"Мазда" 5 срещу "Опел Зафира"
С наближаването на лятото семействата с повече от едно дете се приближават до момента, когато трябва да намерят решение на въпроса: "Как да вземем за почивката всичко необходимо, без да се налага да ангажираме камион." За най-практичните отговорът е само един - "Като си купим миниван". Производителите от доста години разработват тази ниша, но едва напоследък се появиха автомобили в тази категория, който спокойно могат да се ползват и като семейна кола извън отпускарския сезон, защото предлагат разход на гориво и комфорт, съизмерими със стандартна лимузина. Като бонус обаче получаваш мултифункционалност и място за много, много багаж. В България важно е предимство е и това, че за тях може да се ползва данъчен кредит.
-----------
Така се случи, че в сравнително кратко време карах два типични минивана и не издържах на изкушението да ги сравня, за да улесня потенциалните купувачи.
Външният вид
По отношение на външния дизайн и двете коли впечатляват и имат спортно излъчване, като ясно подчертават принадлежността си към съответната марка. При поглед отпред, поне за мен, везните се накланят леко към "Зафира"-та най-вече заради типичните "Опел"-фарове, но задницата на петицата е по-впечатляваща, с подчертано по-спортно и hi-tech излъчване. В крайна сметка обаче, ако говорим за външен вид, преценката е строго индивидуална.
Много по-важна е практичността и тук решението на "Мазда" да замени традиционните врати с плъзгащи се, с електрическо задвижване, определено ме плени. От една страна, това осигурява по-лесен достъп, особено до третия ред седалки, а от друга, не рискувате децата ви да подбият вратата на колата или да одраскат намиращия се в съседство автомобил на някой претъпкан паркинг.
При петицата малко по-лесно ми беше и трансформирането на вътрешното пространство, но като цяло вариантите за подреждането му са сходни и при двата тествани автомобила. Същото може да се каже и за мястото около третия ред седалки - напълно достатъчно за нормално пътуване на човек със "стандартни" пропорции.
Ако говорим за багажен обем, сухата статистика сочи, че при събрани седалки "Зафира"-та може да погълне с 200 литра повече товар.
Двигателите
При "Мазда" изборът на двигатели е по-малък (два бензинови и два дизелови), докато при "Опел" те са седем (виж таблиците). Пряко сравнение между тях не можах да направя по простата причина, че петицата беше с базовия 1.8-литров бензинов двигател с мощност от 116 к.с., докато "Зафира"-та разчиташе на 1.9-литров дизел, впрегнал табун от 100 коня. И двата мотора обаче ми се понравиха и като динамика, и като еластичност. Дизелът на "Опел", разбира се, показа по-малък разход (6.2 смесен цикъл при кротко каране) за което помага и шестстепенната скоростна кутия, докато маздата се нуждаеше от почти девет литра, но при "яко настъпване".
Петицата обаче осигуряваше с около 10 км/ч. по-дълги предавки, като първа стигаше до 50км/ч., втора - до 90 км/ч., а трета свършваше при 130 км/ч.
Иначе по отношение на стабилността и двата автомобила, макар и високи, седят добре на пътя и са изненадващо стабилни в завой. На лош път обаче петицата вози по-комфортно от своята съперничка.
Маневрирането дори в градски условия е максимално улеснено, като "Мазда" предлага в най-високите нива на оборудване камера за задно виждане, удобство, което в "Зафира"-та отсъства дори като опция.
Интериорът
По отношение на интериора "Мазда" демонстрира повече лукс дори при базовото ниво, докато "Зафира" малко евтинее. Иначе приборите и на двата автомобила са изчистени, лесно четими, управлението на вентилацията и музикалните системи е изключително удобно и лесно, а и качеството на звука е отлично. По отношение на удобството за шофиране едноличен победител е "Мазда". Въпреки регулирането във всички възможни посоки седалката на "Зафира" така и не успя да ми стане удобна и определено ме изморяваше, като дори ми докара леки болки в гърба.
Големият плюс на опела обаче идва от многото ниши и жабки из цялата кола. Подредените по целия таван чекмеджета във версията с прозрачен покрив направо ми обраха точките. Тестваният модел разполагаше точно със "стъклен" таван и усещането за простор, което създава, е невероятно. Възможността да гледаш небето, докато си седиш в колата, или светлините на светофара, под който си спрял, също е нещо много полезно. Освен това тази версия на "Зафира" има много по-интересен силует.
При зафирата леко ме изнерви бордовия компютър, който така и отказа да отчете сипаните 20 литра гориво, като съответно не коригира показанията си за остатъчен пробег с наличния дизел.
Цената
Говорим ли за два автомобила от един клас, сред най-важните показатели безспорно е цената. Тук "Зафира" води сериозно по-точки, тъй като базовият модел тръгва от 31 293 лв. с ДДС, докато петицата на "Мазда" може да бъде ваша за минимум 39 200 лв. Трябва обаче да се отчита фактът, че "японката" за тази цена предлага серийно повече екстри (климатик и радио например). "Петицата" има и тригодишна пълна гаранция, докато "Зафира" отстъпва с една година по този показател.
Конкурентите
"Опел Зафира" и "Мазда 5" попадат в доста конкурентна среда. На класа MPV, в който са и двата автомобила, през миналата година са се падали 4.7% от сделките с нови коли у нас. Казано с езика на цифрите, през 2005 г. в България са били продадени 1568 пътнически вана, а за първите три месеца на тази - 278.
Най-сериозните съперници на двата представени автомобила с са "Рено Еспейс", "Тойота" ("Авенсис" и "Корола" във вариант версо), тризнаците "Ситроен" С8, "Пежо" 807, "Фиат "Юлисе", "Фолксваген Туран", "Мицубиши Грандис", "Форд Галакси", "Хюндай Траджет", "Киа Карнивал", "Хонда Стрийм" и др.