"Да събереш живота и смъртта в едно изречение": Кристен Стюарт представи режисьорския си дебют в Кан

Няколко актьори тази година дебютират в Кан с режисьорските си проекти, състезавайки се в секцията "Особен поглед". Един от тях е Кристен Стюарт, която след премиерата на своя първи пълнометражен филм "Хронология на водата" по време на фестивала заяви пред "Ройтерс": "Толкова се гордея с него. Това е все едно да гледаш как детето ти тръгва на училище."
Актрисата е позната с ролята си в поредицата "Здрач", както и с превъплъщението си като принцеса Даяна във филма "Спенсър" на Пабло Ларейн, което ѝ донесе номинация за "Оскар" през 2022 г. Първите стъпки на Стюарт като режисьор са преди осем години с късометражния филм Come Swim, чиято премиера също е в Кан през 2017 г. Приблизително тогава актрисата се заема с адаптацията на мемоарите на Лидия Юкнавич, излезли през 2011 г. със същото заглавие.
"Хронологията на водата" е описан от "Холивуд рипортър" като непоколебим разказ за сексуално насилие в детството, последвано от години на пристрастяване, сексуални експерименти и самоунищожение, преди авторката да намери гласа си и да канализира болката си в писане.
"Има една реплика в книгата, която ме накара да я превърна във филм, а именно: "Можеш ли да събереш живота и смъртта в едно изречение? И това е, което киното може да направи", казва Стюарт. |

В ролята на Юкнавич в екранизацията влиза британската актриса Имоджен Путс, позната от филмите "Зелената стая" и "28 седмици по-късно". Според "Ролинг стоун" представянето ѝ е като "изпълнение в стил "всичко или нищо", отбелязва "Ройтерс". Филмът също беше посрещнат с положителни отзиви, като "Дедлайн" го нарече "суров и сложно изграден поглед към биографията", а "Гардиън" му даде три от пет звезди.
В ревюто си за филма "Холивуд рипортър" пише, че героинята на Путс и нейната сестра са събирателен образ на всички онези жени, които мълчат от срам или са трайно травмирани от насилието над телата им. "Той влиза надълбоко, дори докато облива с успокояващи образи на вода, както подсказва заглавието. "Влезте. Водата ще ви задържи", казва Лидия накрая, което е точно това, към което филмът приканва, по начини, които може да са провокиращи, но може би и катарзисни", пише още изданието за филма на Стюарт.

Фотогалерия: Уес Андерсън представи новия си филм в Кан
"Малко произведения са толкова лични, колкото този първи филм на Кристен Стюарт", посочва за него френският "Вог" и го нарича "завладяващ", сравнявайки режисьорските ѝ похвати с тези на София Копола и Жан-Люк Годар. |
"Тя фрагментира историята си на пет действия - или по-скоро пет глави. Начин никога да не се отклоняваш твърде много от ръба и да останеш верен на текста, който адаптираш. Най-вече - да не го предаваш", пише още "Вог".
Според изданието Стюарт избира да изобрази насилието чрез звук, а не чрез изображение, и по-скоро флиртува с въображението на публиката, достигайки границите на ужаса, предпочитайки да го илюстрира с меки цветове и спирайки камерата си в последния момент, точно преди да започне.
В Кан актрисата разказа, че е завършила филма малко преди да се качи на самолета, цитира АП. "Моята неопитност направи този филм", добавя тя. Стюарт заяви, че отдавна си мечтае да режисира филми, но в индустрията винаги са я обезсърчавали. По думите ѝ е пълна заблуда това, че човек трябва да има набор от инструменти, за да го направи, и че най-важното е да има какво да каже.

"Наистина исках да направя нещо, което не е за това какво се е случило с тази жена, а за това какво е направила тя с това, което ѝ се случва, и какво писането може да направи за теб", добавя Стюарт за избора да адаптира историята на Лидия Юкнавич. "Нашата продукция беше корабокрушение, така че трябваше да сглобим лодката отново", казва още Стюарт за процеса на монтаж. "Нямаше начин да направя този филм при по-нормални обстоятелства - казва Стюарт - защото тогава щеше да е твърде нормално."
