Q Великолепни

Q Великолепни

Има машини, които внушават възхищение, но и страхопочитание. Ако говорим за коли, новото "Ауди" Q7 предизвика у мен точно такива чувства. След като изостана доста с лансирането на истински всъдеход от своите основните конкуренти (БМВ, "Мерцедес", "Порше", "Волво", "Лексус" и други), производителят от Инголщад трябваше да изкара на пазара забележителен автомобил, за да има шанс на успех.
Е, от "Ауди" успяха и това ще потвърди всеки, които е зървал Q седмицата, а и продажбите са повече от обнадеждаващи. От лансирането на модела през март досега в световен мащаб са продадени и доставени 6300 автомобила, още над 12 000 души чакат колите си, а в България за по-малко от месец вече са сключени шест сделки.
Огромен автомобил, със страховита предница, мускулест силует, функционален интериор, събрал в себе си всичко най-ново като технологии, така би могъл да се определи накратко първият всъдеход на "Ауди".
Дизайнът
Естествено визията е първото нещо, което се набива на очи. Големите фарове, зейналата като паст на звяр фирмена решетка, разположените в долната частна бронята и предната престилка мигачи, габарити и светлини за мъгла оформят впечатляващото лице на автомобила. То предизвиква противоречиви, силни чувства. За краткото ми време, прекарано с всъдехода, установих, че оценките за предницата варират от страхотна, яка, жестока, до грозна като на камион и т.н. Едно е сигурно обаче, към Q7 никой не остава равнодушен.
Отстрани новото "Ауди" има сходна визия с някои от по-спортните ванове и комбита, но огромните гуми и скосяването на покрива, му придават една индивидуалност, която не може да бъде сбъркана. Задницата е традиционна за SUV, излъчваща мощ, но все пак елегантна и в случая особено ефектна нощно време заради подредбата на светлините.
Разбира се, веднага се набива на очи размерът.
Q7 е, да си го кажем направо, огромен.
Сред луксозните всъдеходи единствено "Мерцедес" GL може да го конкурира по този показател. Всъдеходът на "Ауди" е дълъг 5086 мм, широк 1983 мм и висок 1737 мм, а междуосието е впечатляващите три метра. За отбелязване е обаче фактът, че това пространство е усвоено по отличен начин, като са възможни 28 различни конфигурации на седалките и багажния обем. В зависимост от подредбата на интериора автомобилът може да вози седем души с малко багаж, петима с много чанти и двама, с вещи достатъчни да напълнят лекотоварен ван. Голямо предимство дава фактът, че вторият ред седалки могат да се местят напред и назад, в зависимост от наличния багаж и "размера" на пасажерите. При сгъване на всички кресла пък се получава равен под с размерите на спалня.
Интериорът
Едва ли ще изненадам някого, като кажа, че интериорът на Q7 е луксозен и високотехнологичен, със сериозно присъствие на кожа, дърво и метал, и много превключватели. Благодарение на регулиращите се във всички нужни посоки седалка и волан, шофьорите с различни физически параметри лесно могат да намерят оптималната за себе си позиция. По желание при загасяне на двигателя кормилото може да се прибира в крайна предна и горна позиция, за да улесни слизането и качването, като настройките се възстановяват веднага след пускането на мотора. Предлага се и възможност за запаметяване на до три настроени шофьорски позиции.
Приборното табло е класическо, като километража и бензиномера, както и оборотомера и "термометъра" на двигателя, са обединени в приятни овали, очертани с метален кант. Между дигиталните уреди има един голям дисплей, на който се извежда нужната информация от мултимедийната система (достъпни радиостанции, съдържанието на CD-то и т.н. или данните от бордкомпютъра. В километража и оборотомера са вградени две малки екранчета, на които има информация за пробега, външна температура и т.н.
Централната конзола е с изчистен дизайн, голям цвете дисплей в средата и обособени зони за управление на музиката и вентилацията. Тук е моментът да споменем, че пътуващите в Q7 се радват на четири индивидуални климатични зони, като и тези на втория ред седалки могат да избират температура по свой вкус. Управлението на традиционната за "Ауди" MMI (Мултимедиен интерфейс) система е около лоста за скоростите, като чрез нея могат да се правят подробни настройки на автомобила, климатизацията, музикалната система, да се получи информация за състоянието на системите по колата и т.н. Какви са възможностите на системата ще ви подскажа само, като спомена, че само инструкциите за нейната употреба са с дебелината на средностатистически тефтер с дебели корици.
Със сигурност поне половината от функциите вероятно никога няма да ползвате, но заслужава отбелязване фактът, че управлението на системата и изключително опростено и интуитивно, така че максимално бързо и лесно да нагласите параметрите, които ви интересуват.
При Q7
най-атрактивна безспорно е настройката на височината на автомобила,
която се поддържа от предлаганата като опция адаптивната пневматична система на окачването (adaptive air suspension). Водачът може да избира между автоматичен режим (клиренсът и твърдостта на амортисьорите се регулират от компютър според скоростта и терена) настройки за динамично и оф-роуд шофиране и Lift режим, при който кабината е в максимално висока позиция 240 мм (за особено тежки терени).
Да си призная честно, не посмях да пробвам по истински оф-роуд терен кола с цена над 150 000 лева, но според производителя, Q7 може да ви закара на доста недостъпни за други превозни средства места. Със сигурност мога да кажа обаче, че по неравен черен път новото "Ауди" вози повече от прилично и позволява поддържане на висока скорост.
Иначе в интериора жабки, ниши, охлаждащи поставки за напитки, дванадесет волтови изводи и т.н. нужни детайли не липсват, като в колата определено има място за най-необходимите ви джунджурии.
Ако сте от по-неорганизираните хора, които вечно се чудят в кой от десетте си джоба са оставили ключа за колата, Q7 предлага изход, като, за да отключите, заключите или запалите е достатъчно дистанционното със специален предавател да е някъде у вас.
Задвижването
Както се сещате, създателите на "Куатро" няма как да не монтират в най-високотехнологичния си продукт последното поколение на точно тази система. Накратко, в нормални условия въртящият момент се разпределя в съотношение 40 : 60 между предния и задния мост, а при нужда се насочва към колета с най-добро сцепление. В резултат по време на теста установих, че дори стъпил на пясък с едната си половина, автомобилът се изстрелва без замисляне и поднасяне, стабилността в завой е великолепна, а проходимостта - висока.
Q7 се предлага само с шестстепенна автоматична "интелигентна" скоростна кутия, която работи изключително прецизно, като в зависимост от тежестта на десния ви крак изпълва оборотомерът до край или превключва следващата предавка веднага след достигането на минималните нужни обороти. Ако все пак работата на автомата ви изнерви, във всеки момент можете да се намесите и да смените скоростта с монтираните на волана планки, като се почувствате като пилотите във "Формула" 1. При положение, че се увлечете в карането и забравите да минете на по-висока (респективно по-ниска) предавка, автоматиката услужливо ще свърши това вместо вас и ще поеме отново контрола.
Една от новостите в първия всъдеход на "Ауди" е ръчната спирачка, която, както в американските автомобили, се задейства от малък педал, разположен над опората за левия крак и се освобождава с дискретна дръжка под превключвателя на светлините.
Двигателите
За момента Q7 разчита само на два мотора, но за сметка на това те са най-впечатляващите и високотехнологични бензинови и дизелови агрегати, произвеждани от "Ауди". Тестваният автомобил разчиташе на бензиновото чудовище 4.2 FSI, което разполага с 350 конски сили мощност и 440 Нм въртящ момент. С него тежащото 2.3 тона купе се ускорява от 0 до 100 км/ч за фантастичните 7.4 сек. Максималната скорост е електронно ограничена на 248 км/ч, като мога да гарантирам,че до 230 километра автомобилът е изключително стабилен и лесен за контролиране. Наистина при спортно градско шофиране колата се нуждае от около 25 литра, за да измине сто километра, по време на теста при смесен цикъл разходът беше 18 на сто, но ако си говорим често, разходът едва ли интересува много собствениците на подобна машина.
Естествено шестцилиндровият 3.0 TDI мотор е значително по-икономичен. Той разполага с табун от само 233 к.с., но пък внушителния въртящ момент от 500 Нм и по заводски данни се задоволява с 10.5 литра при комбиниран цикъл. Дизеловата модификация е и доста по евтина, като при нея цените започват от 56 939 евро, докато най-евтиният бензин е 75 590 евро.
Иновациите
По желание "Ауди" Q7 може да бъде оборудван и с няколко свръхмодерни системи за подпомагане на водача, които се прилагат за първи път в серийното автомобилостроене. Тестваният автомобил разполагаше с една от тях - Audi side assist, която предупреждава със светлина от вътрешната страна на огледалата за обратно виждане, ако в мъртвата зона на видимост има автомобил.
Системата за подпомагане на водача при паркиране, показваща на централния дисплей какво се случва зад колата, на къде са насочени предните колела и къде ще отиде колата при тази позиция на волана, също се оказа особено полезна екстра за такъв голям автомобил.
Сред другите достъпни иновации е и активният круиз контрол, който автоматично поддържа дистанцията спрямо движещото се отпред превозно средство и при нужда прилага самостоятелно необходимото спирачно усилие, за да предотврати сблъсък.