Рут Хандлър завинаги промени света на играчките, когато създаде Барби

Средата на 50-те години. Рут Хандлър гледа дъщеря си Барбара как играе с хартиени кукли и започва да се замисля, че пазарът за момичешки играчки по това време е доста ограничен. През 50-те години на миналия век куклите на пазара са предимно кукли бебета, тъй като се предполага, че момичетата искат да си играят на майки. Но дъщерята на Хандлър и нейните приятели не искат да играят с такива играчки.
През 1956 г. Рут Хандлър пътува до Германия и вижда куклата Bild Lili, която е много по-различна от останалите играчки. Неин прототип е героиня от комикси в немския таблоид Bild. Играчката е със съблазнителни женски форми и по това време се използва предимно като подарък за мъже. Когато вижда Bild Lili, в главата на Хандлър изкристализира идеята за играчката, която иска да създаде - кукла с женски форми, но адаптирана за деца.

Компанията, която създава Барби, е Mattel. Съдружници в нея са Харолд Матсън и съпругът на Рут - Елиът Хендлър. Компанията произвежда играчки, но предимно за момчета и идеята за момичешка кукла не се приема добре. Съпругът на Рут й казва, че никоя майка не би купила на дъщеря си тази кукла, която тя иска да направи. Хандлър обаче не се вслушва в тези думи и създава Барби - кукла с подчертани женски форми, невероятно тънка талия и дълги крака.
Кръщава куклата на дъщеря си Барбара и официално я представя на Панаира на играчките в Ню Йорк през 1959 г. Тази първа Барби е облечена в черно-бял бански и обута в обувки на ток. Съвсем очаквано, майките намират куклата за твърде "сексуална", но дъщерите им се влюбват в нея. Само за първата година Mattel продава 350 хил. кукли, а Рут Хандлър завинаги променя света на играчките. Две години по-късно тя създава приятел на Барби, когото кръщава Кен на сина си Кенет.
През годините Барби търпи много критики, особено от страна на феминистките, които не одобряват идеалните форми на куклата. По време на стачката за равенство на жените през 1970 г. голяма част от дамите скандират: "Аз не съм кукла Барби."

Въпреки това обаче вече над 60 години Барби продължава да е най-популярната кукла в света, а покрай премиерата на игралния филм продажбата на играчки се увеличи още повече. Защо?
Според "Файненшъл таймс" дълголетието на Барби се дължи на нейния дух и адаптивност. През годините Рут Хандлър доказа, че Барби не е само кукла, а напротив - тя се адаптира към променящия се свят и надхвърля рамките на обикновена играчка. |
Веднага след успеха на първата кукла Хандлър започва да създава множество аксесоари, като стига до изобретяването на къща за Барби. Впоследствие започва да адаптира куклата към променящата се среда. Първата Барби в костюм на астронавт се появява през 1964 г. - една година след като Валентина Терешкова става първата жена, летяла в Космоса. Впоследствие започват да се появяват кукли Барби с различни професии, различен цвят на кожата и неидеални форми. В опита си да отразява все по-голяма част от живота Mattel тази година пусна на пазара и Барби със Синдром на Даун.

"Всяко дете да види себе си в куклата": вече има Барби и със Синдром на Даун
Извън производството на играчки Mattel създава и редица филмови анимации за Барби. Първата анимация "Барби в Лешникотрошачката" е от 2001 г. и е последвана от над 40 анимации за популярната кукла. Междувременно се появяват множество дрехи и аксесоари в стил Барби.

Пикът на тренда достигна своя връх тази година с появата на едноименния игрален филм с участието на Марго Роби и Райън Гослинг. Рекламата на филма започна още преди година, като не се ограничи само до публикуване на тийзъри от лентата. Магазини и дрехи в стил Барби, кутия за играчки, в която всеки може да снима, къщата на Барби, която можеше да бъде наета през Airbnb - това е само част от съпътстващата маркетинг кампания на филма "Барби".
Още с премиерата на 21 юли филмът постави рекорд за най-касова премиера за годината в Северна Америка, спечелвайки 377 млн. долара от продажба на билети в световен мащаб, от които малко над 150 млн. са само в САЩ и Канада. Американското издание "Варайъти" обяви, че разпространителите на филма "Уорнър брос пикчърс" са направили най-добрия маркетинг за годината. Интересът към куклите се повиши отново и цената им скочи с около 25%.

Феноменът "Барбихаймер" постигна исторически рекорди в боксофиса
Макар и тази маркетинг кампания да е свързана конкретно с премиерата на филма, тя също така е част от общия стремеж Барби да не е просто играчка, а тренд, който се стреми да отразява променящата се среда.
"Дълголетието на Барби се крие в нейния дух, а не във външния й вид. Ядрото на марката е идеята да вдъхновява момичетата да мечтаят, вярват и творят. Можете да промените външния вид на куклите, но не и тяхната същност", казва Клоуи Прийс, доцент по маркетинг в бизнес училището ESCP.
