Над Осло се извиси една от най-големите галерии само за един художник

"Викът" (Skrik) на Едвард Мунк е едно от най-прочутите и тиражирани модерни картини, но норвежкият художник има много по-богато творчество и в Осло в края на октомври голяма част от него бе събрана в една галерия. MUNCH е и една от най-големите галерии-музеи, посветени на един-единствен художник.
- Сградата се извисява на 13 етажа
- В нея има 11 изложбени зали
- В тях са събрани над 200 произведения
- Изложбената площ е 4500 кв.м
- Общата площ е 26 313 кв.м
- Главната зала на 12 етаж е със 700 места за концерти и събития
- Във фоайето има кино зала и сувенирен магазин
- На покрива има ресторант, кафене, бар и голяма тераса с панорама гледка към столицата и фиорда.
В конструкцията на сградата е предвиден и специален процеп с височина над 7 м на шестия етаж за вкарване на най-големите платна на Мунк. По традиционния начин просто няма как да бъдат пренесени картини с размери от 50 кв.м. За тях по средата на сградата е разположена галерия с височината на два етажа.
Комплексът в район "Бьорвика" е дело на мадридските архитекти от Estudio Herreros и предвижда изложби, посветени на други съвременни художници.
Специална временна експозиция ще получава и носителят на наградата за изкуство, носеща името на Мунк. Тя е за творци до 40 години, "демонстрирали изключителен талант през последните 5 години" и е съпроводена с паричен бонус от 500 хил. крони (около 65 000 долара).
Галерията организира и творчески работилници за деца и всички желаещи, исторически лекции и др.

Толкова забележителна сграда предизвика и спорове в продължение на години. Основната причина е, че характерната остъклена сива фасада доминира над над операта, библиотеката и жилищните сгради.

Разбира се, всеки се интересува дали може да види "Викът". Проблемът е, че не се знае коя от версиите на това олицетворение на символизма, нарисувано в Берлин през 1892 г., може да се види в определен момент.
Мунк я рисува, когато е на 28 години, но след това до 1910 г. създава множество нейни вариации с различни техники. Новата галерия в Осло разполага с три от тях, но ще ги представя една по една, тъй като са много крехки, обяснява директорът на MUNCH Стеин Олав Хенриксен.

След смъртта на художника през 1944 г. темата на картината е подхваната от поп културата и е възпроизвеждана милиони пъти върху всякакви предмети - тениски, балони, чаши и дори като емоджи за социалните мрежи в интернет.
"Всеки може да се разпознае в героя", казва Трине Оте Бак Нилсен, една от организаторките в галерията-музей. "Не е ясно дали е изобразен мъж или жена и има нещо в в тази прямота и силни цветове и линии, заради които фигурата и околният пейзаж се сливат в един много силен символ", пояснява тя, цитирана от "Ройтерс".

След 1916 г. художникът работи изключително от студиото си в покрайнините на Осло, поради което две трети от произведенията му са събрани тук. Мунк завещава творбите си на града, който в момента на смъртта му е окупиран от нацистите. Според Хендриксен творецът се е страхувал какво могат да причинят германците - на него лично и на колекцията му.
