"Юнивърсъл" предизвиква "Дисни" с увеселителен парк за $7 млрд. във Флорида
В продължение на десетилетия развлекателният Universal Orlando е бил само спирка по пътя на почиващите към "Най-вълшебното място на Земята" - Walt Disney World. Сега Comcast, собственикът на NBCUniversal, се стреми да преначертае маршрута за пътуване с откриването днес на Epic Universe, голям нов увеселителен парк в Централна Флорида.
Инвестиция от приблизително $7 млрд. е удвоила площта на развлеченията до над 6070 декара. Мястото е "заселено" с познати герои от филми и игри, които компанията притежава или има права върху отдаването им под лиценз.

Това е комплекс от пет тематични свята:
- Магическият свят на Хари Потър - Министерство на магията;
- Super Nintendo World;
- "Как да си дресираш дракон" - остров Бърк;
- "Небесен парк"
- "Тъмна вселена".
"Епичната вселена" представлява най-голямата инвестиция, която Comcast е направила в увеселителни паркове на Universal, откакто пое контрола над бизнеса през 2011 г. Анализаторите казват, че това е засилена конкурентна заплаха за "Света на Уолт Дисни" (Walt Disney World), чието последно голямо разширение беше през 2019 г.

"Това е единствената част от медийната екосистема, която не е уязвима към пренасочване от големия екран към теливизионния, компътярния, смартфона. Все още тя е обичана като нещо, което се прави с приятели и семейство", каза президентът на Comcast Майк Кавано пред "Ройтерс" във вторник. "Би било глупаво да не натиснем газта."

"Юнивърсъл" открива голям увеселителен парк близо до Лондон
Голямата инвестиция на Comcast в паркове е една от шестте области, които да допринесат за растежа.
- Групата "Опит" експериментира с нови концепции, включително започването през август на Universal Horror Unleashed - постоянна атракция в Лас Вегас. Тя включва четири къщи с духове, вдъхновени от филми като "Тексаското клане с моторна резачка" и "Екзорсистът: Вярващият".
- Universal Kids Resort - регионален парк, подходящ за семейства, ще дебютира следващата година във Фриско, щата Тексас, вдъхновен от "Шрек", "Миньоните" и Спондж Боб Квадратни гащи.
"Един от ключовите ни стълбове на растеж е как представяме марката Universal на нова аудитория на нови пазари", каза в интервю Марк Уудбъри, председател на борда на Universal Destinations & Experiences. "И можете да видите това в нашия детски курорт във Фриско, както и в нашето място в жанра на ужасите в Лас Вегас."

Universal планира и друг голям увеселителен парк-курорт в Обединеното кралство - първият на Comcast в Европа.
Бизнесът с такива паркове не е без рискове. Той е уязвим към икономически спадове - нещо, което индустрията преживя по време на епидемията от COVID-19.
Изпълнителният директор на Comcast Брайън Робъртс каза, че се чувства комфортно да прави дългосрочни, капиталоемки залози.
"Когато откриете нещо изключително, тогава правите тези залози", каза Робъртс, позовавайки се на примера с първия тематичен парк на тема Хари Потър в Орландо. "Когато този с Хари Потър отвори врати, мисля, че имаше огромно увеличение на посещаемостта на следващия ден и това никога намаля."

- Disney доминира сцената в Орландо с "Магичното кралство" на Walt Disney World през 1971 г.
- През 2023 г. Walt Disney World привлече 48.8 млн. посетители
- Това е повече от два пъти над посещаемостта на Universal от 19.8 милиона през същата година, според доклад на Themed Entertainment Association и AECOM.
Epic може да "отклони поне част от търсенето", пише Крейг Мофет, анализатор на MoffettNathanson, в инвеститорски доклад за потенциалното влияние на Epic Universe върху Disney.
Мофет прогнозира, че Epic Universe може да привлече 9.5 милиона посетители през 2026 г. и да донесе над $1.3 млрд. приходи. Някои от тези печалби ще дойдат за сметка на други паркове, включително този на Disney, който според Мофет може да загуби 1 милион гости през следващите две години. С течение на времето той би могъл да привлича 13 милиона посетители годишно - повече от който и да е от "сестринските "му паркове, според неговите оценки.

"В дългосрочен план мисля, че това прави Орландо още по-привлекателна дестинация за почивка", каза анализаторът на TD Cowen Дъг Кройц. "Това вероятно е добре и за Disney."
Бизнесът с т.нар. тематични паркове на Universal е вкоренен в създаването на филми от най-ранните си дни, предлагайки още преди век обиколки на студията. Когато Universal Studios Florida отвори врати през 1990 г., те рекламираха парка като предлагащ възможността да се "возите върху филми".
Откриването на The Wizarding World of Harry Potter отбеляза повратен момент за курорта на Universal в Орландо, като помогна за увеличаване на посещаемостта с преживяване, което вярно пресъздаде филмите на Warner Bros. Втора атракция на тема Потър, The Wizarding World of Harry Potter-Diagon Alley, отвори врати през 2014 г.

Откакто Universal се възползва от фентъзи света на Дж. К. Роулинг, Мофет каза, че е "в безусловна победна серия".
Преди старта на Epic Universe, Disney успокои инвеститорите за бизнеса си с тематични паркове. Компанията им каза, че резервациите в Walt Disney World остават силни през следващите две фискални тримесечия. Disney прави постоянни подобрения в курорта си във Флорида, за да поддържа преживяването свежо за посетителите, включително добавяйки влакче на ужасите "Пазители на галактиката: Cosmic Rewind" в Epcot през 2022 г. и същата атракция TRON Lightcycle Run в Magic Kingdom през 2023 г. Компанията планира да похарчи $60 млрд. за десетилетие, за да "ускори" растежа на своите паркове и круизни бизнеси.
През април Disney започна да предлага билети на половин цена за деца на възраст от три до девет години това лято и намали наполовина първоначалната вноска, която жителите на Флорида правят за закупуване на годишни карти.