"Тойота Приус" вече се продава и в България

"Тойота Приус" вече се продава и в България

Първият хибриден сериен автомобил в света "Тойoта Приус" вече може да се поръча и в България, като цените започват от 49 980 лв. с ДДС. Колата беше представена в понеделник вечерта в музея "Земята и хората" от вносителя на марката "ТМ Ауто". Това е вторият хибрид лансиран у нас, след показаната през август "Хонда Сивик".
Автомобилът "изпреварил времето си" (това означава "Приус" на латински) се появява през 1997 г. и досега е продаден в над 550 000 броя. Основният пазар е САЩ, където собствениците на екоколи ползват големи данъчни облекчения. В Европа наскоро беше отбелезяна сделка № 50 000.
"Приус" се задвижва от 1.5 литров бензинов двигател с променливо газоразпределение с мощност 78 к.с. и въртящ момент от 115 Нм., а електромотора е с мощност 68 к.с.(400 Нм. въртящ момент). Двата агрегата са производство на "Тойота", като общото хибридно задвижване осигурява мощнст от 110 к.с. при скорост от над 80 км/ч., а при потегляне и движение с до 35 км/ч въртящият момент е впечатляващите 478 Нм. "Приус" е с предно предаване, като скоростната кутия е електронно управлявана, с безстепенна промяна на предавателното число (E-CVT). Лостът за управление на работата на предавките е разположен на арматурното табло в близост до волана и напомня на джойстик за компютърна игра.
"Приус" се ускорява от 0 до 100 км/ч за 10.9 сек., а максималната скорост е 170 км/ч. Впечатляващ е и разходът на гориво, който в градски условия е 5 на сто, а извън града – 4.2 литра на 100 км. Напрактика, динамичните качества на хибрида на "Тойота" са сравними с тези на 1.8-литровите бензинови и 2,0-литровите дизелови автомобили от D-сегмента, докато ниският разход на гориво и вредни емисии съперничат на показателите на най-добрите дизелови автомобили от B-сегмента.
Като цяло "Приус" надминава изискванията за вредни емисии на стандарта EURO IV. Изхвърляните в атмосферата въглероден окис и азотни окиси са с 80% и 87,5% по-ниски от нивата, изисквани от разпоредбите EURO IV за бензинови двигатели. Емисиите на азотни окиси са с 96% под нивото EURO IV за дизелови автомобили. Според изчисленията на производителя, при изминаване на 20 000 км. годишно, "Приус" ще изхвърли в атмосферата 1 тон въглероден двуокис по-малко в сравнение с най-екологичните дизелови автомобили от D-сегмента. Същевременно хибридът отделя с 32% по-малко въглероден двуокис за целия си жизнен цикъл, в сравнение с един нормален бензинов автомобил.
Икономичността и екологичността на "Приус" се дължат на паралелната работа на бензиновия двигател и електромотора. При потегляне от място с малко газ, традиционният агрегат не работи и колата се задвижва от електродвигателя. При достигане на постоянна скорост, тягата се осигурява от бензиновия мотор, като част от неговата мощност се използва за задвижване на генератора, който зарежда батериите. При рязко ускоряване двата двигателя работят в тандем, което осигурява добра динамика и плавно ускоряване на автомобила.
"Приус" не се нуждае от допълнително зареждане на акумулаторите, които се захранват както от работата на бензиновия мотор, така и от отделяната енергия при спиране. При пълното спиране на автомобила бензиновият двигател се изключва автоматично.
Икономията на гориво при "Приус" е в резултат и на ниското тегло (1300 кг.), постигнато чрез използване на леки сплави и материали, и водещия в класа коефициент на въздушно съпротивление Сd - само 0,26.  Иначе колата по нищо не се отличава от автомобилите в D-сегмента като предлага място за петима души и 408 литра багажно пространство. Облегалката на задната седалка се дели в съотношение 60:40, като при сгъване се получава равен под.
"Приус" има петзвезди от краш-тестовете на Euro NCAP(независимата европейска програма за оценяване сигурността на нови автомобили). Колата се оборудва серийно с антиблокираща спирачна система с електронно разпределение на спирачното усилие и спирачен асистент, системата за управление на динамичната устойчивост на автомобила(VSC+), система за контрол на сцеплението и общо осем въздушни възглавници.
"Приус" е първия автомобил в серийно производство, при който е монтиран изцяло електрически климатик. Системата е оборудвана с електрически задвижван компресор, захранван с променливо напрежение. В резултат на това климатичната инсталация може да се използва независимо от двигателя, с което се постига по-удобно действие и по-нисък разход на гориво. Към датчика на температурата в купето е добавен и датчик за влажност, с цел оптимизация степента на подсушаване на въздуха по време на работа на климатика.
Сред другите екстри, предлагани още в серийното оборудване, са централно заключване, музикална уредба с 6 диска, кожен волан с бутони за управление на аудиосистемата, 7 инчов реагиращ на допир екран, показващ режима на работа на хибридната система, чрез който се управляват аудиосистемата и климатизацията, алуминиеви джанти, спойлер и т.н. Като екстри се предлагат само фарове за мъгла, круизконтрол, безконтактна система за отключване на колата и стартиране на мотора и JBL аудиосистема.
"Приус в цифри"
Дължина 4 450 мм.
Широчина(без огледалата) 1 725 мм.
Височина 1 490 мм.
Колесна база 2 700 мм.
Собствена маса 1 300 кг.
Цена в България: от 49 980 лв. с ДДС