Десет години след "Теорията на всичко" Фелисити Джоунс отново ще се бори за "Оскар"

След номинацията си за "Златен глобус", Фелисити Джоунс е сред номинираните и за наградите "Оскар" в категорията за най-добра актриса в поддържаща роля за играта си в историческия епос на Брейди Корбет "Бруталистът". Нейната героиня Ержебет е съпругата на архитекта Ласло Тот (Ейдриън Броуди), която е прикована в инвалидна количка заради остеопорозата, от която се разболява поради недохранване по време на войната.
Ако искате да гледате "Бруталистът" или да спечелите специални награди, участвайте в киноиграта на "Форум филм" и "Дневник" - може да се включите тук. |
Пред "Радио таймс" 41-годишната актриса разказва, че е приела с голямо вълнение тази роля след дълъг период на неудовлетвореност от проектите, в които е участвала. "Казвах "не" на толкова много неща. Мислех си дали някога ще работя отново", признава Джоунс.
Получавайки сценария на "Бруталистът" тя е убедена, че това е "правилното нещо". "Не можах да го оставя - казва тя пред "Варайъти". - Мисля, че идеологията на филма е интригуваща, тази идея за бягство от фашизма и падане направо в обятията на капитализма."
Преди десет години Фелисити Джоунс направи своя пробив с "Теорията на всичко". Превъплъщението ѝ в образа на съпругата на Стивън Хокинг Джейн в биографичния филм я постави в радара на Холивуд, което доведе до първата ѝ номинация за "Оскар".

И в двата филма актрисата влиза в ролята на подкрепяща съпруга на гений. "Но и двете излизат от етикетите просто да бъдат съпруги или майки. Има елемент на предизвикателство", добавя тя. Докато в "Теорията на всичко" Джейн Хокинг е млада жена в началото на живота и кариерата си, точно като Джоунс по това време, за "Бруталистът" тя се нуждае от опита, който е натрупала оттогава, за да изиграе брилянтна жена, чийто живот е пометен от войната, отбелязва "Варайъти".
"Това, че създадох собствено семейство, ми даде ресурсите и силата да изпълня тази роля", казва тя. Джоунс има две деца от съпруга ѝ - режисьорът Чарлз Гард. |

"Бруталистът" - историите и личностите, вдъхновили създателите на филма
Въпреки че в първата половина от филма нейната героиня все още не успява да напусне Европа, зрителите чуват гласа ѝ, а писмата ѝ до Ласло Тот правят нейното присъствие достатъчно осезаемо. Актрисата признава, че всички сцени от филма са били предизвикателни за снимане, а преди това се налага да отслабне, учи унгарски и прави свои проучвания за Холокоста, за да разбере през какво е преминала Ержебет. Описва късата си прическа като ключов елемент от нейния образ.
"Физическата слабост, но също така емоционалната и духовна сила на Ержебет са последователни. Тя е човек, който има невероятна воля за живот", казва за героинята си Фелисити Джоунс пред A Rabbit's Foot, за която се вдъхновява донякъде и от Симон дьо Бовоар. |
Подготвяйки се за ролята, тя се връща към историята на собствената си баба, която в началото на 20 век е емигрирала от Тоскана в Англия. "Започнах да мисля за това пътуване. Как изграждате здрави основи в страна, от която не сте? Сигурно е имала невероятен копнеж. Често хората с най-голямо желание или най-находчивите хора си тръгват, защото търсят приключение, интелектуално и емоционално стимулиране", обяснява актрисата.

Тя започва подготовката си за ролята още през 2021 г., когато получава сценария, която продължава до началото на снимките през 2023 г. "Времето ми даде реален шанс да направя подготовката, която беше необходима за акцента. За унгарския език е необходима много практика." Тя работи с преподавател и въпреки че по-голямата част от историята се развива в Америка, снимките са били предимно около Будапеща, което било полезно и за нея, и за Ейдриън Броуди по отношение на унгарския език.

"Знаех, че този филм е някъде там": Ейдриън Броуди, който се е запътил към своя втори "Оскар"
За по-добро боравене с него Джоунс слушала аудио записи от Британската библиотека с историята на унгарката Хайди Фишер, която е оцеляла след Холокоста и е избягала в Обединеното кралство. "Тя има интелигентността и силата на духа на Ержебет. И много откровено разказва колко е трудно за оцелелите от травмата", разказва пред "Вог" актрисата.
Потапянето в брутализма покрай филма, я връща и към нейните спомени от детството си в покрайнините на Бирмингам, и по-точно за местната библиотека и театъра. Две места, на които е прекарвала часове като тийнейджър, и двете, построени в стила на брутализма.
"Израснах в Мидландс, където има всички елементи от тази архитектура, които аз бях приела за даденост. Има нещо толкова непретенциозно в брутализма", казва Джоунс, чието изпълнение, което трябва да се види, е толкова сурово и завладяващо, колкото всичко, което Ласло Тот може да си представи, отбелязва "Вог".