От тротинетки до SUV: електрическите световни шампионати се разрастват

От тротинетки до SUV: електрическите световни шампионати се разрастват

Моделът на "Макларън" за Extreme E
Reuters
Моделът на "Макларън" за Extreme E
Световен шампионат с електрически тротинетки, вдигащи 100 км/ч - звучи странно, но това ще се случи през 2022 г. За целта беше създаден специален модел електрически скутер - S1-X, който ще е в основата на новия световен шампионат.
"Това си е състезателно средство. И е напълно различно", заяви пред Би Би Си Никола Шимека, основател на компанията YCOM, която е създала новия модел.
S1-X е с надуваеми гуми, има 1.5 киловатчаса батерия и е с шаси от въглеродни влакна. Според създателите ѝ карането е много стабилно. "Това, което беше наистина впечатляващо, е увереността, която ти дава", казва Шимека.
Новият модел ще бъде използван за първото световно първенство за електрически тротинетки. Това обаче далеч не е първото състезания с електрически автомобил. Формула Е съществува от няколко години, а по-рано тази година започнаха сериите Extreme E, в които се използват електрически модели SUV, които участват в офроуд състезания. От 2022 г. ще има и подобен шампионат, но по улични трасета в различни градове по света.
Състезателите в шампионата за електрически тротинетки ще имат тежка задача, тъй като ще трябва бързо да се адаптират към всеки завой. Всяка серия обаче ще е само по четири или пет обиколки, като една от причините е сравнително малката батерия, която няма да издържи по-дълго. Едно зареждане ще покрие около три или четири серии.
Свикването с електрически автомобил в състезателна обстановка е трудно за много от хората, занимаващи се с този тип спортове.
"Всички ние сме дошли от конвенционалните моторни спортове и се справяхме добре с управлението на коли с двигатели с вътрешно горене. Когато започнахме с електрическа състезателна кола, си казахме: "Какво, по дяволите, правим тук", разказва Роджър Грифитс, директор на отбора "Андрети юнайтед" в Extreme E.
По неговите думи може да отнеме три или четири часа за стартиране на електрически автомобил с изтощена батерия, срещу само час за охлаждане, презареждане и проверка на болид от Формула 1.
В тези спортове има и различни съображения за сигурност заради електрическите елементи в колите. При сериозна катастрофа, каквато имаше миналия месец на състезание от Extreme E в Сардиния, инженерите трябва да са сигурни, че няма открити части от електрониката заради големия волтаж.
Автомобилите са по-тежки заради батериите, но за разлика от моторните спортове теглото не се променя в течение на състезанието, тъй като няма гориво. За Extreme Е всички пилоти ползват един и същ модел електрически SUV, кръстен Odyssey 21. Колите се зареждат от генератор, който използва или биогориво, или водород.
"Тук сме, за да демонстрираме, че тези коли може да са зелени", казва Грифитс.
Във Великобритания започна нов шампионат по раликрос за електрически автомобили. Координаторът на шампионата Шърли Гибсън заяви, че това е бъдещето. Според нея подобни състезания трябва да включват повече известни отбори и пилоти, които да дадат тласък на електрическите състезания.