"Красивите дрехи са за цял живот": звездите, които носят тоалетите си повече от веднъж

В сезона на наградите в Холивуд вълненията са не само около това кой ще спечели, но и коя знаменитост ще се открои като най-стилна и елегантна на червения килим. Обикновено те се появяват с даден тоалет веднъж и ако той е достатъчно запомнящ се, модните критици го запазват в архивите си.
През последните години обаче, вероятно повлияни от темата за устойчивост в модата или от своите лични стилисти, звездите избират да "рециклират", т.е. да се появят на официално събитие с рокля или костюм повече от един път. |
Например Виктория Бекъм облече бял костюм от собствения си бранд един път на събитието "Мъж на годината" на "Джи Кю" и след това отново при стартирането на сътрудничеството ѝ с козметиката Augustinus Bader, отбелязва "Вог".
Миналата година Джейда Пинкет Смит се появи на събитие с черна рокля на "Алая" двайсет години след като я е носила по време на галавечер в Холивуд. На филмовия фестивал в Кан през 2024 г. супермоделът Наоми Кембъл направи същото, обличайки рокля, с която някога е дебютирала на ревю за "Шанел" през 1996 г.

На наградите на Гилдията на актьорите през 2019 г. Глен Клоуз спечели наградата за водеща женска роля за "Съпругата" и тогава носеше двуреден бял костюм. Пет години по-късно тя се появи с него на събитие на "Ралф Лорън" в Ню Йорк. "Горда съм, че нося отново този костюм, който носих преди пет години", написа Клоуз в "Инстаграм" профила си.
Свои тоалети са "рециклирали" и Джейн Фонда, Лора Дърн, Кирстен Дънст, Гуинет Полтроу и Марион Котияр, а Рита Морено се появи на наградите "Оскар" през 2018 г., облечена с роклята със златни щампи, която носи на същото събитие през 1962 г., когато спечели престижната статуетка. |
Тенденцията следват и кралски особи като Кейт Мидълтън, кралица Летисия и Меган Маркъл, които също неведнъж са се появявали повече от веднъж в свои тоалети. Освен положително въздействие върху околната среда обаче този избор може да се възприеме и като оценка към дизайнерите, които създават тези дрехи, пише "Вог". Доказателство за това са думите на Кейт Бланшет, която по повод решението си да облече отново винтидж рокля на "Армани" на филмовия фестивал в Кан през 2018 г. заяви: "Това е красива рокля и си помислих, че бих искала да я нося отново."

Кейт Бланшет се появи с дреха, направена от сребърни винтидж лъжици
Именно Кейт Бланшет през последните години е актрисата, която не спира да показва как един тоалет може да има нов живот след всяко носене, защото често с нейния стилист Елизабет Стюарт променят нещо в него. Пред Business of Fashion миналата година Бланшет каза, че идеята за повторно носене на червения килим не трябва да бъде толкова забележителна тенденция, при положение че го хората го правят непрекъснато в ежедневието си.

"Правим го по навик, правим го по избор, правим го по необходимост. Това е израз на това кой сте и как гледате на света - добавя тя. - Винаги съм повтаряла свои тоалети. В това няма нищо забележително. Има милиони хора, които го правят." Но тя го прави на червения килим, включително и на последната церемония на наградите "Златен глобус", появявайки се със златиста рокля на "Луи Вюитон", която е носила миналата година на кинофестивала в Кан. Нейният стилист показа как единствено Никола Гескиер, творчески директор на марката, е добавил още кристали към нея.
"Не само защото тези рокли отнемат стотици часове за изработване, но и защото има толкова много дрехи, които пълнят депата. Трябва да забравим за тази нелепа идея, че роклите не могат да се носят два пъти. Красивите дрехи трябва да са за цял живот", казва стилистът на Бланшет пред "Харпърс базар". |

Фотогалерия: Най-елегантните тоалети на червения килим на наградите "Златен глобус"
Елизабет Стюарт и актрисата работят заедно от дълги години. Говорейки за Бланшет, Стюарт винаги казва: "Шик е да бъде повторено", с което показва, че блясъкът на червения килим невинаги трябва да е нов, за да бъде вълнуващ. Понякога най-вълнуващият външен вид е този, който хората виждат отново със свежи, нови детайли всеки път. Стилът на Кейт Бланшет на червения килим е най-добрият урок за използването на личния архив и как жените винаги могат да бъдат най-бляскавата версия на себе си, отбелязва австралийският "Вог".
Стюарт работи и с актрисите Джулия Робъртс, Аманда Сейфрид, както и с Вайола Дейвис, която на наградите "Златен глобус" се появи с рокля на "Гучи", която вече е носила на галавечер на Музея на изкуствата в Лос Анджелис миналия ноември, като при нея има само добавени цветни акценти по ръкавите, които напомнят наметало.

Какво иначе се случва с тези дрехи
Някои се съхраняват в складове, други се излагат на изложби, трети се продават на търг, някои се купуват от знаменитостите, които ги носят, а има тоалети, които дори не оцеляват до края на събитието, разказва Си Ен Ен в материал какво се случва с тоалетите, които звездите носят на червения килим.
Според Луси Бишъп от аукционната къща Sotheby's през последните две десетилетия те привличат все повече внимание и съответно значение, давайки пример с роклята на "Диор", проектирана от Джон Галиано и носена от Никол Кидман на наградите "Оскар" през 1997 г. Тя отбелязва това като повратна точка в партньорството между модните къщи и знаменитостите, защото преди това то не е било толкова официално.
"Времената, в които една рокля е била опакована и забравена в продължение на много години и преоткривана, за съжаление, отминаха - добавя Бишъп пред Си Ен Ен. - Сега често, когато се носи рокля на червения килим, обикновено има изготвен план за това къде ще се озове тя." |
Обикновено модните къщи решават какво ще се случи с нея, тъй като те притежават тоалетите, освен ако знаменитостите не ги купят за себе си, както е направила Зендея с черната рокля от тафта, създадена през 1996 г. от Джон Галиано за "Живанши", която носеше на миналогодишната Met Gala, издаде тогава нейният стилист Лоу Роуч.

Но ако това не се случи, след като бъдат почистени, тези дрехи се озовават в специализирано хранилище - като архив на модната къща или частен като този на Джули Ан Клаус, основател на The Wardrobe, където има тоалети, които остават в продължение на години, щателно се поддържат и се дават само ако бъдат избрани за изложба или за да бъдат носени отново. По този начин тези тоалети се превръщат в произведение на изкуството, в експонати, които остават в историята.
Преди тоалетите на червения килим да станат толкова важни за модните къщи от 90-те години на миналия век насам, роклята се пазела от човека, който я е носил, а той понякога я подарявал или продавал, разказва още Луси Бишъп.

"Завръщане към радостта от обличането": идва ли краят на тихия лукс
Пример за това е историята с роклята на "Диор" на Елизабет Тейлър, която тя носи, когато получава първата си награда "Оскар" за най-добра актриса през 1961 г. Дълго време се смята, че тя е съхранява в архивите на френската модна къща в Париж. Според "Таймс" обаче повече от 50 години тя е била в куфар, собственост на асистентката и приятелка на актрисата Анна Санс, тъй като Тейлър ѝ е предоставила част от гардероба си през 70-те години. По-късно тази рокля беше продадена за 200 хил. долара на търг от Kerry Taylor Auctions.