В ерата на мегаконцертите: какво печели бизнесът и какво - феновете

В ерата на мегаконцертите: какво печели бизнесът и какво - феновете

Тейлър Суифт на последния концерт от Eras Tour във Ванкувър.
Reuters
Тейлър Суифт на последния концерт от Eras Tour във Ванкувър.
Публика над 50 хил. души, най-големите сцени в света и продължителни турнета - големите звезди носят значителни ползи за концертния бизнес и не само, потвърждава анализ на "Уолстрийт джърнъл". Сред най-добрите примери за изминалата година е поредицата от концерти на Адел в Мюнхен, където беше построена специална сцена с капацитет 73 000 души. С над 730 000 продадени билета десетте спектакъла отчитат най-високата посещаемост извън Лас Вегас в САЩ, обяви промотърът Live Nation.
Арената на открито беше оборудвана с LED екран с размери 220 м на 30 м, който е сертифициран от "Световните рекорди на Гинес" като най-големия външен временен LED екран, създаван някога. Край сцената върху 75 хил. кв.м бе изградено пространство, в което имаше още автентичен английски пъб, виенско колело, сцена за караоке, фермерски пазар и типична баварска бирена градина с музика на живо. Мащабното събитие подкрепи и местната икономика.
Беше като лятна приказка, каза Ангела Инселкамер, президент на Баварската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, пред ДПА, цитирана от БТА. "Хотелите бяха пълни и то на много добри цени". Според Клеменс Баумгартнер, който е начело на отдела за развитие на икономиката в градската управа на Мюнхен,
концертите на Адел са генерирали над 500 млн. евро в икономиката на града.
"Адел постави началото на нещо ново", казва пред "Уолстрийт джърнъл" Кърк Сомър, старши партньор в агенцията за таланти William Morris Endeavor, която представлява Адел заедно с Били Айлиш, Сам Смит и много други. Когато едно концертно изживяване е единствено по рода си, казва той, то предизвиква огромно търсене. "Определено мисля, че ще видим повече от тези "събитийни" шоута."
Примери за разрастването на концертния бизнес са сцени като "Сферата" в Лас Вегас, която се отличава с впечатляващ вътрешен LED екран, където поредица от концерти имаше групата U2. Компанията зад мегапроекта в шоубизнеса - Sphere Entertainment Group, обяви, че ще построи втора подобна зала в Абу Даби.

Подкрепа за местния бизнес

През 2024 г. продължи и Eras Tour на Тейлър Суифт, започнало през 2023 г., което включваше 149 концерта с общо 10.1 млн. публика и приходи над 2 млрд. долара. През май пък Мадона изнесе безплатно шоу в Рио де Жанейро на известния плаж "Копакабана" за близо 1.6 млн. фенове, което според Live Nation е най-големият концерт, правен някога от самостоятелен изпълнител.
LIVE, федерацията, представляваща британската музикална индустрия, свързана с концертите, обяви, че приносът на сектора към икономиката на Обединеното кралство е надхвърлил 6 млрд. паунда, пише "Гардиън".
Сумата е със 17% повече спрямо 2022 г. и с 35% повече спрямо 2019 г. преди пандемията.
Концертът на Мадона в Рио де Жанейро с близо 1.6 млн. фенове в публиката.
profimedia.bg
Концертът на Мадона в Рио де Жанейро с близо 1.6 млн. фенове в публиката.
Тези над 6 млрд. са получени не само от директни продажби на билети, но и от бизнесите в близост, които са се възползвали в периода около датата на провеждането на дадено събитие. За това са допринесли големи турнета като тези на Бионсе и "Колдплей".
Джон Колинс, главен изпълнителен директор на LIVE, заявява, че Eras Tour на Тейлър Суифт в Обединеното кралство това лято и обявяването на повторното събиране на "Оейзис" за концерти следващата година е напомняне за икономическите ползи, които събитията на живо могат доставят на местните икономики.
Организатори на концерти казват, че бумът на мегаконцертите е страничен ефект от разпространението на по-нишови суперзвезди, отбелязва още "Уолстрийт джърнъл". "Има повече изпълнения на стадиони от всякога и това е изумително", казва Джаред Арфа, изпълнителен вицепрезидент в Independent Artist Group, която представлява Били Джоел и "Металика".
Стрийминг платформите също допринасят за развитието на музикалния бизнес и за големите турнета и концерти, защото правят големите звезди още по-популярни от преди, и пример за това е турнето на Суифт.
Броят на концертите на 10-те най-добри стадиона в света по приходи се е увеличил с повече от 70% между 2019 и 2023 г. според анализ на Billboard Boxscore. За разлика от това, броят на концертите в 10-те най-добри зали с капацитет от 5000 до 10 000, които са голяма част от пазара, докато стадионите са малко на брой, остава приблизително същият през този период. От своя страна Live Nation отбеляза 70% увеличение на мащабните събития през 2022-2024 г. в сравнение с 2015-2019 г., казва компанията.
Според доклад на най-голямата агенция за пазарни проучвания Research and Markets глобалният пазар за музика на живо е бил оценен на 28.1 млрд. долара през 2023 г. и се очаква да достигне 79.7 млрд. долара до 2030 г.
В него се посочва, че концертите преживяват значително възраждане заради нарастващото потребителско желание за уникални и споделени преживявания извън виртуалното пространство.
Разрастването на мащабни музикални фестивали като "Коачела", "Гластънбъри" и "Тумороуленд" предефинира музикалния пейзаж чрез смесване на музика, изкуство и начина на живот и този тип събития привличат огромна публика от цял свят.

Желание за споделени преживявания

Един от основните двигатели е нарастващото потребителско предпочитание към лични преживявания пред материалните придобивки, което доведе до скок в продажбите на билети за концерти и музикални фестивали. Според "Уолстрийт джърнъл" социалните мрежи засилват страха у хората от това, че нещо може да бъде пропуснато, което увеличава желанието им да бъдат част от подобни големи събития.
За други споделянето на емоции с още 80 хил. фенове осигурява усещане за общност във време, когато всички са залепили погледи в екраните на телефоните си. "Концертите станаха по-големи, защото това са споделени преживявания", казва Джонатан Даниел, съосновател на фирмата за управление на артисти Crush Music, пред изданието.
Концерт на "Колдплей", част от Music of the Spheres World Tour.
profimedia.bg
Концерт на "Колдплей", част от Music of the Spheres World Tour.
От друга страна, когато посетителите на концерти имат толкова много възможности за забавление, артистите са готови да им поднесат още по-зрелищни шоута и да добавят нещо специално като преживяване. Особено когато е поредица от концерти (като тези на Адел или предстоящите десет спектакъла на "Колдплей" на стадион "Уембли" през 2025 г.), което ограничава разходите за непрекъсната смяна на места и съобразяване с условията на различни стадиони и зали.
Освен това нарастването на вторичните потоци от приходи като VIP преживявания и ексклузивни стоки повишава рентабилността както за артистите, така и за организаторите.
Нарастващото възприемане на инициативи за устойчивост също променя пазара, тъй като както артистите, така и феновете изискват да има екологични и социално отговорни събития. Тези фактори, съчетани с възстановяване след пандемията на посещаемостта на събития на живо и продължаващите иновации в производството им, стимулират растежа на пазара, което ги прави един от най-бързо развиващите се сегменти на развлекателната индустрия, се посочва още в доклада на Research and Markets.
В него са отбелязани и няколко тенденции, които допринасят за това. Например използването на различни нови технологии като добавена реалност, виртуална реалност, 3D визуализации, холограми и интерактивни елементи, които превръщат концертите в мултисензорни спектакли, завладяващи публиката. По-малките нишови фестивали, фокусирани върху специфични музикални жанрове или културни теми, също набират популярност, осигурявайки силно персонализирани изживявания за определени фен бази.
Един от ключовите двигатели на тази трансформация е развитието на стрийминга на живо и дигиталните платформи, които позволиха нови възможности за приходи и разшириха обхвата на изпълненията.
Освен това технологии и инструменти за взаимодействие като LED гривни, които се синхронизират с музика, или мобилни приложения, които позволяват на феновете да гласуват за избора на песни, превръщат пасивната публика в активен участник, създавайки по-силно усещане за ангажираност, пише още в доклада.
Ед Шийрън на концерта си в София.
Fest Team
Ед Шийрън на концерта си в София.

Подем и в България

Големи концерти през 2024 г. не липсваха и в България, като един от най-мащабните беше този на Ед Шийрън на стадион "Васил Левски" в края на август. Той беше организиран от Fest Team, които допринесоха за концерта на Андреа Бочели на същото място и за този на Лени Кравиц в Бургас. По това време промотърската компания в България анонсира подписването на договор за придобиване на Charmenko, агенция за ангажиране на световноизвестни артисти за концерти и фестивали, популярна с богатия си опит, широка мрежа от контакти и собствено портфолио с изпълнители.
"Това ще позволи на компанията да предложи още по-пъстри музикални преживявания на своята публика, като същевременно насърчава културния обмен", обявиха през лятото от Fest Team.
Пред "Капитал" изпълнителният директор на компанията Стефан Еленков заяви, че може вече да договаря регионални турнета, а не само концерти за България, като това прави и по-лесно привличането на големи изпълнители. Според последния публикуван отчет за 2022 г. Fest Team отчита 5.7 млн. лв. приходи и с всяка следваща година този резултат многократно се увеличава. "Приходите на всички компании в групата ни растат, а общото увеличение на групата за 2024 г. е вероятно над 300%", казва още Еленков пред изданието.
Според него обаче за организирането на големи концерти е необходима и подходяща инфраструктура. "Колдплей" например не дойдоха в България заради невъзможността да ги обслужим в краткото време, което имаха между Атина и Букурещ. Ако инфраструктурата се оправи, няма да имаме тези проблеми", допълва Еленков. Наскоро неговата компания обяви, че София е част от програмата на световните турнета на Роби Уилямс и Guns N'Roses.