По-ниска цена, по-висока устойчивост: как пазарува Gen Z

Израснали в епоха, белязана от бърз технологичен напредък - и по отношение на телефони, и на социални мрежи, младите хора от поколението Z (родените между 1997 и 2010 г.) се отличават с лесната си и бърза адаптация към онлайн средата. За тях всичко е достъпно и често е само на един клик разстояние.
Това донякъде оказва влияние и върху навиците им за пазаруване. Според маркетинговата компания Nielsen IQ за Gen Z потребителите от значение при избор на даден продукт са автентичността, устойчивостта и социалното въздействие. Други проучвания обаче показват, че цената е много по-определяща, социалните мрежи също.
Онлайн или офлайн? И двете...
Поколението, известно с английското съкращение Gen Z (от Generation Z), се възползва най-много от плащане и услуги през мобилни приложения, посочва маркетинг компанията McKinsey & Co. Въпреки че харесва физическите магазини повече от милениалите, предпочита онлайн пазаруването. "Поколението Z цени тактилното изживяване от пазаруването в магазин, особено за дрехи", казва Анджела Сейтс, управляващ директор в маркетинг компанията PMG, в интервю за Lifestyle Monitor.
Според нея въпреки че младите хора от това поколение са свикнали всичко да им бъде на един клик разстояние, по отношение на модата все още оценяват възможността да видят и усетят продуктите, преди да ги купят.
"Въпреки това, когато в магазините няма това, което търси, Gen Z безпроблемно превключва към мобилен телефон, за да завърши поръчката си онлайн", добавя тя. |
Студентът Костадин Костов, на 22 г., заяви пред "Дневник", че предпочита да пазарува онлайн, но се е налагало да търси отделни продукти на място, най-често в търговски център. "Относно социалните мрежи, аз лично не ги използвам за купуване на продукти, но познавам връстници, които често пазаруват оттам. Смятам, че преди няколко години беше по-популярно, а сега бива изместено от търсенето по-автентични секънд хенд магазини, защото има и известен чар зад това", допълва той.
Отделно от храна и напитки, най-голяма част от бюджета си Костов отделя за дрехи в зависимост от сезона. "За техника отделям средства може би веднъж в годината, и то за не особено големи покупки. Случва се да потърся първо в евтините китайски сайтове."

Какво да знае бизнесът за поколение Z, което ще наследи богатството от бейби бума
"Предпочитам да пазарувам онлайн, така не губя излишно време по молове и чакане на опашки", заявява и 22-годишната Дара Бобева, която обикновено пазарува два пъти в месеца и най-много пари дава за козметика. Това, че не трябва да обикаля по магазини и и особено заради лесната достъпност, е причина да избира онлайн пазаруването и 22-годишният певец Мишел.
"Да, навиците за пазаруване на Gen Z значително се различават от тези на други поколения. Те са дигитално ориентирани, предпочитат онлайн пазаруването, най-вече през мобилни устройства", каза пред "Дневник" Христина Христова, регионален мениджър на онлайн шопинг платформата Answear.

"Пазаруването през мобилен телефон е нарастващ феномен за Gen Z - твърди и Анджела Сейтс. - Скорошен доклад на PMG - The Evolved Retail Landscape, показва, че 45% от Gen Z потребителите все още посещават магазините, за да намерят идеалното решение, да проверят качеството отблизо и да си тръгнат с покупката веднага. Те обаче също така изразяват разочарование от ограничената наличност в магазина, което понякога ги принуждава да се върнат онлайн и телефоните остават основен избор за бързо и лесно финализиране на покупките."
Според Nielsen IQ това поколение безпроблемно съчетава онлайн и офлайн пазаруването, като често проучва продуктите онлайн, преди да отиде в магазин или обратното. Посочвайки важността на пазаруването през социалните мрежи, повече от половината (55%) от Gen Z са пазарували онлайн, докато сърфират в тях, установява друго проучване в САЩ, направено от веригата магазини Walmart съвместно с анализаторите от Morning Consult.
Около половината от респондентите в него казват, че биха купили повече дрехи онлайн, ако имат достъп до инструменти за "виртуално пробване". |
Според доклад на друга маркетинг компания - Global Monitor, 45% от Gen Z потребителите купуват повече дрехи онлайн сега, отколкото през последните няколко години, а 54% казват, че устойчивостта е хубаво нещо, но не е толкова важна, колкото цената и комфорта.
Цената е водеща в избора
Ако трябва да избира между цена, качество и устойчивост, Костадин Костов казва, че за него цената е на първо място, след това качеството. "В бъдеще при възможност бих разменил позициите и бих отделил повече за качествени продукти, без значение от цената. Има продукти, за които дори сега бих дал повече, като планинска екипировка, палто или ботуши, но за летни дрехи или маратонки вземам под внимание първо цената и стила пред качеството и издръжливостта", добавя 22-годишният студент.
"Смятам, че цената е движещата сила при покупка на дреха, след това гледам качеството и устойчивостта. Не може да не сте ставали свидетел на следната ситуация - харесвате дреха, много ви допада, пробвате я, забравили сте да видите етикета и когато го погледнете, цялата еуфория и романтика изчезват", казва певецът Мишел, а за Дара Бобева цената и качеството също са най-определящи в избора.
Според Христина Христова от Answear Gen Z цени качеството и устойчивостта на продуктите, но е много чувствително и към цената. |

Да наемаш, а не да купуваш дрехи? Идеята може да се окаже решение
"Търсят се изгодни оферти, като голяма част от представителите на това поколение избира предварително какво ще си купи, но следи промоциите и предпочита да чака разпродажби, за да пазарува. Младите хора често сравняват цените между различните онлайн търговци и избират най-изгодното място за пазаруване", допълва тя, но не омаловажава и факта, че това поколение е израснало с идеята за устойчивост на потреблението и прозрачност относно произхода на материалите и етичните си практики.
Ценовата чувствителност, съчетана с желанието за висококачествени и уникални продукти, допълнително влияе върху навиците за пазаруване на Gen Z, посочва един от докладите на Nielsen IQ. Въпреки че са готови да платят повече за артикули, които отговарят на техните стандарти за качество и етика, те също така са разумни купувачи, които търсят най-добрите оферти и съотношението цена/качество.

Между бързата и бавната мода
"Поколението Z говори за устойчивост, но пазарува бърза мода. В момента удобството печели. Но това е призив за действие към марките, които имат възможност да направят устойчивата мода толкова привлекателна и достъпна, колкото продуктите, които Gen Z търси", казва Анджела Сейтс пред Lifestyle Monitor. Тя добавя, че може да се обърне повече внимание на тенденцията underconsumption core, която според "Вог" означава хората да използват това, което вече притежават, и да живеят с нагласата за устойчивост.
"Предпочитам бавна мода, но често цените ме отказват от нея. Тогава прибягвам до бързата, особено ако желая да изпробвам някакъв нов стил дреха, преди да направя по-голяма инвестиция. За секънд хенд магазините бих казал, че рядко откривам нещо подходящо, но винаги разглеждам и неведнъж съм правил покупки", казва Костадин Костов.

Автентичност, мисия, малки серии: Български брандове създават бавна мода
Ако трябва да избира, Дара Бобева посочва бавната мода, докато Мишел признава, че предпочита бързата мода, но не с идеята да се купува безразборно. Изследвания на компанията McKinsey&Co. показват, че хората от Gen Z често сменят стила си, затова по-често предпочитат бързата мода и брандовете, които обновяват колекциите си непрекъснато. |
"Китайският гигант за бърза мода Shein добавя 6000 нови продукта към уебсайта си на ден. Това може да изглежда в противоречие с ценностите на поколението за устойчивост, но скоростта, с която се променят тенденциите на Gen Z, и желанието им за индивидуален стил понякога могат да преодолеят техните екоскрупули", отбелязват от McKinsey&Co.
"Модата е основен фокус на онлайн покупките на Gen Z. По-голямата част от тях купуват дрехи и аксесоари онлайн, като се интересуват както от бърза мода, така и от по-устойчиви и премиум брандове - казва Христина Христова. - В България те са силно повлияни от известни брандове, както и от социалните мрежи, където инфлуенсърите и тяхното най-гледано съдържание - кратките видеа, играят основна роля в процеса на избор.
Сред предпочитаните от Gen Z поколението в България марки в портфолиото на Answear са Guess, Tommy Hilfiger, adidas Originals, както и собствената марка Answer Lab, която е любима на българските жени в различни възрастови групи.
Премиум марки като Calvin Klein Jeans, Hugo, Liu Jo и Karl Lagerfeld също са сред топ избора на Gen Z, което показва силен интерес към премиум и луксозната мода с ясно разпознаваема марка сред тази възрастова група в България." |
Влиянието на социалните мрежи
Социалните мрежи също играят ключова роля в оформянето на потребителското поведение на Gen Z. Платформи като "Инстаграм", "ТикТок" и "Ютуб" са мястото, където това поколение открива нови продукти, търси рецензии и се ангажира с хора, които оказват влияние върху решенията им за покупка. Инфлуенсър маркетингът е мощен инструмент, тъй като Gen Z потребителите се доверяват повече на препоръките на инфлуенсъри, които следват, отколкото на традиционните реклами, посочват от Nielsen IQ. Визуалният и интерактивен характер на социалните мрежи позволява на Gen Z да се ангажира повече с конкретни марки.

За това влияние потвърждава и Христина Христова, посочвайки, че младите хора се влияят от модните тенденции в "Инстаграм" и "ТикТок". "За разлика от други поколения, те често избират продукти, повлияни от препоръка на любими инфлуенсъри, които играят ролята на фешън експерти и са най-прекият път на модните брандове към това поколение", казва още тя, но уточнява, че те предпочитат да следят по-естествените инфлуенсъри, които разказват истории от ежедневието си или от важни житейски моменти лично и автентично.
"Инфлуенсърите от своя страна улесняват пазаруването на представителите на Gen Z, като споделят в каналите си директни линкове към продукти в онлайн магазина или мобилното приложение", допълва Христова. |
"Не смятам, че тенденциите ми влияят директно, но мога да отбележа, че брат ми, който е в гимназията, доста силно се вдъхновява от тях и от това как се обличат връстниците му", разказва Костадин Костов. Има хора, които следи от години в социалните мрежи, които повлияват на интересите му към определени стилове или марки. Дара Бобева твърди, че се влияе от актуалните тенденции, но разчита и на личния си екстравагантен стил.

Пайети, точки и прозрачни материи: Тенденциите, които се завръщат следващата пролет
"Въпреки че живеем в свят, в който е неизбежно да се влияем от социалните мрежи и инфлуенсърите, аз съм се научила да селектирам информацията, която получавам. Редовно си правя почивки от социалните мрежи, поне за седмица, и гледам да не подражавам чак толкова много на инфлуенсърите", казва още тя.
Мишел обаче заявява, че не се влияе нито от тенденциите, нито от социалните мрежи, а по-скоро експериментира с различни дрехи и цветове и по-скоро следи големите брандове за вдъхновение.
"Техните модни икони живеят в "ТикТок", "Ютуб" и "Инстаграм", обяснява Анджела Сейтс от PMG. Според нея това е възможност между актуалните тенденции и различните гледни точки, които виждат в съдържанието на инфлуенсърите, младите хора да открият своя личен стил и това, което искат да бъдат. "Модата и красотата вече са форми на себеизразяване, а не просто правила, които трябва да се следват", казва още тя.