Нидерландия купува със смайващите 150 млн. евро от бюджета картина на Рембранд

На 8 май 1840 г. барон Джеймс де Ротшилд купува на търг в Лондон картина, описана като "Рембранд като знаменосец", за която плаща 840 паунда. Тази седмица Държавният музей (Rijksmuseum) в Амстердам съобщи, че е събрал 10 млн. евро, за да върне шедьовъра в родината на художника. Обществото "Рембранд" добави 15 млн.
Но голямата новина дойде ден след това, когато министърката на културата, образованието и науката Ингрид ван Енгелсховен обяви, че правителството заделя 150 милиона евро (19 млн. от тях са от средствата, отпускани на музея за нови покупки), за да помогне за придобиването на прочутата картина.
От френската фамилия Ротшилд заявиха съгласието си за сделката, правителството в Париж каза, че няма против изнасянето на картината и че ще ускори процедурите по прехвърлянето ѝ в Нидерландия.
Тако Дибитс, директор на Rijksmuseum, обясни, че става дума не просто за покупка на картина, а за събитие от национален интерес и уникална възможност. "Това е най-важната картина на Рембранд, намираща се в частни ръце, неговият артистичен пробив, преди да нарисува 6 години по-късно "Нощна стража", коментира той.
Ван Енгелсховен съобщи за сумата в писмо до парламента. По нея трябва да се произнесе долната камара, но се смята, че няма да има проблем с това.
"Фантастично е, че държавата иска да помогне, но първо трябва да видим, за да повярваме. Ще празнуваме чак когато картината е тук. Но засега нещата изглеждат добре", коментира Дибитс по повод събраните 175 милиона евро.
- "Знаменосецът" (De Vaandeldrager) е нарисувана през 1636 г. и днес се възприема като произведение, тясно свързано с историята за независимост на страната. Тя е автопортрет на художника в ролята на една от престижните позиции на водачите на местните войски в 80-годишната война. Знаменосците са били третите в линията на командване след капитана и лейтенанта и често са изобразявани в групови портрети, включително в "Нощна стража", защото символизират смелост и жертвоготовност.
- Рембранд работи по нея точно след като 5 години е рисувал портрети за търговеца на картини Недрик Ойленбург и е започнал собствен бизнес. По това време рисува предимно библейски и исторически сцени, но никога не е работил по поръча на богатите предводители на нидерланските въоръжени отряди. Затова De Vaandeldrager е възприемана и като един вид автореклама, че може да прави и такива картини. Очевидно е имало ефект, след като през 1642 г. му поръчват "Нощна стража".
- По-късно той се връща към този сюжет и рисува през 1654 г. Флорис Ступ от Амстердам във военна униформа, със знаме и пищна барета. Днес картината е в музея "Метрополитън" в Ню Йорк.
Векове наред "Знаменосецът" е частна собственост, включително на английския крал Джордж IV. През 2019 г. тя бе изложена в Държавния музей и тогава оценката ѝ бе 165 млн. евро.
Малко по-рано - през 2015 г., Ротшилд продадоха за 160 млн. евро двоен портрет от Рембранд "Мартен и Опийен" на Rijksmuseum и Лувъра, като двата музея се договориха картините, за които се твърди, че са били окачени в спалнята на Ротшилд в Париж, винаги да бъдат показвани заедно. Наложи се културните министри на двете страни да водят преговори, а холандците останаха недоволни, че не успяха да вземат и двете картини само за себе си. |

От "Знаменосецът" се интересуваше и Лувърът, но не успя да събере толкова средства. След известна реставрация се очаква картината да бъде поставена в Залата на славата в Rijksmuseum.
Огромната сума, с която се включи държавата, се посреща и с критики. Според историчката на изкуството Витке ван Зейл покупката само затвърждава канона в нидерландското изкуство, но реално не допринася и не обновява нищо. Rijksmuseum изостава от водещи световни музеи в разнообразяването на колекцията си и в представянето на култури, на които Нидерландия е повлияла - и се е повлияла - при включването им в търговската империя на страната.
В коментар за в. "Фолкскрант" тя пита кой определи тази цена, кой е преговарял, преди да бъде огласена покупката, защо на страната е нужен още един Рембранд... Отпуснатите средства са над 8 пъти от правителствената помощ от почти 21 млн. евро, отпуснати на Държавния музей през 2020 г. (тогава приходите му се сринаха от 86.1 млн. на 26.6 млн. евро). Това е близо 10 пъти бюджета от 18 млн. евро за нови покупки на всички музеи в страната през миналата година и с 50% повече от съкращенията за 125 млн. евро, които те направиха, за да не фалират.
Според Ван Зейл този ход не само е спорен за "оцеляващия на респиратор сектор на музеите", но и се продължава оформеното през миналия век изключително внимание към Рембранд и омаловажаване на много други местни творци. С De Vaandeldrager в холандски музеи ще има четири негови автопортрета или общо 45 картини, от които 23 в Rijksmuseum.