Нова ера за "Шанел": защо Матю Блейзи е най-добрият избор за модната къща

Нова ера за "Шанел": защо Матю Блейзи е най-добрият избор за модната къща

Нова ера за "Шанел": защо Матю Блейзи е най-добрият избор за модната къща
profimedia.bg
Хеди Слиман, Симон Порт Жакмюс, Джеръми Скот, Джон Галиано и Питър Мюлер бяха само малка част от дизайнерите, за които се говореше, че могат да оглавят модна къща "Шанел" след оттеглянето на Виржини Виар през юни. Това не попречи на марката да участва в годишния календар с модни ревюта, а само преди два дни обяви, че тя вече ще има творчески директор и неговото име е Матю Блейзи, слагайки край на месеците на спекулации около позицията, описвана като най-желаната работа в модата.
Дизайнерът, който през последните три години заемаше същата позиция в "Ботега Венета", ще поеме новия си пост в началото на 2025 г. и се очаква неговата дебютна колекция за "Шанел" да бъде представена следващата есен на Седмицата на модата в Париж. От "Ботега Венета" своевременно обявиха, че мястото на Блейзи ще бъде заето от Луиз Тротър.
Във време, в което високия клас брандове сменят често дизайнерите си, "Шанел" се надява на дългосрочно партньорство с Матю Блейзи, който ще отговаря за всички колекции висша мода, конфекция и аксесоари, пише WWD.
"Заедно ще може да напишем нова глава в историята на марката", отбелязва в интервю за изданието Бруно Павловски, президент на модния департамент в "Шанел".
Блейзи става едва четвъртият официален творчески директор в 114-годишната история на френската марка, известна със своите костюми от туид, чанти от капитонирана кожа и парфюмът Chanel No.5. След смъртта на Габриел "Коко" Шанел през 1971 г. и присъединяването на Карл Лагерфелд през 1983 г. поста са заемали Рамон Еспарса, който е бил помощник на Кристобал Баленсиага, и Филип Гибурже.
Кампания есен/зима 2022 на "Ботега Венета"
profimedia.bg
Кампания есен/зима 2022 на "Ботега Венета"

Дизайнерът в сянка

Роден в Париж през 1984 г., Матю Блейзи завършва известното училище за изкуства La Cambre в Брюксел. Още докато учи, работи за кратко в "Баленсиага" като стажант в департамента за дамско облекло под ръководството на Никола Гескиер, после изкарва четири месеца при Джон Галиано, след което става част от дизайнерския екип в "Мезон Маржела", който тогава стои в анонимност, малко преди Галиано да застане начело.
След дипломирането си, Блейзи работи в тясно сътрудничество с Раф Симънс като дизайнер на мъжко облекло, където среща и своя партньор в живота, дизайнерът Питър Мюлер, който е творчески директор на модна къща "Алая". Блейзи попада в светлините на модните прожектори през 2014 г., след като е обявен за "най-известният дизайнер, за когото никога не сте чували", пише американският "Лофисиел".
Малко по-късно обаче младият дизайнер се премества в "Селин" под ръководството на Фийби Фило, която сама го привлича в екипа си. Там среща Даниел Лий, за когото по-късно работи в "Ботега Венета" като втори дизайнер, преди да заеме неговото място на творчески директор.
Подобно на Алесандро Микеле в "Гучи"и Виржини Виар в "Шанел", Блейзи е част от дизайнерите, които са били в сянка, за да поведат след това своите марки към нова ера в модната индустрия.
През трите си години начело на"Ботега Венета", френско-белгийският дизайнер направи ревютата на марката едни от най-очакваните по време на Седмицата на модата в Милано със звезди като Джейкъб Елорди, Джулиан Мур, Мишел Йео и A$AP Rocky на първия ред. Той беше назначен за креативен директор на марката през ноември 2021 г., когато наследи Даниел Лий, отбелязвайки първото си изкачване до най-високите стъпала в модата.
Времето на Блейзи в "Ботега Венета" ще бъде запомнено със способността му да създава дрехи и аксесоари, които са изискани и класически и едновременно с това привличащи вниманието, добивайки веднага must have статус сред фешънистите. Неговите колекции бяха непреходни, без да са скучни, посочва "Харпърс Базар". А "Лофисиел" допълва, че по време на мандата си в "Ботега Венета", той предефинира значението на тихия лукс.
"Харпърс Базар" припомня някои негови запомнящи се модели - от чантата с метална дръжка в дебютната му колекция, през карираната риза, с която дефилира Кейт Мос и ботушите, напомнящи плетени чорапи, до пуфовете с форма на животни, върху които седяха гостите на последното му ревю, представящо колекция пролет 2025 г. За тях дизайнерът се вдъхновява от дизайн на Занота Сачо от 1968 г., а целта му е да накара всеки присъстващ да се почувства отново като дете и както пише "Харпърс Базар": "Само той можеше да накара нещо толкова сладко да изглежда толкова шик".
Джулиан Мур на един от пуфовете с форма на животни по време на последното ревю на Блейзи за "Ботега Венета"
profimedia.bg
Джулиан Мур на един от пуфовете с форма на животни по време на последното ревю на Блейзи за "Ботега Венета"
Големите конгломерати обаче не разчитат само на шоу, но и на продажби, а тези на "Ботега Венета" са нараснали с 4% през първите девет месеца на 2024 г. до 1,23 млрд. евро, което я прави най-добре представящата се марка сред модните компании на "Керинг" на Франсоа Пино, отбелязва "Вог бизнес".

"Защото ни напомня да мечтаем"

"Матю Блейзи е един от най-талантливите дизайнери на своето поколение", заявиха в изявление председателят Ален Вертхаймер и изпълнителният директор на "Шанел" Лина Наир. "Неговата визия и талант ще подсилят енергията на марката и нашата позиция на лидер в луксозния сегмент. Под ръководството на Бруно Павловски, ние сме уверени, че Матю Блейзи ще отвори нова страница в историята на "Шанел", добавиха те.
Павловски разкри пред WWD, че Блейзи е изпреварил други двама финалисти, за да спечели поста, след продължително търсене, което включвало не само дизайнери от най-високо ниво, но и тези, които често оставят в сянка. "Много бързо ограничихме избора до трима души, с които разговаряхме, но Матю се открои веднага, защото има опит, визия за "Шанел" и новаторство, което ни съблазни", казва още той.
"Избрахме човека, чиито ценности, талант и визия за жените бяха най-подходящи за нас и за марката. Ние изхождаме от това, което я откроява, и как можем да надградим върху него, за да продължим да разказваме нашата история", отбелязва Павловски.
Това е първият път, когато компания наема външен кандидат за най-високия творчески пост в модата, откакто Лагерфелд е назначен през 1983 г., защото Виар беше естественият избор за негов наследник след смъртта му през 2019 г.
Германският дизайнер създаде едно от първите и най-успешни обновявания на марката и изведе легендарната модна къща до върха в луксозния сегмент, пише WWD. Изданието добавя, че Виар се е опитала да се хареса на по-млада и по-разнообразна демографска група, но последните ѝ колекции не бяха добре приети и от марката усетиха, че е дошло време за промяна.
Въпреки това приходите на компанията достигнаха 19,7 млрд. долара през 2023 г., което е ръст от 16% на годишна база, което я прави втората най-голяма луксозна марка в света след "Лиу Вюитон", посочва "Вог бизнес". Компанията, която продължава да стои встрани от големите конгломерати, ръководена от Лина Наир, е удвоила приходите си през последното десетилетие и това назначаване ще изиграе ключова роля в следващата фаза на растеж.
Този преход идва във важен момент за "Шанел", тъй като марката продължава да предефинира своята творческа идентичност в бързо развиващия се моден пейзаж, посочва "Сио тудей".
Аксесоари от дебютната колекция на Блейзи за "Ботега Венета"
profimedia.bg
Аксесоари от дебютната колекция на Блейзи за "Ботега Венета"
Според "Вог бизнес" изборът за тази работа е бил почти невъзможен, защото очакванията за този пост са да бъде зает от човек, който е харесван в индустрията, умее да общува с всички важни хора в нея като редактори, критици и директори, да има търговски усет, да има талант, но да не е воден от егото си и най-вече да може да произвежда почти десет колекции на година.
"Звучи като Блейзи, нали?", посочва изданието, защото той отговаря на всички тези условия и е достатъчно зрял, за да има опит, но достатъчно млад, за да заложи на своята ангажираност към бъдещето. "Най-важното е, че той е креативен и създава дрехи, които са вълнуващи", пише още "Вог", добавяйки, че в наскоро проведена от тях годишна анкета името на Блейзи е най-често посочвано за дизайнер на годината. "Защото ни напомня да мечтаем", казва един от стилистите.
Неговото умение да създава фин, но въздействащ дизайн отличава Блейзи от много от неговите съвременници и тази философия може да бъде точно това, от което "Шанел" се нуждае в този момент, пише и "Лофисиел".
Според изданието престоят му в "Ботега Венета" е показал таланта му да прецизира кодовете на марката, вместо да ги преоткрива, качество, което ще му служи добре във френската модна къща.
В "Шанел" той ще има възможност да разшири този подход, използвайки огромните ресурси и глобалната платформа на къщата, за да постави нови стандарти за това какво може да бъде модерният лукс. Фокусът ще е насочен и към това как Блейзи интерпретира класическите кодове на къщата като емблематичната дамска чанта 2.55 и характерните сака от туид и перлите, без да загуби своя личен почерк.
"В крайна сметка назначаването на Матю Блейзи изглежда по-малко като хазарт, а повече като добре пресметнат ход. Способността му да балансира между традицията и иновациите го прави завладяващ избор за къща, която винаги е била пресечната точка между безвремието и модерността", добавя "Лофисиел".