономията, ботаниката и постоянното занимание с математически проблеми - не са отклонение, което го отдръпва от изкуството, а заемат централно място в опита му да постигне съвършенство в картините си.

    На снимката: Картината "Свети Йоан Кръстител"
    Изкуствоведите твърдят, че научните му интереси - конкретно в астрономията, ботаниката и постоянното занимание с математически проблеми - не са отклонение, което го отдръпва от изкуството, а заемат централно място в опита му да постигне съвършенство в картините си.<br /><br />На снимката: Картината "Свети Йоан Кръстител"
  • "Той е имал способността да изобразява неща отвън, които да показват и отвътре: движението и вибрацията на живота, вътрешните емоции", коментира един от кураторите на изложбата, Луи Франк.

    На снимката: Рисунка на художника
    "Той е имал способността да изобразява неща отвън, които да показват и отвътре: движението и вибрацията на живота, вътрешните емоции", коментира един от кураторите на изложбата, Луи Франк.<br /><br />На снимката: Рисунка на художника
  • И все пак "Мона Лиза" - една от основните атракции за около 30 хилядите посетители на Лувъра всеки ден - ще остане на обичайното си място на горния етаж, където е й постоянното й място за показ. Временно използваното от изложбата пространство, посветено изцяло на Леонардо, може обаче да побере едва 7 хил. души на ден, а от управата на музея не са искали да лишат останалите си посетители от възможността да я видят.

    На снимката: Картината "Мадона Беноа" (Benois Madonna), за която се смята, че е първата, рисувана от Да Винчи самостоятелно, независимо от учителя му Верокио.
    И все пак "Мона Лиза" - една от основните атракции за около 30 хилядите посетители на Лувъра всеки ден - ще остане на обичайното си място на горния етаж, където е й постоянното й място за показ. Временно използваното от изложбата пространство, посветено изцяло на Леонардо, може обаче да побере едва 7 хил. души на ден, а от управата на музея не са искали да лишат останалите си посетители от възможността да я видят.<br /><br />На снимката: Картината "Мадона Беноа" (Benois Madonna), за която се смята, че е първата, рисувана от Да Винчи самостоятелно, независимо от учителя му Верокио.
  • За пръв път на посетителите ще бъде предоставена възможност да видят картината и с помощта на виртуалната реалност. А докато Лувърът се опитва да поеме нарастващия брой посетители, изложбата на Леонардо да Винчи ще е достъпна само за посетители, които предварително са резервирали ходенето си.

    На снимката: "Мадоната на скалите".
    За пръв път на посетителите ще бъде предоставена възможност да видят картината и с помощта на виртуалната реалност. А докато Лувърът се опитва да поеме нарастващия брой посетители, изложбата на Леонардо да Винчи ще е достъпна само за посетители, които предварително са резервирали ходенето си.<br /><br />На снимката: "Мадоната на скалите".
  • Изложбата ще бъде отворена до 24 февруари. Информация за възможните дати са посещение и за купуване на билети има на сайта на Лувъра
    Изложбата ще бъде отворена до 24 февруари. Информация за възможните дати са посещение и за купуване на билети има на <a href="https://www.ticketlouvre.fr/louvre/b2c/index.cfm/expovinci/eventCode/ExpoVinWeb" target="_blank">сайта на Лувъра</a><br />
  • Картината "Света Ана с мадоната и младенеца", част от колекцията на Лувъра.
    Картината "Света Ана с мадоната и младенеца", част от колекцията на Лувъра.
  • Картината "Леда и лебедът" на Леонардо да Винчи.
    Картината "Леда и лебедът" на Леонардо да Винчи.
  • Билетите за изложбата са по 17 евро, като ученици под 18 г. и младежи от Европейската икономическа зона до 26 години могат да влизат безплатно.
    Билетите за изложбата са по 17 евро, като ученици под 18 г. и младежи от Европейската икономическа зона до 26 години могат да влизат безплатно.
  • Картината "Портрет на музикант", която е приписвана на Да Винчи и съхранявана от галерия "Пинакотека Амброзиана" в Милано.
    Картината "Портрет на музикант", която е приписвана на Да Винчи и съхранявана от галерия "Пинакотека Амброзиана" в Милано.
  • Фотогалерия: Леонардо да Винчи в Лувъра, както никога досега
  • Фотогалерия: Леонардо да Винчи в Лувъра, както никога досега