С "Опенхаймер" Кристофър Нолан стигна до предела на IMAX и изобрети нова камера

Новият филм на Кристофър Нолан не само е сниман с технология, която се наложи режисьорът да обяснява в специално интервю. С "Опенхаймер" той достигна до предела на IMAX, тъй като доведе до края възможностите за прожектиране в този формат. Причината е съвсем банална - "ролката" за такава лента може да поеме филм с продължителност не повече от 180 минути.
Операторите на машините трябва да се справят с лента, която е дълга над 17.7 км и тежи близо 300 кг. Отвъд този предел просто няма как да се прожектира.
Нолан вече е премествал границите на обичайното - в миналото е имал разговори с IMAX за това как да направят по-голяма площадката, върху която се поставя лентата, за да може от стандартните 150 минути тя да може да поеме 167 минути, продължителността на "Интерстелар".

Правила и условия за участие в играта "Опенхаймер"
"И след това им казах: "Имам сценарий за 180-минутен филм. Може ли да се направи", споделя режисьорът. "Огледахме проблема, те провериха "подносите" на прожекционните си апарати и заключението им беше, че не може да се направи. Казаха ми, че това е абсолютния предел, защото рамото, което поддържа "подноса", опира в лентата. Така че, смятам, че това е крайният предел за продължителност на филм в IMAX."

Този въпрос е важен, защото "Опенхаймер" е създаден с идеята да бъде гледан на много голям екран. А не всички големи екрани са еднакви. Такива салони могат да предложат мултиплекси с IMAX 70 мм, 70 мм, IMAX диджитал, 35 мм, Dolby Cinema и т.н.
"Това е преживяване, което не може да се получи вкъщи"
Разбирайки, че подобни твърде технически понятия малко говорят на зрителя, Кристофър Нолан лично обясни пред "Асошиейтед прес" подробности, включително кои са най-добрите места в киносалона.
"Човек рядко получава възможност наистина да говори директно с киноманите защо обича определен формат и защо, ако могат да намерят IMAX екран, за да гледат филма, това би било страхотно", каза Нолан. "Положихме много усилия, за да заснемем филма така, че да можем да го пуснем на тези широкоформатни екрани. Това наистина е страхотен начин да дадем на хората изживяване, което не могат да получат вкъщи."
В историята за създателя на първата атомна бомба става дума и за първия ядрен тест и екипът на Нолан го пресъздава отблизо, без да използва компютърна анимация. |
"Знаехме, че това трябва да спира дъха", каза Нолан. "Сега можем да правим неща с образ, а преди наистина можехме да го правим само със звук по отношение на огромното въздействие върху публиката - почти физическа реакция към филма."
Това е постигнато, защото е снимано с някои от камерите с най-висока резолюция. Подобно на "Дюнкерк" и "Тенет", този филм е заснет изцяло в широкоформатен вариант. Т.е. е използвана комбинация между IMAX 65-мм и Panavision 65-мм (спомнете си ефекта от "Лорънс Арабски на Дейвид Лийн") и прожектиран на 70 мм.

"Остротата, яснотата и дълбочината на изображението са несравними", каза Нолан. "Водещото за мен е, че като снимате на IMAX 70 мм филм, наистина правите така, че екранът да изчезне. Получавате усещане за 3D без очила. Имате огромен екран и запълвате периферното зрение на публиката. Потапяте ги в света на филма."
- Нолан снима с IMAX още от "Черния рицар" насам и ефектът винаги е завладяващ, дори когато става дума само за заснета от хеликоптер панорама на сгради в Чикаго.
- На техническо ниво резолюцията на IMAX е 10 пъти по-голяма от тази на 35-мм прожектор
- Всеки кадър е с резолюция около 18 хиляди пиксела срещу 1920 пиксела, които стандартно може да покаже екран на домашно кино.
Защо е снимано на 65 мм, а се прожектира в 70 мм? Защото допълнителните 5 мм идват от времето, когато това място се е оставяло за звуковата пътечка. В епохата на дигиталния звук няма нужда от нея.

"Трябваше да планираме много внимателно, защото, когато снимате IMAX филм, улавяте много информация", каза още Нолан. "Вашият филм ще се преведе много добре във всички формати, защото получавате най-доброто количество визуална информация. Но има различни формати на екрана - това, което наричаме съотношения на страните. Това, което трябва да планирате, е как след това кадрирате вашите образи, така че да могат да бъдат представени в различни зали с еднакъв успех."
Започвайки с "Черния рицар", екипът му разработи система, при която нищо да не се губи. Операторът Хойте ван Хойтема винаги е наясно с "рамковите граници за различните екрани", когато гледа през камерата. (При най-големите прожекции на IMAX 1.43:1 (масивният квадратен екран) екранът по същество изчезва за публиката. За други формати като 35 мм горната и долната част се изрязват.) Но, казва Нолан: "От творческа гледна точка това, което открихме през годините, е, че не може да се прави компромис с композицията." |
Първата черно-бяла IMAX камера
Около "Опенхаймер" има още нещо ново. Режисьорът си е сътрудничил с Kodak за създаването на съвсем нова камера, способна да снима в черно-бяло. Така се появява първата IMAX черно-бяла камера, изработена от Fotokem.
Част от от "Опенхаймер" е в черно и бяло поради много специфично изискване при разказването на историята. "Знаех, че имам две времеви линии, които пускаме във филма", разказва Нолан. "Едната е цветна и това е субективното преживяване на Опенхаймер. Това е по-голямата част от филма. Но има и друга, черно-бяла времева линия. Това е по-обективен поглед върху неговата история от гледна точка на различен герой."
"Заснехме много от нашите тестове за прически и грим, като използвахме черно и бяло. След това отивахме до IMAX залата в CityWalk и ги прожектирахме там", продължава той. "Просто никога не съм виждал нещо подобно. Да видя такова масивно черно-бяло филмово изображение? Това е просто нещо прекрасно." |
Екипът му е прекарал половин година да обръща в цифров вариант на други киноформати оригиналния филм.
Но признава, че за него "възможно най-доброто преживяване" е със 70-милиметровия IMAX. Проблемът е, че дори в Северна Америка трудно се намират салони с такива апарати за прожектиране - те са само 25 (вкл. AMC Universal CityWalk в Лос Анджелис, AMC Lincoln Square в Ню Йорк, Cinemark в Далас, Regal King of Prussia край Филаделфия и AutoNation IMAX във Форт Лодърдейл). По света ще бъдат разпратени малко над 100 копия от 70-милиметровия вариант на "Опенхаймер", почти 80 от които ще са за кинотеатри в Северна Америка.
Накрая, Кристофър Нолан разкрива и кои са най-добрите места за преживяването на "Опенхаймер". Според него, ако се гледа в Cinemascope формат (2.35:1 до 2.66:1 дебютира през 1953 г. като суперширокоекранен продукт на 20th Century Fox), това е зоната в средата на трети ред. Ако се гледа в MAX (1.43:1), това са местата в средата, но малко по-назад.