"Никой не прави филми като него": Кристофър Нолан и наследството му в киното

"Никой не прави филми като него": Кристофър Нолан и наследството му в киното

Кристофър Нолан на снимачната площадка на "Черният рицар: Възраждане". / flickr.com
Кристофър Нолан на снимачната площадка на "Черният рицар: Възраждане". / flickr.com
Самоук режисьор и сценарист на едни от най-големите заглавия в киноиндустрията, Кристофър Нолан вече над 20 години създава зрелищни филми, гледани от милиони хора по света. Методът му го отличава силно - избира многопластов подход в историите си, които след първото гледане оставят нещо недоизказано и затова трябва да бъдат видени поне два пъти. Въпреки че кариерата му започва през 90-те години, неговият интерес към снимането датира от много по-рано.
Първи стъпки в снимането и кариерата
Нолан е роден през 1970 година в Лондон и още когато е на седем, започва да снима късометражни филми с камерата "Супер-8" (с 8-милиметров филм) на баща си. Докато е студент по английска литература в Лондонския университетски колеж, продължава да създава филми, но вече с камера с 16-милиметров филм.
По-късно излизат негови три късометражни филма, в които е сценарист и режисьор, а през 1998 г. и първият пълнометражен филм - "Преследване". За неговото създаване Нолан разполага с бюджет едва 6 хиляди долара, пише филмовият сайт IMDB.
Не след дълго Нолан триумфира в киноиндустрията с филма си "Мементо", чийто сценарий се основава на идея за разказ на брат му Джонатан. Филмът се развива нелинейно и разказва историята на мъж със загуба на краткотрайна памет, който се опитва да открие убиеца на жена си. Номиниран е за две награди "Оскар" и за "Златен глобус". Не ги получава, но все повече започва да се утвърждава в киносредите, а това му помага да спечели по-голям бюджет за бъдещи проекти.
Големият пробив в кариерата му настъпва, когато филмовото студио "Уорнър Брос" (Warner Bros) му възлага създаването на филм за героя Батман, като идеята е да измисли сюжет от самото начало, а не като продължение на други истории. Нолан създава "Батман в началото" без мисълта, че ще има развитие на историята, но след това излизат и втора, и трета част. Трилогията, озаглавена "Черният рицар", носи големи успехи на Нолан, който е неин сценарист и режисьор, и генерира печалба над 1 милиард долара.
Как Кристофър Нолан завладява света на киното
Колкото се може по-малко визуални ефекти и снимки в студиото, повече сцени на открито и музика, специално композирана за историите му, е неговото кредо. Държи филмите му да бъдат излъчвани на голям екран, който да накара зрителите да забравят, че се намират в кинозала. Стои близо до камерата през снимачния процес, за да разбере какво ще видят зрителите по-късно.
През последните няколко години режисьори като мен, които искаха да продължат да снимат на филм, бяха подложени на нарастващ натиск да модернизират процеса.
Режисьорът е познат с това, че филмите му винаги са с дълбок замисъл. Дали това ще е научна фантастика, екшън или трилър, той наистина успява да накара зрителите да се върнат обратно към историите му и да тълкуват сюжета им. Едни от най-успешните му заглавия са "Генезис" и "Интерстелар", които се превръщат в най-обсъжданите филми за годините, през които излизат в кината, и в световни блокбъстъри.
13 години след излизането на "Генезис" феновете на Нолан все още му задават въпроси за края на филма, от който остава неясно дали главният герой Коб (Леонардо ди Каприо) се намира в сънищата си или в реалността. Тук режисьорът отново използва многопластов подход, чрез който показва различните фази на сънищата. Уточнява, че не започва да работи по нов филм, докато не измисли неговия край.
За снимането на "Интерстелар" не са използвани т.нар. зелени екрани, към които по-късно се добавят специални ефекти, разказва режисьорът в интервю пред Би Би Си. "Когато снимахме вътре в космическия кораб, имахме гледки извън прозорците, създадохме целия този материал и го заснехме, постигайки ефекта само с камера." За някои сцени са използвани визуални ефекти, които само подчертават това, което вече е заснето на снимачната площадка.
Няма нищо по-отчайващо от това, когато отидеш на работа да има само зелен екран и двама актьори пред него. Магията не е там.
Други големи хитове на режисьора са филмите "Дюнкерк" и "Тенет". Първият филм разказва за спасението на британските и френските войски, блокирани от нацистите в град Дюнкерк през Втората световна война. Единственият изход е по вода, но немските изтребители бомбардират повечето кораби. Тук Нолан за пръв път пресъздава историческо събитие.
Сюжетът на "Тенет" също е свързан с война, но не с конкретно събитие от миналото, а с предотвратяването на трета световна. Той променя представата на хората за линейното възприемане на времето чрез главния герой, който се опитва да го манипулира. Премиерата на филма е отложена няколко пъти заради пандемията, но той излиза през 2020 година. Точно в този момент, на парти по случай премиерата, Робърт Патинсън му подарява книга с речите на физика Дж. Робърт Опенхаймер и се заражда идеята за последния филм на Нолан - "Опенхаймер", пише "Варайъти".
Предстои ли режисьорът да получи първия си "Оскар"
Подобно на "Дюнкерк" и "Тенет", "Опенхаймер" е заснет изцяло в широкоформатен вариант, а самият Нолан дори стига до предела за продължителност на филм в IMAX. Тук актьорът Килиън Мърфи, с когото режисьорът работи вече 20 години, влиза в главната роля на физика Опенхаймер, а сюжетът пресъздава историята за изобретяването на атомната бомба. Филмът е сниман на открито в Ню Мексико, а взривът не е създаден с помощта на компютърни ефекти, а чрез смесването на бензин, барут, кофи с боя и специален магнезиев разтвор, чрез който се получава белият цвят на експлозията.
Мисля, че е най-добрият режисьор на поколението си, никой не прави филми като него. Когато те помоли да участваш в негов филм, просто казваш да.
"Опенхаймер" триумфира на тазгодишните награди "Изборът на критиците" и бе големият победител на златните глобуси, а Кристофър Нолан получи своя пръв "Златен глобус" за най-добър режисьор. Той подчерта, че това е вторият път, през който се качва на тази сцена, след като през 2009-а приема наградата от името на актьора Хийт Леджър (Жокера в "Черният рицар"), намерен мъртъв в апартамента си година по-рано.
Въпросът е предстои ли Нолан да получи първия си "Оскар"? Прогнозите показват, че ще бъде номиниран в категорията за най-добър режисьор, а окончателните номинации ще бъдат публикувани на 23 януари. Повечето критици очакват да отнесе статуетката със себе си. Въпреки че все още не е получил тази награда, режисьорът досега е създал едни от най-добрите филми в киноиндустрията и вероятно скоро няма да спре да създава визуални истории.